Ja, dat weet ik ook wel dat ze eerst een rondje vliegen. Best nog flink ding zo in de lucht maar op de grond valt het nog best mee. Neemt hooguit 3 parkeerplaatsen in beslag. Vond alleen zijn landingsplaats beetje vreemd want normaal gesproken kan hij ook midden op het kruispunt landen.
Er is al een opmerking over gemaakt, maar toch nog even het volgende. Dit is een
hulpverleningsforum en veel hulpverleners irriteren zich mateloos aan opmerkingen van buitenstaanders die hen vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Tal van factoren zijn bepalend voor het kiezen van een landingsplek. Zo moet er een ruime marge zijn, een afstand van 1 meter tot een boom of lichtmast is niet voldoende. Op momenten dat het wat winderig is gaat zo'n ding natuurlijk ook niet kaarsrecht omhoog of omlaag en het is toch knap lullig dat hij na een krappe, doch knappe landing bij het opstijgen alsnog een obstakel raakt. Heb je je rijbewijs? Vergelijk het maar met voor- en achteruit inparkeren. Op het moment dat je inparkeert heb je als het goed is alle overzicht en kun je met gemak achteruit inparkeren zodat je later in 1x weg kunt rijden. Stel dat je gaat voor het 'gemakkelijke' vooruit inparkeren, dan heb je een extra moeilijkheidsfactor bij het wegrijden. Als je eenmaal bent ingestapt, motor gestart, gordel om (etc) dan kan de verkeersituatie weer anders zijn en moet je extra opletten bij het achteruit verlaten van het parkeervak. Verplaats dit verhaal naar de heli, op het moment dat men landt (lees: daalt) heeft men een goed overzicht van de situatie ter plekke. Als de plek dan erg krap is dan moeten ze extra goed opletten bij het opstijgen omdat men de obstakels dan toch minder goed in beeld heeft dan bij het landen.
Juist het opstijgen is vaak het meest gevaarlijk. Laatst nog een landing hier in Zoetermeer, geen kip te bekennen zoals bij de meeste landingen. Bij het opstijgen was de hele wijk uitgelopen en als er dan iets geraakt wordt met de wieken dan wil je daar echt niet in de buurt staan....
De beste stuurlui zitten in de heli, die staan niet op de grond.