brandmeldinstallatie in horecapand

Auteur Topic: brandmeldinstallatie in horecapand  (gelezen 2929 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweer

  • Gast
Gepost op: 10 december 2004, 19:51:28
Collega's,

We zijn bezig met de gebruiksvergunningen voor de horeca. Als eerste behandelen we de zalencentra.
Als je het bouwbesluit erop los laat moeten deze een brandmeldinstallatie hebben. Zijn er collega's die zonder discussie zeggen dat er een BMI in moet komen of kan er ook volstaan worden met een ontruimingsinstallatie.
We lopen hier een beetje tegen aan te hikken ::). Ik kan me voorstellen dat een eigenaar zegt, "we leggen het aan want we hebben hier een kapitaal staan.

Het vreemde van alles is dat de verzekeringsmaatschappij die jaarlijks bij een groot zalencentrum komt kijken geen woord rept over een BMI. Zij zijn alleen geïnteresseerd in brandblussers. Nooduit en noodverlichting kijkt men niet naar. ???




snowbully

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Daar is van Lunteren.....
Reactie #1 Gepost op: 11 december 2004, 02:17:45
Ik heb de parate kennis op dit tijstip niet helemaal, maar als het Bouwbesluit (of verordening?) aangeeft dat er een brandmeldinstallatie geëist wordt, zie ik geen reden om alleen een ontruimingsinstallatie toe te staan. In zalen/partycentra kunnen veel mensen aanwezig zijn en m.i. een snelle detectie wel gewenst.

Voor wat betreft de verzekering; die heeft andere belangen dan de brandweer. Het vluchten van aanwezigen is niet belang waar de verzekeraar naar kijkt. Het gaat deze om hoe groot de mogelijke schade is en hoe kan die beperkt worden (door kleine blusmiddelen). En dus idd vreemd dat zij niet kijken naar een BMI. Snelle detectie geeft een snelle inzet met een kleinere brand=minder schade (in theorie)


brandweer

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 december 2004, 10:19:45
situatie: overdag een bruiloft met 300 gasten. Alle voorzieningen zijn in orde alsmede de BHV organisatie.
Er ontstaat rookontwikkeling, wordt tijdig ontdekt, de gasten kunnen veilig vluchten, opvang geregeld enz.
Ik zie de noodzaak dan niet om een BMI aan te leggen.

Zij er geen activiteiten dan is het pand leeg. De eigenaar woont naast het pand. Moet je dan een BMI eisen? Of is dat iets voor zijn eigen verantwoordelijkheid.
Is het handig om eerst te kijken hoe het pand gebruikt wordt?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2004, 10:22:39
ik denk dat je dat voor de eigen verantwoording van de eigenaar moet laten,maar wel adviseren om dit wel te doen.
Met de insteek dat als er s'nachts brand uitbreekt deze ook bijtijdig wordt gemeld,dus uiteindelijk schade beperkend ;)


Fireaxe

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2004, 17:44:49
Het is niet aan de eigenaar of hij een BMI wil of niet.
De Bouwverordening is hier van toepassing.
Het is een bijeenkomstfunctie, en als hij groter is dan 500m2 dan moet hij een ontruimingsinstallatie.
En als hij groter is dan 1000m2 en meerdere zalen dan moet hij ook een BMI.
Dit is te vinden in de gemeentelijke bouwverordening, hoofdstuk 2 en bijlage 10 en 11

groetjes Fireaxe


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #5 Gepost op: 13 december 2004, 08:27:46
Ghostrider,

Ik heb er zelf ook ervaring mee en met een goede redenatie en de bouwverordening onder je arm kan je veel vereiken.
Het mooiste is als iemand van dat bedrijf al eens eerder iets aan de hand heeft gehad. Die kan dan lekker meepraten.
Hoe groot is het complex eigenlijk. zijn er de juiste brandwerende scheidingen? Is er ook een doormelding naar de brandweer geeist?? En als verekeringsmaatschappij kunnen zij de brandpremie omlaag gooien.

Guust


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 20 december 2004, 23:10:41
Ghostrider,

Ik heb er zelf ook ervaring mee en met een goede redenatie en de bouwverordening onder je arm kan je veel vereiken.
Het mooiste is als iemand van dat bedrijf al eens eerder iets aan de hand heeft gehad. Die kan dan lekker meepraten.
Hoe groot is het complex eigenlijk. zijn er de juiste brandwerende scheidingen? Is er ook een doormelding naar de brandweer geeist?? En als verekeringsmaatschappij kunnen zij de brandpremie omlaag gooien.

Guust



Dat is de juiste volgorde. gezond boerenverstand gebruiken en op basis van steekhoudende argumenten onderbouwen dat de geformuleerde eisen zinnig zijn.

Regelgeving krijgt geen draagkracht door ze verplicht te stellen, maar door het nut daarvan aan te tonen.

En dat er mensen met oogkleppen rond lopen blijkt maar al te duidelijk als je hoort dat brandweer en verzekering nog steed verschillende eisen stellen


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #7 Gepost op: 21 december 2004, 09:31:05
Inderdaad gebruik je verstand. Als preventist mag je nooit iets roepen alles moet je onderbouwen met de regelgeving. Als er collega's zijn die iets anders roepen wordt het tijd om die op het matje te roepen. Als je het samen al niet eens bent wordt het weer afhankelijk van de plaatselijke preventist of te wel weer terug naar af.
Verzekeringen hebben een ander belang dus daarom een ander eisen pakket. Veiligheid zal hun een biet zijn, als ze maar niet hoeven uit te betalen. Ga altijd met de ondernemer in gesprek laat hem de verzekeringseisen op tafel gooien, die zet de verzekering ook zwart op wit. En ga dan kijken op welke wijze de veiligheid op het juiste nivo getild kan worden.   ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Firemaus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • BrandMeester
Reactie #8 Gepost op: 21 december 2004, 09:54:54
Tja Mus als je het zo bekijkt  ;D

Even zonder dollen, ik denk ook dat je inderdaad allemaal hetzelfde beleid naar buiten moeten brengen wat steekhoudend is.

Vaak wil een verzekering meer dan de gemeente... en als je daar als brandweer zijnde op mee kan liften om een hoger brandveiligheidsnivo te verkrijgen..... vind ik dat je dat niet moet remmen  ;) komt tenslotte de klant deels ten goede  ;D
When the sent us to hell........ we'll put it out!   http://www.brandweerpurmerend.com http://www.brandweerzaanstad.nl


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #9 Gepost op: 21 december 2004, 10:32:53
Daar heb je gelijk in Firemaus, maar als je op papier moet zetten wat de eisen zijn kun je niet meer eisen dan de regelgeving je toestaat. Als advies kun je meegaan aan het eisenpakket van de verzekering. Op zich niets mis mee, maar blijf altijd goede uitleg geven aan de klant, die is daar veel meer gediend mee.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.