03:58:31 06-12-08 BRAN PRIO 1 AG901 HULSTRAND 22 SPIJKENISSE Gebouwbrand (Middel Brand: ja)
03:53:25 06-12-08 POLI 541 Brand 1 HULSTRAND 22 SPIJKENISSE meerdere autos onder carpoort in de brand
03:48:05 06-12-08 POLI PRIO 1 OD601 HULSTRAND 22 SPIJKENISSE Gebouwbrand (Middel Brand: ja)
03:48:05 06-12-08 BRAN PRIO 1 OD601 HULSTRAND 22 SPIJKENISSE Gebouwbrand (Middel Brand: ja)
03:47:25 06-12-08 BRAN PRIO 1 TS653 HULSTRAND 22 SPIJKENISSE Gebouwbrand
03:45:37 06-12-08 BRAN PRIO 1 TS651 HW651 TS652 HULSTRAND 22 SPIJKENISSE Gebouwbrand
Vier autos en carports verwoest na brandstichtingSPIJKENISSE - Vier autos zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag aan het Hulstrand in Spijkenisse in vlammen opgegaan.
Ze zijn rond half vier aangestoken. De autos stonden geparkeerd in carports, die ook zwaar beschadigd zijn. De politie heeft nog niemand aangehouden. Slachtoffer Robin Landwier staat de volgende morgen op straat, zijn auto staat volledig uitgebrand in de carport. ,,Ik vond die carport juist de charme van dit huis. Ik dacht: dan heb je mooi zicht op je auto.
Landwier keek die nacht, wakker gemaakt door buren, uit het raam en zag zijn auto branden. ,,De brand was al heftig. Ik dacht: laat maar. Dat vuur krijg ik zelf niet meer uit. Toen hij vervolgens opzij keek, was de schok nog groter. ,,Ik dacht: jeetje, het is niet alleen bij mij.
Zijn buurman was kwam wel in actie. Die probeerde zijn al brandende auto weg te rijden, weten buurtgenoten. ,,Levensgevaarlijk natuurlijk. De auto strandde midden op straat, waardoor de brandweer er niet langs kon. ,,Terwijl de vlammen huizenhoog waren, zeggen buren.
Het was de familie de Kramer die 112 belde. ,,Ik werd wakker van een raar geluid, vertelt Bep deKramer. ,,Toen zag ik buiten wat branden. Dan weet je even niet wat je moet doen. Mijn man belde 112, en gaf in paniek ons adres van twintig jaar geleden op. Daarna ging hij naar buiten, om met een tuinslang zijn auto te blussen. Het hielp niet.
Op straat staat ook Joey van der Meijde. Zijn vader kon hun auto nog net op tijd wegrijden. ,,Hij zat wel onder het roet. Later hoorden we dat anderen ook al vlammen hadden gezien. Joey rende in t-shirt,onderbroek en op blote voeten naar buiten, om hun konijn uit de achtertuin in veiligheid te brengen. ,,De vlammen hielden me warm.
De schrik zit er goed in op straat. ,,Het moet niet gekker worden. Als ik de daders te pakken krijg, doe ik ze wat, zegt Renι van Leeuwen, wiens auto gespaard bleef. Toch beseft hij dat het ook slechter had kunnen aflopen. ,,Als er veel wind had gestaan, had het vuur zo kunnen overslaan naar de huizen.
Landwier baalt ondertussen van de schade. ,,Mijn auto was 3,5 jaar oud. Daar krijg ik van de verzekering dus echt niet meer de waarde voor terug. De Kramer is nog steeds geschrokken. ,,Ik hoop dat ze de daders snel pakken. Tot die tijd heb ik geen nachtrust meer.
www.ad.nl