00:06:03 25-11-06 -GROUP- Prio Aanr.beknelling PROVINCIALE WEG - N381 DONK Inzet HVOOSTER
00:13:48 25-11-06 -GROUP- Prio 1 Voertuig te water PROVINCIALE WEG - N381 DONK Inzet WOSMILDE WOHEEREN
Uit het bovenstaande blijkt volgens mij dat pas na (bijna) 7 minuten duidelijk is dat er een auto te water is en dat een duikteam nodig is (even met de veronderstelling dat alle meldingen over hetzelfde incident gaan). Bij de eerste melding is immers geen duikteam opgeroepen.
Je moet echt voorzichtig zijn om conclusies te trekken uit dit soort berichten. Het is eenzijdige communicatie en jij weet niet hoe een en ander zich op de meldkamer en/of op straat (al dan niet via C2000) ontwikkelt. Misschien staat een voertuig na een aanrijding met 2 wielen in het water en maakt een 2e melder hier meteen "auto te water" van, of komt de politie ter plaatse en wil men het zekere voor het onzekere nemen omdat de inzittende(n) wellicht niet aanspreekbaar zijn/is waardoor men niet weet hoeveel personen er in het voertuig zaten. Zoveel factoren die een rol spelen waardoor je als meekijker geen oordeel kan (of zelfs
mag) vellen aan de hand van via P2000 ontvangen berichten.
Zo te zien roept de meldkamer Friesland de duikteams van Smilde (Drenthe) en Heerenveen op. Voor beide teams is het ongeveer even ver rijden naar dit incident. Maar als ik kijk naar de oproep voor het duikteam Smilde, dan zie ik de onderstaande oproep pas 4,5 minuten later verschijnen:
00:18:22 25-11-06 -GROUP- PRIO 1 Auto te water ONBEKEND SMILDE
00:18:54 25-11-06 -GROUP- PRIO 1 Auto te water N381 DONKERBROEK FRIESLAND
Ik dacht dat de hulpdiensten door de introductie van C2000 en P2000 beter en sneller met elkaar zouden kunnen communiceren.
Sorry, maar C2000 heeft niets te maken met communicatie tussen meldkamers onderling, dat verloopt immers nog steeds gewoon via de telefoon en ik zie niet in wat C2000 daaraan zou moeten veranderen?? Verder kan het natuurlijk zijn dat men in een later stadium bepaalde dat het misschien handig kan zijn om een 2e duikteam te sturen. Ook weer voldoende factoren om niet meteen klaar te kunnen staan met een oordeel.
Vat het niet te zwaar op, maar dit neigt toch een beetje naar "de beste stuurlui". Aan de hand van de P2000-berichten weet je simpelweg te weinig om een goed beeld te kunnen vormen van het incident en alles wat je hierboven zegt zijn niet meer dan speculaties en zoals iemand anders al terecht opmerkte is dit niet bepaald de plek om te discussieren over iets waarvan de feiten niet bekend zijn...
Groeten, Peter.