,,Mijn vrouw bracht dieren met de fles groot...'' (+video)zaterdag 9 januari 2010 08:01
ACHTERBERG - ,,Het doet me heel veel, maar het verdriet zit van binnen'', zegt Anton van Engelenhoven. Daar is alle reden toe, want vrijdagochtend kwamen mannen in blauwe overalls, witte mondkapjes en fatale injecties om 215 van zijn 750 geiten te ruimen. Reden hiervoor is de Q-koorts, maar de Achterberger is verbolgen dat in zijn ogen gezonde dieren niet onderzocht werden of ze ècht ziek zijn.
Het vriest dat het kraakt, maar de geitjes lijken daar geen last van te hebben. De kopjes gaan omhoog om te kijken naar de mannen die spuiten in gereedheid brengen. De geitjes krijgen eerst een injectie waarmee ze buiten westen raken en daarna volgt een dodelijke tweede. Van Engelenhoven draait zijn hoofd weg als de geiten door de hoeven gaan. Even later sleept hij wel de eerste dode zijn stal uit. Het is een familiebedrijf aan de Zuidelijke Meentsteeg 35, waaraan ook zijn zoon, dochter en vrouw deelnemen. ,,Het grootste deel hier zijn gezonde dieren, waarbij geen Q-koorts is geconstateerd, al zal dat er waarschijnlijk wel in zitten. Maar ze hebben nooit de moeite genomen dit te onderzoeken. Dan hadden we waarschijnlijk veel dieren overgehouden.''
Het bedrijf is als hobby begonnen in 1980 en stond aan de wieg van de commerciële geitenhouderij. De dieren worden puur gehouden voor de melk en niet voor het vlees.
Het steekt de geitenhouder dat de overheid vindt dat de kinderboerderijen in de kwestie 'niet belangrijk' schijnen te zijn. ,,Daar worden de dieren juist veel geaaid en hier gebeurt dat zelden. Dat vind ik jammer. Ook zit de bacterie onder koeien en katten. Ik hoop dat het nog eens duidelijk wordt dat dit niet de juiste manier is.'' Antons vrouw heeft er nog meer moeite mee dan hij. ,,Zij heeft ze persoonlijk de fles gegeven. Het zijn voornamelijk dieren die voor het eerst zouden lammeren. Ze hebben de pech dat ze naast een schuur zitten waar in de melk de koorts-bacterie is geconstateerd. De drachtige dieren kùnnen de bacterie verspreiden, maar dat is nog maar de vraag.''
Van Engelenhoven zegt dat de overheid de verantwoordelijkheid draagt dat dit gebeurt. ,,Eerst was ons beloofd dat ze de 'negatief bevonden' dieren zouden sorteren. Dan zouden we daarmee verder hebben gekund... Nu worden de jonge dieren geruimd, terwijl we de oudere dieren mogen behouden. Dat stuit ons hele gezin enorm tegen de borst.'Wel is de geitenhouder tevreden over de financiële compensatie die hij ontvangt voor de dode dieren. ,,Maar het probleem is dat in deze kleine sector, met zo'n 350 geitenhouders in ons land, dieren worden geruimd. De sector kan het niet ophoesten om die dieren aan te fokken. De vervolgschade is dus veel groter, want ook de melk levert aardig wat op.''
De ruiming ging volgens de geitenhouder op een nette manier. ,,Het is hun plicht.'' Terwijl Antons vrouw toekijkt hoe de kadavers in een grote container vallen, vertelt ze dat zij de afgelopen nacht droomde dat de geiten op een brancard werden vervoerd. In de realiteit ging het behoorlijk anders.
* Kijk voor een uitgebreider interview met Anton van Engelenhoven naar de video op
http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Lokaal/Regionaal/Lokaal-nieuws/Mijn-vrouw-bracht-dieren-met-de-fles.477239.newsHier ook een serie foto's.