Bedankt voor de info en tip! Bedoel je met "nadere berichten" de inzet van meerdere disciplines zoals de Lifeliner of MMT o.i.d.? Want andere nadere berichtgeving kan ik eigenlijk bij dit soort incidenten niet bedenken. Maar verdere tips zijn welkom, want ik ben nog volop lerende!
Dit topic is niet de plek om hier uitgebreid op in te gaan, maar even kort... Ook een MMT zegt weinig, de melding kan dusdanig ernstig klinken dat men brandweer, GGD en een MMT oproept. Uiteindelijk hoeft het niet veel te zijn, ik doel meer op alarmeringen voor middelbrand/middelongeval of dat ze maar ambulances blijven sturen.
Overigens heb ik me een beetje laten leiden door de ietwat suggestieve manier waarop de melding is verwoord: "Prio 1 Winkel (Personen auto: ja) Monta Keukens Maanweg 22 beknelling". De specifieke benoeming van zowel de winkel als de personenauto riep bij mij het beeld op van een auto die het pand was binnengereden, wat op zich al een hoge nieuwswaarde kan hebben. Gewoonlijk zie je dit soort plaatsaanduidingen en specifieke benoemingen bij VKO's volgens mij ook niet.
"Winkel" is iets nieuws, nieuwe objectcategorie in GMS (nouja niet nieuw in GMS, maar wel in de berichten). De melding is opgemaakt als zijnde ter hoogte van Monta Keukens en voor een buitenstaander kun je dat inderdaad op meerdere manieren intepreteren. In dit geval was het dus 'gewoon' op straat.
Maar intussen ben ik er ook achter dat men werkt met vaststaande codes en benamingen, die soms wat "omslachtig" overkomen. Zo las ik "Prio 1 Objecten op strand De Pier Strandweg OMS melding DEN HAAG ( GV ) 0041". Ook hier is de term "objecten op strand" gerelateerd aan de plaatsaanduiding en heeft niets met de aard van de melding te maken, hoewel er natuurlijk wel rekening gehouden moet worden met de mogelijkheid dat er voertuigen nodig zullen zijn die het strand op kunnen.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat deze autospuit het ook niet helemaal begreep, ze zouden uitgerukt zijn voor "objecten op het strand", dus ook voor de uitrukkende eenheden schijnt deze nieuwe opmaak alles behalve duidelijk te zijn.
Tot zover, verder discussie mbt dit onderwerp is wellicht beter op zijn plek in de categorie
Centralisten en vragen over Verbindingen.
Groeten, Peter.