CRASH CALL 3 VLIEGBASIS
1106098BRW BEST ( MONITORCODE )
1106951BRW BRABANT ZUID-OOST
1106998BRW EINDHOVEN-CENTRUM ( MONITORCODE/LICHTKRANT )
1107026BRW BRABANT ZUID-OOST
1107198BRW LEENDE ( MONITORCODE )
1108272BRW BRABANT ZUID-OOST
1108298BRW BRABANT ZUID-OOST
1108549BRW VELDHOVEN ( KORPSALARM )
1108598BRW VELDHOVEN ( MONITORCODE )
1108698BRW EINDHOVEN-WOENSEL ( LICHTKRANT )
Crash call 3? Die ken ik nog niet...
Crash Call Scenario 3 wil zeggen: Reële inzet na ongeval met een toetsel met meer dan 50 personen aan boord. Scenario 1 is t/m 8 personen en scenario 2 9 t/m 50 personen volgens mij. Wanneer het een operatie uit voorzorg betreft noemt men het een "STANDBY CALL SCENARO 1, 2 of 3". Meer info over dit incident vanmorgen:
Alarm voor Boeing met Real Betis Sevilla aan boord
Eindhoven Airport - Maandagmiddag omstreeks half 2 werd er melding gemaakt van een vliegtuig in nood op Eindhoven Airport. Een Boeing 747 met ruim 550 inzittenden kreeg door de harde wind problemen met het remsysteem. Aan boord van de vlucht uit Sevilla was onder andere de voetbalploeg van Real Betis Sevilla, die komende woensdag in Eindhoven in de finale van de Uefa-cup spelen.
De brandweer van de vliegbasis, die uitrukte met 4 crashtenders, een blusvoertuig en de OSC (On Scene Commander), riep de hulp in van de gemeentelijke brandweer. Onder meer blusvoertuigen uit Aalst-Waalre, Veldhoven, Best en Eindhoven en bijzondere voertuigen uit Eindhoven, Leende en Best werden opgeroepen.
Echter kon al snel geconcludeerd worden dat de situatie onder controle was. In verband met de harde wind had het vliegtuig extra snelheid gemaakt voor de landing. Hierdoor moest het vliegtuig krachtiger remmen om op tijd tot stilstand te komen. De remmen waren hierdoor erg warm geworden.
Bron: Blik op nieuwsVoor de (vlieg)technici onder ons. Deze informatie komt af van bronnen in de buurt van de basisbrandweer:
Het toestel is op de glideslobe van de ILS op het laatste moment waarschijnlijk door een flinke windstoot in de zij (opeens opzettende crosswind gusts) op slechts ongeveer 200 voet hoogte uit koers gezet. Het toestel was op dat moment zijn minimums al voorbij en moest dus landen. Om het toestel alsnog op de baan te krijgen heeft de piloot dus bij moeten sturen op het handje. Een Jumbo (het ging om een 747) op Eindhoven heeft in verband met de beperkte lengte van de baan een vrij lage naderingsssnelheid. Om te voorkomen dat het toestel tijdens het bijsturen (nog meer snelheidsverlies) alsnog in een stall raakt en tegen de grond slaat heeft de piloot waarschijnlijk vol gas gegeven tijdens het bijsturen. Gevolg was dat het toestel uiteindelijk landde met een snelheid die waarschijnlijk iets hoger lag dan de piloot lief was. Om toch op tijd af te remmen heeft hij alle zeilen bijgezet. Zowel speedbrakes, reverse thrust als gewone brakes moet hij open gehad hebben. Daarbij zijn de remmen (die op de wielen dus gewoon) in brand gevlogen. Snel ingrijpen van de basisbrandweer(afkoelen) heeft erger kunnen voorkomen. Alle passagiers hebben het toestel normaal kunnen verlaten en de schade is zeer beperkt gebleven.
Knap staaltje vliegwerk van de piloot
.