Ha René,
Ik heb even wat huiswerk gedaan:
Al in 1925/1926 leverde Daimler aan de Freiwillige Feuerwehr Beuel bij Bonn een autospuit, voorzien van een (houten) rolluik. De handelsnaam Mercedes-Benz was in die tijd nog niet ingeburgerd en behalve gewone vrachtwagens produceerde men ook brandweeropbouwen. Deze wagen is trouwens vergelijkbaar met het modelletje van Wiking/Roskopf.
Rond 1935 leverde Magirus diverse autospuiten met een rolluik. Dit was meestal een luik voor de achterste kast, als het ware naast de pompruimte. De overige ruimtes waren voorzien van een gewone deur. Dit was o.a. op het Magirus M30S chassis en M37S chassis, maar ook op een Henschel chassis.
Opmerkelijk is het blusvoertuig, dat Flader in 1937 afleverde aan de Wersfeuerwehr Deutsche Erdöl AG. Die had namelijk voor alle zeven ruimtes een aluminium rolluik.
Vanaf 1937 ontdek ik ook dat Metz mee doet en ook (houten) rolluiken monteert. Dit kan natuurlijk ook een voorschrift van de opdrachtgever / klant (=Feuerlöschpolizei) geweest zijn.
Vanaf dat moment wordt het rustig in de geschiedenis van rolluiken. Pas aan het eind van de vijftiger jaren pakt Bachert het weer op. Het lijdt in Duitsland echter nog niet tot een doorbraak; die laat tot in de zeventiger jaren op zich wachten.
Het heeft misschien ook te maken dat lange tijd de carrosseriebouw bestond uit een houten (!) frame, waarop blik aangebracht was. Pas vanaf medio vijftiger jaren kwam het stalen frame in opmars.
In Nederland kom ik pas in 1940 de eerste rolluiken tegen bij opbouwen van Kronenburg in een wagen voor de brandweer Rhenen en in 1945 voor een voor Soest.
Ik vind het item wel interessant en zal 'm eens plaatsen op een ander forum. 's Kijken wat daar uit komt.
Als er ondertussen nog andere fomumlezers zijn, die hierop een aanvulling hebben, houden we ons van harte aanbevolen.
De groeten van
Joop