Q-koorts epidemie Nederland

Auteur Topic: Q-koorts epidemie Nederland  (gelezen 133190 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Guppie3335

• Senior gebruiker
Reactie #160 Gepost op: 8 januari 2010, 00:03:28
En weer een verhaal om stil van te worden.......... :-X  Het valt me op dat hier weinig in word gereageerd..........doet het men niets, of is men gewoon stil?........... ::) ::) ::)

Ik denk dat ik voor velen spreek als ik zeg dat we allemaal stil zijn.
Dit is iets onwezenlijks dat dit kan gebeuren in onze welvaartstaat      :(  :-[  :-X

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #161 Gepost op: 8 januari 2010, 13:41:46
En weer een verhaal om stil van te worden.......... :-X  Het valt me op dat hier weinig in word gereageerd..........doet het men niets, of is men gewoon stil?........... ::) ::) ::)

Stukje machteloosheid ook, denk ik..

Ik voel i.i.g. steeds meer sympathie voor dierenactivisten..  :-X

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #162 Gepost op: 8 januari 2010, 13:44:58
Het is een situatie die niemand wil, een situatie die vele van ons denk ik als niet wenselijk achten, overdreven en overtrokken.

Maar ja, de wetgever bepaald en wij als burgers moeten het er mee doen. Vaccinatie en alles kost te veel geld, dit is goedkoper en zekerder. Alles voor de volksgezondheid, zelfs als de reden of succes van bestrijding onbekend is. Uiteindelijk is het ad-hoc management, reageren op een situatie en daadkrachtig lijken..............

Precies zoals anderen zeggen; machteloos en sprakeloos.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #163 Gepost op: 8 januari 2010, 17:34:24
er zijn van die dagen dat je denkt dat iedereen gek geworden is...  :(

Het gaat er in dit geval om, zover ik begrepen heb, dat volgens de rechter HET ZOU KUNNEN ZIJN DAT de geiten op de andere locatie MISSCHIEN ook besmet zijn....
Als je zo redeneert, dan kan straks iedere geit in Nederland wel geruimd worden...  :-X

zoals ik dus al zei:
Waanzin ten top, wat een idioten!  ::)
sommige ambtenaren...  :-X
...en dat is dus blijkbaar helaas ook voor sommige rechters van toepassing...  :-X
Geiten uit Hoogersmilde worden geruimd

http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/455374/2010/01/08/Geiten-uit-Hoogersmilde-worden-geruimd.dhtml
08/01/10 15u04

HOOGERSMILDE - De geiten van de geitenhouder uit Hoogersmilde die een kort geding had aangespannen tegen het ministerie van Landbouw, worden momenteel geruimd. Evert Jansen, de eigenaar van de geitenhouderij, verwacht dat de ruiming van zijn 703 dieren vrijdag aan het eind van de middag is afgerond.

Jansen had een kort geding aangespannen om de ruiming tegen te houden. De geiten van de boer zijn verdeeld over twee locaties. Op één locatie, het moederbedrijf, werd Q-koorts vastgesteld. De tweede niet-besmette locatie ligt 1,5 kilometer verderop. De geitenhouder vond ruiming van drachtige geiten op de niet-besmette locatie onzin. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven oordeelde echter dat de niet-besmette dieren te nauw verwant zijn aan de dieren op het moederbedrijf omdat ze daar zijn geboren. Besloten werd dat de ruiming toch door moest gaan.

Jansen reageerde vrijdag emotioneel. ''Ik voel me verrot, machteloos en bestolen.'' De ruiming heeft grote gevolgen voor zijn bedrijf. ''Het betekent crisis. De belangrijkste dieren zijn weg. Het voelt alsof de poten onder je tafel worden weggezaagd.'' (ANP)
Samen sterk in de hulpverlening!

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #164 Gepost op: 8 januari 2010, 17:35:35
Het is een situatie die niemand wil, een situatie die vele van ons denk ik als niet wenselijk achten, overdreven en overtrokken. Maar ja, de wetgever bepaald en wij als burgers moeten het er mee doen. Vaccinatie en alles kost te veel geld, dit is goedkoper en zekerder. Alles voor de volksgezondheid, zelfs als de reden of succes van bestrijding onbekend is. Uiteindelijk is het ad-hoc management, reageren op een situatie en daadkrachtig lijken.............. Precies zoals anderen zeggen; machteloos en sprakeloos.

