02:23:22 18-12-08 GROUP-1 Prio 1 CHARLOTTE DE BOURBONSTRAAT 12 APN,
grote brand) 66750
02:22:57 18-12-08 GROUP-1 Prio 1 CHARLOTTE DE BOURBONSTRAAT 12 APN (Nader bericht:
grote brand) 66811 66518 66561 66839 66597
02:05:35 18-12-08 -ALPHA- Prio 1 CHARLOTTE DE BOURBONSTRAAT 8 APN Mogelijk middelbrand (Nader bericht: middelbrand)
02:01:44 18-12-08 GROUP-1 Prio 1 CHARLOTTE DE BOURBONSTRAAT 8 APN Mogelijk middelbrand 66850 66831 66830 66594
Grote brand flat AlphenALPHEN - De brandweer heeft in de nacht van woensdag op donderdag met groot materieel een brand in een flat in Alphen geblust. Niemand raakte gewond, maar de bewoners van drie adressen zijn voorlopig elders ondergebracht.
Door rook- en waterschade kunnen zij voorlopig niet hun huizen in, verwacht de brandweer. Van nog eens zes appartementen zijn de bewoners tijdelijk uit de huizen gehaald, tot rond kwart voor vier het sein brand meester werd gegeven.
De brand in een flatwoning aan de Charlotte de Bourbonstraat ontstond rond twee uur. De bewoner had vermoedelijk vergeten een kaars te doven. Het vuur sloeg vanuit de woonkamer door naar de zolderetage.
De brandweer gaf al snel groot alarm omdat het om een zeer riskante brand ging. Het vuur kon, door het vele houtwerk in de kap, gemakkelijk doorslaan naar de andere appartementen. Daarom is naast de autoladder van Alphen ook die van Leiden ingeschakeld, zodat de brandweerlieden vanaf twee kanten het vuur in de kap konden bestrijden.
De meeste bewoners werden opgevangen in het uitvaartcentrum Alphen, dat schuin tegenover de flat ligt. Enkele bewoners gingen tijdelijk naar omwonenden.
Voor iedereen was de schrik groot. ,,Ik had om half negen een afspraak en lag te slapen. Ik werd wakker van gebonk op de deur en dacht dat het al ochtend was. Onwezenlijk is het, aldus Mohamed Haoudi.
Astrid Kooijman, die naast het appartement woont waar de brand ontstond, was nog wel wakker. ,,Ik zag buiten een dichte mist, maar omdat dat in eerdere nachten ook al eens was vond ik dat niet vreemd. Toen ik rook dat het een brandlucht was, realiseerde ik mij dat er iets aan de hand was. En toen ik buiten de doktersauto zag, wist ik dat iets goed fout zat.
Elise Noordsij: ,,Weet je, we zitten hier pal aan de doorgaande weg waar de brandweer bij een uitruk altijd langsrijdt. Maar nu stopten de wagens hier ineens. Dat is een vreemde gewaarwording.
Veel tijd om spullen te pakken was er niet. ,,Er werd aangebeld, op de deuren gebonkt. Ik ben snel in de kleren gesprongen en meteen naar buiten gegaan, verhaalt Jeroen den Hartog. Linda Blijleven en Erik van Eijk vullen aan: ,,Je eerste gedachte is de fotoboeken. Uiteindelijk werd het alleen even de mobiel.
Niet iedereen kon meteen de portiekflats verlaten, weten ze. ,,De buurvrouw beneden is 90 en ze is wat slechthorend, dus ze kon niet zo snel reageren. Je houdt dan je hart vast. Zij was er ook echt overstuur van.
De brandweer is de verdere nacht met het bluswerk beziggeweest. Aan een zijde zijn alle dakpannen weggehaald om beter bij het smeulende houtwerk te kunnen. Aan de andere zijde werd een boom deels gesnoeid om beter met de ladderwagen te manoeuvreren.
Commandant Hans Zuidijk was uiteindelijk zeer tevreden over de brandbestrijding. De flat dateert van omstreeks 1956 en de afscheidingen op de zolders waren niet zo brandwerend gebouwd als nu gebeurt. ,,Bij de branden eerder dit jaar in Hoofddorp en Zaandam zag je dat het vuur zich dan heel snel kan verspreiden. Er kunnen soms wel acht woningen tegelijk in brand vliegen.
www.ad.nl