25-01-2009 zsm opkomen BCCB groeten Bas
18:13:01 Utrecht ME peloton 1
18:13:01 Utrecht lichtkrant
18:13:01 GROEPSCODE
25-01-2009 svp Bas bellen
18:14:00 Utrecht piket BCCB 2
18:14:00 Utrecht lichtkrant
18:14:00 GROEPSCODE
Politie lost schoten in ZuilenUTRECHT - Agenten hebben zondagmiddag op het Prins Bernhardplein in de Utrechtse wijk Zuilen meerdere waarschuwingsschoten gelost om twee vuurwapengevaarlijke verdachten aan te kunnen houden.
afbeelding vergroten De politie heeft twee mensen aangehouden en daarbij schoten gelost. FOTO AD
Een van hen is 14 jaar oud. Onduidelijk is nog of hij het vuurwapen had.
De politie rukte uit na een 112-melding dat iemand bedreigd zou zijn met een vuurwapen. Dankzij het cameratoezicht op het plein konden agenten precies nagaan wie er bij betrokken moesten zijn. Toen agenten arriveerden, rende de vermoedelijke daders weg. De politie zette de achtervolging in en loste een aantal waarschuwingsschoten, maar dat bracht de verdachten niet tot staan. De achtervolging te voet eindigde voor een van de verdachten nabij de woning van buurtbewoner Costas aan het Queeckhovenplein. ,,Ik schrok me rot. Het leek wel oud en nieuw met al die schoten.’’
Vanachter zijn raam zag hij hoe drie agenten de verdachte naar de grond werkten en zijn kleding doorzochten en hem afvoerden. Ook een andere verdachte werd in deze omgeving aangehouden.
Na de arrestaties stroomden jongeren massaal naar Zuilen en ontstond er even een grimmige sfeer in de buurt. Een ME-bus en de hondenbrigade werden ingezet om de situatie beheersbaar te houden. De honden werden bovendien ingezet om sporen te vinden. Ook de politiehelikopter vloog enige tijd boven de wijk. Tot een uitbarsting van geweld kwam het niet. Wel werd een 32-jarige Utrechter opgepakt voor belediging van agenten. beledigde.
In de buurt is geschokt gereageerd op de gebeurtenis. Volgens een buurtbewoonster speelde er op het moment van de schietpartij veel kinderen buiten. Politiewoordvoerder Jens kan zich voorstellen dat mensen schrikken van een dergelijk politieoptreden. ,,Het is niet zomaar iets als de politie schiet, maar het is ook zomaar iets als iemand met een vuurwapen wordt bedreigd. Gelukkig is er niemand gewond geraakt.’’ Volgens Jens schiet de politie niet in het wilde weg, maar wordt er wel degelijk rekening gehouden met de omgeving.
De Burgemeester Norbruislaan en het Queeckhovenplein waren uren na het incident nog hermetisch afgesloten voor onderzoek. Bewoners mochten alleen onder politiebegeleiding naar hun woningen.
Het Prins Bernhardplein is al tijden een beruchte hangplek in de wijk waar vooral Marokkaanse jongeren ernstige overlast veroorzaken. De plek staat permanent onder cameratoezicht. Districtschef Gieling van de politie kondigde vorig jaar aan de ergste raddraaiers uit met name deze groep hard aan te pakken nadat een lesbisch stel de wijk was uitgejaagd.
AD.nl