Dat niemand dit wil, klopt niet: anders was het niet gebeurd. Sommigen die ziek zijn geweest of nog ziek zijn, willen bloed zien. Soms alleen omdat ze bang zijn dat nog meer mensen ziek worden, maar soms ook gewoon uit wraak. Anderen, die bang zijn om ziek te worden, ondersteunen dit beleid ook, daarin gesteund door de Mexicaanse griep-achtig opgeblazen berichten die o.a. door het RIVM worden verspreid. Sommige politici willen doen alsof ze daadkrachtig zijn, en bijna alle andere politici zijn te laf om hun mond open te doen en deze onzinnige acties tegen te houden. Misselijk! Ik schaam me dood voor onze zogenaamde volksvertegenwoordigers. Mij vertegenwoordigen ze beslist niet.

VAccinaties zijn trouwens niet te duur: ze zijn alleen te weinig beschikbaar - en een groot deel van de dieren die zijn geënt, worden nu geruimd zodat niet bewezen kan worden dat het werkt.

Ik zal het van de daken blijven schreeuwen dat deze massamoord een gruwelijk onrecht is !!!!!! En daarom zal ik op dit forum elke dag berichten blijvden plaatsen over dit onderwerp, hoe vaak ik ook, zoals nu, huilend achter de computer zit. Onze "christelijke" minister van landbouw probeert de media met alle macht buiten de deur te houden, zodat er vooral maar weinig beelden van het afmaken beschikbaar zijn, en niet teveel mensen gaan protesteren. Mijn piepkleine steun voor al die arme dieren is, dat ik hun zinloze dood onder de aandacht zal blijven brengen. Grrrr !
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #165 Gepost op: 8 januari 2010, 17:38:57
Heftige emoties bij het ruimen van geiten in Emmen
8 januari 2010

Per dag krijgen drie geitenbedrijven in ons land de ruimingsploeg van het ministerie van landbouw over de vloer. Het ministerie houdt de media buiten de deur bij het doden van 40.000 geiten.
Maar boer Evert Jansen uit het Drentse Hoogersmilde heeft daar lak aan. Hij is de eerste geitenhouder die journalisten heeft uitgenodigd om vrijdag bij de ruiming van zijn geitenstal aanwezig te zijn.
Dit is de Dag wil weten waarom boer Jansen niet meedoet aan de mediastrategie van het ministerie
. Steven Emmens doet verslag van een emotionele dag.

Luister naar de radioverslagen op: http://www.radio1.nl/contents/11719-heftige-emoties-bij-het-ruimen-van-geiten-in-emmen?autostart=13844

Aangrijpend - en onthullend.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #166 Gepost op: 8 januari 2010, 23:20:28
Verburg wil nieuw kenniscentrum

http://www.depers.nl/binnenland/366816/Verburg-wil-nieuw-kenniscentrum.html
Gepubliceerd: vandaag 18:37

Om nog sneller over informatie te beschikken bij ziektes als Q-koorts wil minister Gerda Verburg (LNV) dat er een kenniscentrum komt voor volks- en diergezondheid. Verburg zei dat vrijdag in het televisieprogramma EénVandaag.
De bewindsvrouw hoopt dat zo wordt voorkomen dat nogmaals gezonde dieren moeten worden geruimd. Nu is daar volgens haar niet aan te ontkomen, hoe erg ze het ook vindt dat de dieren moeten worden gedood. ,,We hebben hier te maken met een nieuw verschijnsel. Er worden jaarlijks meer mensen ziek door deze vorm van Q-koorts. Dat is nog nooit eerder gezien en beleefd, waar ook ter wereld. Daarom moeten we nu deze draconische maatregelen nemen.''
Samen sterk in de hulpverlening!

Guppie3335

• Senior gebruiker
Reactie #167 Gepost op: 9 januari 2010, 00:48:46
Sommige politici willen doen alsof ze daadkrachtig zijn, en bijna alle andere politici zijn te laf om hun mond open te doen en deze onzinnige acties tegen te houden. Misselijk! Ik schaam me dood voor onze zogenaamde volksvertegenwoordigers. Mij vertegenwoordigen ze beslist niet.

Vaccinaties zijn trouwens niet te duur: ze zijn alleen te weinig beschikbaar - en een groot deel van de dieren die zijn geënt, worden nu geruimd zodat niet bewezen kan worden dat het werkt.

Ik zal het van de daken blijven schreeuwen dat deze massamoord een gruwelijk onrecht is !!!!!! En daarom zal ik op dit forum elke dag berichten blijvden plaatsen over dit onderwerp, hoe vaak ik ook, zoals nu, huilend achter de computer zit. Onze "christelijke" minister van landbouw probeert de media met alle macht buiten de deur te houden, zodat er vooral maar weinig beelden van het afmaken beschikbaar zijn, en niet teveel mensen gaan protesteren. Mijn piepkleine steun voor al die arme dieren is, dat ik hun zinloze dood onder de aandacht zal blijven brengen. Grrrr !

Komt hier ook niet een stukje om de hoek kijken dat onze ministers van landbouw etc te lang achterover hebben geleund ten aanzien van afdwingen van aanschaf vaccinaties en nu proberen hun hachje te redden door van de daken te schreeuwen dat het gaat om het belang van het volk op dit moment ??
Kan me er niet aan ontrekken dat ik mij bij bovenstaand citaat moet aansluiten.... MIJ VERTEGENWOORDIGEN ZE NIET... en wat mij betreft mag de hele Nederlandse bevolking zich eens achter de oren krabben en zich af gaan vragen of dit thans zittende kabinet niet eveneens met de drachtige geiten mee moeten.
Persoonlijk zou ik  vanuit de grond van mijn hart willen oproepen toe burgerlijke ongehoorzaamheid om zo eens duidelijk een signaal naar Den Haag af te geven dat ze niet zo maar kunnen doen wat zij willen

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #168 Gepost op: 9 januari 2010, 11:18:33
In de navolgende berichten enkele reacties van een boerenforum (melkkoeien, dus niet direct betrokken) onder de titel ""zalig kerstfeest en een geruimd nieuwjaar"

Elk geruimd bedijf kent zijn eigen drama's.
In eerste instantie zouden alleen de besmette zwangere geiten worden geruimd. Daarmee leek de omvang hier "nog mee te vallen". Met de latere beslissing om alle zwangere dieren af te maken - en de onderbouwing daarvan blijft uiterst omstreden, alleen al omdat de argumenten daarvoor nu al drie keer zijn veranderd !! - steeg het aantal tot 300. Woensdag kreeg Overeem tussen neus en lippen door te horen dat ook de schijnzwangere dieren doodgespoten zouden worden, waardoor er nog es 157 bijkwamen.
Het valt niet uit te leggen aan iemand die dit overkomt. Hij staat volledig alleen en is machteloos. Wat heeft hij fout gedaan of valt hem te verwijten ?
Het zou allemaal misschien nog te begrijpen zijn als deze maatregelen een gevolg waren van zorgvuldig overwogen en goed onderbouwd overheidshandelen. Als die overheid kon uitleggen waarom men zo lang - en dan bedoel ik vooral het afgelopen half jaar - getalmd heeft met maatregelen, zoals een stand still, en waarom nu deze overkill noodzakelijk is. Maar dat kan ze niet.
Alle beloftes om nooit meer gezonde dieren te ruimen zijn, met de dreigende volkswoede in de nek, op een achternamiddag in december ter zijde geschoven. Het volk lijkt tevreden en gerust gesteld, ongeïnteresseerd in de drama's die zich achter de gesloten deuren van de boerderij voltrekken.
Het blijft voor mij verbijsterend dat dit opnieuw allemaal kan gebeuren. Zonder dat iemand iets doet, of kan doen, om deze waanzin tot stoppen te brengen. Het valt niet uit te leggen, zeker niet aan degenen die het overkomt.

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #169 Gepost op: 9 januari 2010, 11:20:41
2e reactie van het veeteeltforum onder de titel ""zalig kerstfeest en een geruimd nieuwjaar"

We leven in een zapcultuur. Van hot item naar hot item.
De ene dag is Q-koorts nog een ver-weg-probleem, ergens op het platteland, ver van de Randstad. Maar dankzij de tv, altijd gretig op zoek naar nieuwe schokkende feiten, weten we ineens dat ons leven weer es ernstig bedreigd wordt door de intensieve veehouderij. En dat terwijl de verantwoordelijke politici dat nota bene al een hele tijd blijken te weten, en niks gedaan hebben !!
Prachtig voor de media, die er gretig bovenop duiken. En het schandaal met de gretigheid van uitgehongerde aasgieren uitvergroten.

Den Haag schrikt wakker, dit kan stemmen kosten ! Geen middel is te gek als de Nederlandse Volksgezondheid in gevaar wordt gebracht. Alleen drastische maatregelen kunnen het volk er nog van overtuigen dat de gezondheid van de Nedelanders bij hen in goede handen is. Geen prijs kan te hoog zijn. Gedane beloftes tellen niet in tijd van oorlog. Uitroeien wat ons bedreigt !

De bedreigde burgers zullen blij zijn. Als het moet kan Den Haag wel degelijk kordaat optreden !
Van boeren is geen verzet te verwachten. Het zijn immers hún beesten die onze gezondheid bedreigen ? Ze kunnen maar beter zwijgen en zich schamen !

Dat het hele verhaal rammelt aan alle kanten, dat het afmaken van gezonde dieren het probleem niet oplost, dat ook een melkgeitenhouder gehecht kan zijn aan zijn dieren, dat dieren voor niks zijn gevaccineerd, dat ook geiten die niet leven op een bedrijf met meer dan 50 soortgenoten (want dan ben je al intensief veebedrijf) de bacterie kunnen verspreiden, dat juist deskundigen nut en noodzaak van deze maatregel bestrijden, enz. enz, dat is allemaal van geen enkel belang.

Terwijl Nederland kerstvakantie viert, en de Kamerleden na hun kordate besluiten op kerstreces gaan, veranderen melkgeitenbedrijven in dode bedrijven. Voor de media is na de eerste beelden het nieuws er alweer af. Op zoek naar een nieuw hot item. Want we leven in een zapcultuur, het volk wil afwisseling !

Sorry prikkers, dat ik dit allemaal nog een keer hier herkauw.
Want net als elders in Nederland is het grote nieuws er alweer af, en voor vrijwel iedereen gaat het leven alweer zijn gewone gang.
Niemand zit nog op zo'n verhaal te wachten.
Maar ik las vanochtend een discussie op de site van het Agrarisch Dagblad, n.a.v de nieuwe petitie.
En daar las ik onderstaande stukjes. Het zal je bedrijf maar zijn. Het zullen je dieren maar zijn....

Je zult de kerstdagen maar op deze manier moeten doorbrengen....

25 dec 2009 22:32
Beste geitenhouders en burgers, Bij ons zijn woensdag de geiten gescand, viel niet mee 300 drachtig 157 schijndracht dus 457 geruimd. Voor ons gevoel moesten we er alles aan doen om het op een nette manier de ruiming te voorkomen. Donderdag de zaken overdacht en weer aanspreekbaar geworden hebben we besloten de burgemeester van Barneveld te bellen. De woordvoeder is gelijk aan de slag gegaan en heeft alles in het werk gesteld om de tanker te doen keren en de ruiming maandag te voorkomen. Zeer veel bewondering voor de gemeente Barneveld maar uiteindelijk bleek aan het einde van de dag dat er aan het landelijk beleid niet was te tornen. Het geeft ons toch een goed gevoel dat we er alles aan gedaan hebben om op een nette manier te voorkomen dat de geiten maandag geruimd zullen worden. De mensen moeten niet denken dat Q koorts de laatste ziekte is waar we mee te kampen krijgen in deze wereld. Wie of wat er dan massaal geruimd moet worden nu de drachtige geiten wie wordt de volgende minderheid. voor minister Verburg en klink haastige spoed is zelden goed bezin eer ge begint Wij willen alle andere geitenboeren sterkte wensen en we hopen dat ze snel nog individuele testen zullen ontwikkelen zodat dit zo min mogelijk boeren dit hoeven mee te maken. Het is met geen pen te beschrijven hoe moeilijk het is. Bedankt voor alle steun die we van velen ontvingen
Geplaatst door gert overeem, barneveld

27 dec 2009 15:28
Morgen moeten wij geruimd worden het gaat gigantisch tegenstaan. WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN FOKBEDRIJF EN MELKBEDRIJF. WIJ WORDEN GERUIMD OMDAT WE EEN MELKTANK HEBBEN.. SCHAPENHOUDERS FOKKEN ALLEN MAAR EN MOGEN BLIJVEN LOPEN. ZE KUNNEN ALLEEN MELKTESTEN DOEN DIT SLAAT TOCH HELEMAAL NERGENS OP. WIE KAN ONS DAT ZEGGEN EN WAT ZOU ER NOG AAN TE DOEN ZIJN Ik lees in de brief die omwonenden hebben gehad je kunt gerust naar een kinderboerderij gaan want die dieren zijn gevaccineerd, nou de onze ook. Het is de wereld op zijn kop g.overeem barneveld g.overeem1@hetnet.nl
Geplaatst door overeem, barneveld