Nieuwe vrijwilliger(s) begeleiden?

Auteur Topic: Nieuwe vrijwilliger(s) begeleiden?  (gelezen 1523 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Gepost op: 8 februari 2011, 10:52:58
Gisteravond heb ik samen met 2 collega's rond de tafel gezeten en hebben het één en het ander besproken wat bij ons veranderd zou 'moeten' worden.
Nu hadden we het idee al een keer bedacht om nieuwe vrijwilligers te laten begeleiden door een buddy(lees: praktijkbegeleider o.i.d.)

Er was positieve reactie, van uit taakveld 3, maar er wordt nog niets mee gedaan. Nu is het idee om een groepje praktijkbegeleiders op te richten, groepje van ongeveer 5 buddy's, die nieuwe vrijwilligers kunnen inwerken.

Om een nieuwe vrijwilliger goed te kunnen koppelen aan een ervaren vrijwilliger, wordt de buddy coördinator bij het intake gesprek uitgenodigd om een goed beeld te kunnen krijgen van de nieuwe vrijwilliger, zodat hij/zij een goede ervaren vrijwilliger kan koppelen aan de nieuwe vrijwilliger.

Doordat ik afgelopen 2 jaar diverse nieuwe vrijwilligers heb gezien die al snel afhaakten kwamen we op dit idee uit.

Ik ga dit idee as donderdag voorleggen aan de taakveld coördinator, maar nu is de vraag aan jullie, is dit goed intiatief? Evt. tips/opmerkingen? Of hoe wordt zoiets bij jullie geregeld?

EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2011, 15:58:42
Het idee is leuk en het zal wel fijn zijn als je iemand hebt om op terug te vallen. Alleen er zijn wat praktische problemen. Ze moeten zich namelijk alletwee voor hetzelfde evenement inschrijven. Misschien krijg je ook een effect dat de nieuwe vrijwilliger erg aanhankelijk wordt aan de begeleider. Toch vind ik het idee best goed. Ik stootte mijn hoofd tegen het feit dat wat je in je lessen krijgt alleen het hulpverlenen is. Niet hoe je je bijvoorbeeld opstelt bij een evenement. Hoe het eraan toe gaat, waar je aan moet denken. Kortom, hoe het in praktijk is. Want dat is veel meer dan dat je bij je ehbo les krijgt, en het is zeker net zo belangrijk. Goed idee!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2011, 22:45:49
Als ik kijk hoe we bij mijn afdeling omgaan met nieuwe / onervaren collega's ( in praktijk ervaring, of terrein kennis ), worden deze vrijwilligers aan een ervaren collega gekoppeld voor dat evenement. Niet een vaste ploeg mensen die daar opleiding voor zou moeten hebben of zo.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2011, 17:35:54
Bij ons koppelen we ook een ervaren aan een niet zo ervaren medewerker.
Wel even opletten of die ervaren collega ook 'goed' is, want ervaren en goed zijn niet het zelfde.
Bovendien moet deze ervaren collega een beetje didactische vaardigheden hebben, hi9j moet het niet alleen zelf kunnen , maar het ook kunnen uitleggen en motiveren. verder zijn zaken als overwicht, levenservaring etc wel erg handig voor een mentor functie.

Maar wij hebben geen aangewezen personen die deze job uitvoeren, we kiezen uit wat er voor dat moment beschikbaar is
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources