"Dodelijk ongeval mogelijk moord"
Ooltgensplaat - Maandagmorgen 29 maart 2010 rond 11:30 uur vond er op de Oudelandsedijk een ongeval plaats, waarbij een 55-jarige man uit Ooltgensplaat direct is overleden. De man reed op de fiets toen hij door een 63-jarige automobilist uit Oude-Tonge geschept werd. De automobilist reed met de man voor op zijn auto zo'n 100 meter door. Het slachtoffer kwam toen onder de auto terecht en raakte zwaar gewond aan zijn gezicht. De bestuurder reed met flinke vaart door. Het slachtoffer overleed ter plaatse. Verschillende getuigen hebben het ongeval zien gebeuren.
Volgens omwonenden zouden de automobilist en het slachtoffer elkaar eerder een conflict hebben gehad, waarbij de een de ander met een ijzeren staaf zou hebben geslagen.
De man is, na zoeken met o.a. een politiehelikopter, aangehouden en verhoord. De politie heeft een onderzoek ingesteld. De politie bevestigt dat beide mannen aangiften tegen elkaar hadden ingediend.
Bron: Flakkeeweb.nl
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fnovember%2FMijn%20man%20had%20nog%20geleefd%20als%20de%20politie%20had%20geluisterd'Mijn man had nog geleefd als de politie had geluisterd'
22 november 2010
Mieke van de Welle uit Ooltgensplaat weet het zeker. Haar man had nog geleefd als de politie beter naar haar waarschuwingen had geluisterd. Op 29 maart van dit jaar werd haar man Lies doodgereden op de Oudelandsedijk net buiten Ooltgensplaat.
'Naar mijn zorgen werd niet geluisterd'
De dader, de nu 64-jarige Gerard van O. uit Oude Tonge, had haar echtgenoot in 2009 al eens aangevallen met een ijzeren staaf. Na dit voorval was het echtpaar met hem gaan praten. Mieke, zelf werkzaam in de psychiatrie, concludeerde na dat gesprek dat de man gevaarlijk was. "Bij mij gingen alle alarmbellen rinkelen toen ik hem zag. Ik heb tegen de politie gezegd dat deze man opnieuw zou toeslaan, maar naar mijn zorgen werd niet geluisterd."
Stalken
De verdachte werd na de aanval met de ijzeren staaf twee dagen vastgehouden en verklaarde toen bij de politie dat hij Lies van der Welle al twee jaar stalkte en van plan was hem te vermoorden. De kiem voor die moordzucht lag in een verkeersruzie in 2007. Op een spiegelgladde winterse dijk had Van der Welle op z'n fiets moeten uitwijken voor de auto van Van O., en opmerkingen gemaakt over diens rijstijl. Dat leidde tot een handgemeen, waarna Van O. aangifte deed van mishandeling. Mieke van der Welle denkt dat Van O. vond dat de politie deze aangifte niet serieus nam, en dat daarom het stalken begon, en uiteindelijk ook Van O. besloot tot de moord.
Politie geeft toe dat er fouten zijn gemaakt
De politie heeft inmiddels in een gesprek met Mieke toegegeven dat er fouten zijn gemaakt. Dinsdag staat Van O. voor de Rotterdamse rechtbank. Justitie legt hem moord ten laste, maar de man is volledig ontoerekeningsvatbaar verklaard, en Mieke vreest dat hij daardoor snel op vrije voeten zal zijn.
De familie Van der Welle houdt z'n hart vast over de afloop van de rechtszaak. Van O. heeft tijdens z'n verhoren gezegd dat hij nog meer mensen op z'n lijstje heeft staan. Als hij snel op vrije voeten komt vrezen de Van der Welles de gevolgen.
'Mijn man had nog geleefd als de politie had geluisterd'