GRIP 2 Zeer grote brand (Polem polyester) Industrieweg - Lemmer 08-02-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (Polem polyester) Industrieweg - Lemmer 08-02-2011  (gelezen 10578 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

KoenL

• http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
    • Koen Laureij Fotografie
Het pand is ook bijzonder lastig te bereiken, namelijk maar via één doodlopende toegangsweg. Vandaar waarschijnlijk de ME inzet.

De ME is volgens de berichten niet ingezet, maar zij waren bezig met een oefening. De oefening is stopgezet en zij zijn de politie gaan assisteren bij afzettingen.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.

Onger Oensien

• Forum gebruiker
De ME is volgens de berichten niet ingezet, maar zij waren bezig met een oefening. De oefening is stopgezet en zij zijn de politie gaan assisteren bij afzettingen.

Oke ik had even snel gelezen.
Je hebt gelukkig wel veel bluswater daar.

Aan de beelden te zien woedt de brand in het pand waar ook het magazijn zit??

KoenL

• http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
    • Koen Laureij Fotografie
Aan de beelden te zien woedt de brand in het pand waar ook het magazijn zit??

Ik lees dit toevallig net op NOS.nl:
Citaat
Het vuur zou zijn ontstaan in het deel waar polyester wordt gefabriceerd. Polyester is een olieproduct en daardoor erg brandbaar. Twee meetploegen van de politie zijn aanwezig om te kijken of er chemische stoffen vrijkomen.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.

Onger Oensien

• Forum gebruiker
Dat kan kloppen, er staan daar ook silo's met de basisprodukten.
De daadwerkelijke productie van de silo's en kantoren zitten in de pand meer richting de jachthaven.
Daar heb ik nog wel eens gewerkt. Naar mijn idee is dat bespaard gebleven.

Canonfreak

• Senior gebruiker
Citaat van de persvoorlichter:

Citaat
Meetploegen hebben geen gevaarlijke stoffen gemeten. #lemmer #grip2

Onger Oensien

• Forum gebruiker
Citaat van de persvoorlichter:

geen gevaarlijke concentraties dus!
in rook zitten altijd gevaarlijke stoffen...

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Allemaal goed en wel hoor, meetploegen. Maar wordt er uberhaubt wel eens schadelijke stoffen gevonden?
Het lijkt welhaast een standaard regeltje te worden. Geen gevaarlijke stoffen waargenomen.

In elke rook zitten volgens mij schadelijke stoffen, anders ga je d'r maar eens een poosje in staan. Ik denk niet dat je het lang volhoudt.

Kan er gewoon niet beter gezegd worden waarnaar gezocht is en wat er gevonden is? Leg het maar eens uit aan de bevolking.
CO2-gassen, rookgassen, enz enz.

Ik denk dat er dan meer begrip is. Nu begint het er op te lijken dat de meetploegen wel opgeheven kunnen worden.
En weten de meetploegen altijd wel waarnaar gezocht moet worden? Of verbrand dan toch alles en blijft er maar 1 soort rook/gas over? (die ene die niet schadelijk is voor de volksgezondheid)

Ik zet het hier even wat gechargeerd neer en misschien dat er maar eens een apart topic aan gewaagd moet worden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Canonfreak

• Senior gebruiker
Brandmeester, aldus de persvoorlichter:

Citaat
De brandweer heeft zojuist het sein brandmeester gegeven. #lemmer #grip2

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Zeer grote brand bij fabriek

LEMMER – Dinsdagmiddag rond 16.15 werd de brandweer van Lemmer gealarmeerd voor een bedrijfsbrand aan de Industrieweg.

Enkele minuten na de eerste melding werd er opgeschaald naar middelbrand en mocht brandweer Echten Lemmer assistentie verlenen. Niet veel later werd er al GRIP-1 afgekondigd en waren er al verscheidende korpsen met spoed onderweg naar Lemmer om het vuur te bestreiden en later naar GRIP-2. Boven Lemmer waren al dikke donkere rookwolken waargenomen en vastgelegd door onze fotografen.

De brand woedde in het gedeelte waar de GVK (Glasvezel Versterkt Kunststof) werd geproduceerd. Polem maakt hiervan tanks en silo’s voor alledaags gebruik. Bij de brandhaard stonden twee tanks met vloeistof, de brandweer wist deze te behouden.

De meetploegen van Bolsward, Joure en Echten hebben metingen verricht en volgens de resultaten waren er geen hoge concentraties gevaarlijke stoffen vrij gekomen.

Korpsen uit Lemmer, Echten, St. Nicolaasga, Rutten, Joure, Heerenveen, Drachten en Sneek bestreden de brand. Medewerkers konden het pand tijdig verlaten en de brandweer waarschuwen. De ME heeft assistentie verleend met wegafzettingen, deze waren in de buurt aan het oefenen.

De oorzaak van de brand is nog onbekend.

112Fryslân

AnneJan

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Citaat
Ofbliuwe fan polyesterstikjes
Plysje / Justysje 08-02-2011 | 20:22

folgjende »
Ynwenners fan De Lemmer en omkriten dy't dieltsjes polyester op de grûn fine, moatte dêr foaral net oankomme.
De helpferlieningstsjinsten warskôgje dêrfoar. Omdat it tsjuster is, is net dúdlik wêr krekt allegear polyester delkaam is.

Sa lang der noch reek frijkomt moatte minsken ruten en doarren ek noch tichthâlde en út de reek bliuwe. Woansdeitemoarn wurdt der mooglik in ynformaasjenûmer foar omwenjenden iepene.
http://www.omropfryslan.nl/77478/Ofbliuwe-fan-polyesterstikjes.aspx
Vrije vertaling:
Afblijven van polyesterstukjes
Inwoners van Lemmer en omstreken die deeltjes polyester op de grond vinden, moeten daar vooral niet aankomen.
De hulpverleningsdiensten waarschuwen daarvoor. Omdat het donker is, is het niet duidelijk waar precies allemaal polyester terechtgekomen is.

Zo lang er nog rook vrijkomt moeten mensen ramen en deuren nog dichthouden en uit de rook blijven. Woensdagmorgen wordt er mogelijk een informatienummer voor omwonenden geopend.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.