Kwaliteit EHV

Auteur Topic: Kwaliteit EHV  (gelezen 5675 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #20 Gepost op: 28 oktober 2004, 12:59:59
Dat is ook bij deze afdeling het geval. Het afgelopen jaar heb ik daar niet consequent les kunnen geven, maar ga dat nu wel weer doen.
Het zijn juist de mensen die bijscholing het hardst nodig hebben, die niet op komen dagen op oefenavonden,opeens zwak,ziek of misselijk zijn of op die avond andere werkzaamheden hebben voor het RK. Ik had al vaker aan de bel getrokken dat dat niet kon, maar dat werd dan altijd met de mantel der liefde bedekt, omdat ze bang zijn dat deze vrijwilligers dan weglopen.
Je kan er op wachten dat als deze mensen een EHBO-post bemannen, dat er een keer iets gruwelijk misgaat, wat dan ook gebeurd is.....
Diploma's worden door mij alleen verlengd als een RK -er aan kan tonen dat hij/zij competent is, en dat weet je alleen door zo nu en dan te toetsen. Dat gebeurd op een leuke en ontspannen manier, waarbij je mensen dus duidelijk kunt maken waar hun zwakke punten liggen en dat ze daar op moeten bijscholen.
Als slachtoffer een EHBO-post bezoekt, mag je verwachten adequate eerte hulp verleend te krijgen!


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2004, 13:28:16
Ik zou als groep verpleegkundigen en artsen eens een goed gesprek gaan houden met die coordinator. Deze kan je namelijk nooit verbieden om die hulp te leveren waar je de kennis(deskundigheid / bekwaamheid) en middelen voor in huis hebt. Em als dat wel de intentie is dan is er maar een remedie; wegwezen bij die afdeling!

Dat is wat kort door de bocht, Joffry. Tegen dat probleem loop je namelijk bij bijna alle verenigingen aan. Het is namelijk deels een mentaliteitsprobleem. "Men" kan het niet velen dat een ander meer weet en wat vlotter, handiger, kundiger etc. is. Degenen die dat wel in huis hebben is binnen een vereniging of Rode Kruis meestal een enkeling. En ga dat gevecht dan maar aan. Ik spreek helaas uit ervaring. :-\


Kanarie

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2004, 16:46:34
Ik denk dat het ook te maken heeft met:
- Men vraagt EHBO-ers, dus die krijgen ze (volgens contract). Je schept dan ook geen hoge verwachtingen voor de volgende keer.
- Ben je verzekerd als je buiten het OK-boekje gaat en er gaat iets mis?

Maar het roept af en toe wel frustraties en lastige dilemma's op. Helemaal als er van buiten het RK wel artsen en verpleegkundigen aanwezig zijn.


Target77

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2004, 15:58:22
In Den Haag is er ook een andere stichting actief, (de blauw-gele pakjes, ik ben de naam van het team ff kwijt).
De ehv-ers van dat team doen wel meer. Zo immobiliseren ze bijvoorbeeld mensen op een plank bij sportevenementen op een vast circuit waar ze staan.

Maar dat heeft ook te maken met het verhoogde risico op op die plek waar ze diensten doen.
Je kan wel 10x op een dag een sportevenement stilleggen en wachten op een ambulanceteam die het slachtoffer veilig van de baan afhaalt, maar je kan het ook anders aanpakken en je hulpverleners in die technieken goed opleiden en er zeker van zijn dat ze het veilig kunnen doen...en erop vertrouwen dat het dan niet fout gaat. Ik weet niet of het onder supervisie van een arts gebeurd. Ik neem aan dat dat uitgezocht is.
Ik bedoel...het immobiliseren is iets wat ook een ehv-er goed kan leren doen, als de noodzaak aanwezig is.
Ik heb het ook zo vaak moeten doen in het verleden. Met succes. Zonder kleerscheuren. En nee, ik ben geen ambulanceverpleegkundige.

En in dat team worden ze er ook degelijk in geschoold door het Witte Kruis, de particuliere ambulancedienst in Den Haag.

Maar de reactie van een aantal vrijwilligers van het Haagse Rode Kruis valt niet moeilijk te raden:
Heel veel weerstand, oeverloze kritiek en een haast verbijsterde toekijken vanaf een afstand hoe "fout" de collega's van die stichting het doen.

Ik heb ze nog niet bezig gezien, en kan nog geen mening vormen over hoe ze het doen en of ik erachter kan staan...

Maar zo'n houding van...gelijk afkeuren en bekritiseren omdat ze het anders doen of omdat ze meer doen...naaah dat vind ik niks.



Heb het vermoeden dat het over de "Stichting Haagse Dienstverlening voor EHBO" gaat. Vroeger hadden ze witte pakken. Heb er een aantal jaren geleden ook bij gezeten. Doen onder andere ook de EHBO op schaatscentrum de Uithof in Den Haag. Verklaart ook waarom ze immobiliseren.

Ze hebben inderdaad ook een soort samenwerking met het Witte Kruis (Ambulancedienst).