Het blinddoeken van een verdachte door het AT

Auteur Topic: Het blinddoeken van een verdachte door het AT  (gelezen 10974 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Gepost op: 7 februari 2011, 20:00:08
Gelukkig dat de gijzeling snel is beëindigd.
Waar ik me altijd over blijf verbazen, is het onherkenbaar vervoeren van een verdachte door het AT. Van mij mag dat masker om zijn ogen worden weggelaten, zodat iedereen in de maatschappij kan zien wie het is.




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2011, 20:03:34
Gelukkig dat de gijzeling snel is beëindigd.
Waar ik me altijd over blijf verbazen, is het onherkenbaar vervoeren van een verdachte door het AT. Van mij mag dat masker om zijn ogen worden weggelaten, zodat iedereen in de maatschappij kan zien wie het is.

Dat masker heeft een hele andere bedoeling. Vroeger werd dat gedaan met een soort van zak over het hoofd van de verdachte. De reden is heel simpel wat gebeurd er als je wil vechten of verzetten en je kan opeens niks meer zien??


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2011, 20:11:40
Dat masker heeft een hele andere bedoeling. Vroeger werd dat gedaan met een soort van zak over het hoofd van de verdachte. De reden is heel simpel wat gebeurd er als je wil vechten of verzetten en je kan opeens niks meer zien??

Het is alleen ook verboden..... Er zijn al diverse zaken geweest bij de nationale ombudsman en iedere keer blijkt weer dat er geen juridische bevoegdheid is om dit te doen. Dat neemt niet weg dat de arrestatieteams er gewoon mee doorgaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2011, 21:26:42
Het is alleen ook verboden..... Er zijn al diverse zaken geweest bij de nationale ombudsman en iedere keer blijkt weer dat er geen juridische bevoegdheid is om dit te doen. Dat neemt niet weg dat de arrestatieteams er gewoon mee doorgaan.

Dat de ombudsman er niet blij mee is en er geen wettelijke grond is om de ogen af te dekken, oké.
Maar er staat (volgens de mensen die er verstand van hebben) nergens dat je het zichtsveld van een aangehouden verdachte niet mag wegnemen  e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2011, 21:35:56
Heeft het afschermen van de verdachte niets te maken met de privacy van de verdachte?
Je bent pas schuldig als je veroordeeld bent.. bla bla..  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2011, 21:39:17
Heeft het afschermen van de verdachte niets te maken met de privacy van de verdachte?
Je bent pas schuldig als je veroordeeld bent.. bla bla..  :)

Nee
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2011, 23:14:37
Dat de ombudsman er niet blij mee is en er geen wettelijke grond is om de ogen af te dekken, oké.
Maar er staat (volgens de mensen die er verstand van hebben) nergens dat je het zichtsveld van een aangehouden verdachte niet mag wegnemen  e050

Het is (volgens de nationale ombudsman) een overtreding van artikel 8 EVRM. Wij hebben niet de bevoegdheid om het gezichtsveld weg te nemen, daardoor tast je de integriteit van de persoon aan. Dat je het tijdens een aanhouding met je handen doet, is wat anders als het structureel blinddoeken van aangehouden verdachten ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2011, 23:46:28
Het AT houdt gewoon rekening met de pers die er staat. Zo is de verdachte meteen onherkenbaar op al die foto's die gemaakt worden  0098


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2011, 23:47:34
Het is (volgens de nationale ombudsman) een overtreding van artikel 8 EVRM. Wij hebben niet de bevoegdheid om het gezichtsveld weg te nemen, daardoor tast je de integriteit van de persoon aan.

Vreemd, dat doe je in principe ook als je iemand in de boeien slaat.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2011, 00:05:22
Vreemd, dat doe je in principe ook als je iemand in de boeien slaat.

Het boeien is geregeld als een wettelijke bevoegdheid en daarmee vervalt de overtreding van artikel 8 evrm. Het blinddoeken is wettelijk niet geregeld en is derhalve wel een overtreding.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.