Het bovenstaande verhaal snap ik volkomen dat er zo gereageerd gaat worden. Want zoals je zegt het is de gevaarlijkste strook van de snelweg. Maar je moet sowieso 112 bellen word er overal vermeld dus dat doe je dan zeker maar het SO ziet nu alleen maar mensen langs zich heen rijden. Niemand die hulp bied, niemand doet iets dat is wat het SO denkt.
Wat heb je bij de EHBO-cursus geleerd?
Eigen veiligheid eerst! Als niet-professional heb je niet of nauwelijks mogelijkheden om op een snelweg je eigen veiligheid te garanderen. Dat is dan jammer voor het slachtoffer. In de militaire dienst hebben ze een mooi ezelsbruggetje PAMAN:
Persoonlijke (eigen) veiligheid
Andermans veiligheid (attenderen)
Markeer de plaats van het ongeval (afschermen)
Alarmeren van hulpdiensten
Noodzakelijke hulp verlenen en/of Noodtransport toepassen
Als je de P van persoonlijke veiligheid al niet kunt garanderen, kun je dus niet verder m.u.v. alarmeren, dat kun je altijd. De Richtlijnen eerste veiligheidsmaatregelen Incident Management zijn ook op vergelijkbare principes gebaseerd. Heb je geen kennis van het creëren van je eigen veilige werkplek, dan gewoon doorrijden en alarmeren. Verder wat Haageneesch zegt.
Nu heeft AttieAttie goed gereageerd en heeft blijkbaar de nummers bij de hand om de rijstrook te laten dicht zetten door middel van een rood kruis. wij hebben toch ook het 0800 nummer van RWS? Waarom word er bij hem wel direct gereageerd en bij een (burger)hulpverlener niet?
Omdat professionals
vanwege hun functie een rechtstreeks nummer hebben. Sommige zaken worden immers niet door de mensen van het 0800-nummer afgehandeld. Voor niet-professionals dienen dit soort zaken gewoon bij 112 gemeld te worden. Dit is een levensbedreigende situatie dus 112-waardig. Het 0800-nummer kun je bellen als er iets niet-levensbedreigends aan de hand is.
p.s.
Nu heb ik enkel een filmpje gezien van AttieAttie dat hij keert op de snelweg omdat hij naar een werkvak gaat maar heb onderhand zoiets van wat is zijn functie dat hij zo snel de connecties heeft met de verkeerscentrale.
Daar kan ik helaas niet op ingaan, uiteraard i.v.m. de privacy. Je kan er vanuit gaan dat Haageneesch gelijk heeft.