Misschien off-topic maar wel een vraag: Hoe is het bij de politiedienst(en) geregeld mbt het verbaliseren op de vluchtstrook? Gebeurd nog steeds regelmatig, en de bemanning van die auto's hebben ook niet altijd reflecterende kleding aan. Denk toch om jezelf!
Daar heb ik wel een voorbeeldje van.
Vandaag A28 zie ik een vrachtwagen zonder verlichting (het was al donker), dus langzaam ingehaald en lichtsignalen gegeven.
(eerst geknipperd met groot licht naast hem, vervolgens heel kort even mijn volledige verlichting een seconde uit)
Dit alles gebeurde voor een parkeerplaats. Ik had de snelheid zelf al laten zakken en verwacht dat de chauffeur de parkeerplaats op zou zoeken om zijn vrachtwagen te controleren. Dat gebeurde dus niet en ik vervolgens de snelweg weer op. Van een afstandje gevolgd om te kijken wat andere weggebruikers zouden ervaren. Enkelen zagen hem pas op het laatste moment en ik besloot dan maar de politie te bellen. Weg, hectometerpaal en richting doorgegeven. Evenals het soort vrachtwagen, bedrijf, kenteken en herkomst (DK).
Voor de zekerheid had ik het 112 maar gebeld omdat ik met het andere nummer hele slechte ervaring heb en de noodzaak (veiligheid) ook te belangrijk vond. (juiste keuze?)
Omdat ik erachter zou blijven rijden om vooral deze oen niet te missen werd de wagen nog enigzins verlicht (al was de achterkant ook behoorlijk vuil).
De politie zou even kijken of ze er een autootje bij konden krijgen. Na een aantal kilometers stond de bekende Drentse touran al te wachten op de oprit. Bij het passeren stuurde ze er snel achter en ik hield meer afstand. Voor een afslag gingen ze de vrachtwagen voorbij en gaven het stopteken in de hoop dat de vrachtwagen zou volgen naar de afrit. Lekker puh... meneer reed vrolijk door. De agenten hadden dit ook door en schoten er voor de punt gauw weer voor om hem vervolgens met een beetje meer druk tot stoppen te dwingen. Alleen dit was dus wel op de vluchtstrook en met een onverlichte achterkant van de vrachtwagen.
Hoe het verder afgelopen is weet ik niet, ik heb alleen even mijn alarmlichten aangezet ten tijde van het daadwerkelijke stoppen om onverwachte situaties op te vangen. Het achterliggende verkeer begreep het en hield ook even in.
Ik denk dat deze DK'er niet helemaal fris meer achter het stuur zat. Als je ten eerste het signaleren van weggebruikers al mist (ik was niet de enige, zelfs vrachtwagen begonnen te knipperen op de linkerbaan) en vervolgens ook niet ziet dat je een stopteken krijgt dan vraag ik me af waar hij zat met zijn gedachten.
Resultaat was wel dat de agenten de vrachtwagen wel moesten laten stoppen op de vluchtstrook. En daar was in eerste instantie niet voor gekozen. Dus relaas van het verhaal, niet iedere stop van politie loopt af zoals het gepland is.
Ben in ieder geval blij dat ie aan de kant gezet is en dat er geen mensen tegen zijn achterkant aangeplakt werden met 120 km per uur.
(goh, kan wel en boek gaan schrijven... zolang is dit verhaal geworden).