18:56:12 26-06-08 14/006 -GROUP- Prio 2 (NB;: grip 1) KOSTERSTUIN 19 ZWAAG Contact AC HRN915 NHN591 NHN962 dd. OvdG NHN, Piket 1 OMK, PCOMK, Calamiteiten Coordinator HRN BGM, NHN Staf BGM, NHN LCOPI Oost, HRN AOV, NHN OL, Voorz. ROT, -,
Politie vindt granaat in Zwaag, 25 huizen ontruimdZwaag
Zo'n 25 woningen aan de Kosterstuin in Zwaag zijn donderdagmiddag ontruimd nadat de politie een granaat had gevonden buiten in het groen. Een 46-jarige bewoner van de straat is aangehouden. De politie wil de woning van de verdachte en de woning van een vriend van hem, ook in de Kosterstuin, nog doorzoeken voor de bewoners terug naar huis kunnen.
De meeste mensen in de straat hebben onderdag gevonden bij vrienden en kennissen. Voor enkelen heeft de politie hotelaccommodatie geregeld.
Er is sprake van consteratie in de buurt. Getuigen hebben gezien hoe de man zich tot zijn onderbroek moest uitkleden waarna hij werd gearresteerd en afgevoerd. De vriend van de man, is zeer aangeslagen.. ,,Hij was in mijn huis, liet me die granaat zien. Hij zei dat het echt was. Ik schrok me rot en ik heb de politie gebeld. Die zeiden dat ik zo snel mogelijk mijn huis uit moest. Dat heb ik gedaan.''
De politie zou donderdag naar verwachting de hele avond nog bezig zijn met zoeken. ,,Dit moet heel zorgvuldig gebeuren'', aldus politiewoordvoerder Menno Hartenberg. Hartenberg kon niet zeggen wat voor type granaat er was aangetroffen.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article3640004.ece/Politie_vindt_granaat_in_Zwaag_25_huizen_ontruimd