‘Het is alsof er een kind wordt weggehaald’REPORTAGE, Van onze verslaggever Raoul du Pré op 11 december '09, 06:00
HORSSEN - Geitenhouder Pool en zijn vrouw bereiden zich voor op de ruiming. ‘Vanmorgen deed het melken pijn in m’n hart.’
Met de gezondheid van Sebastiaan Pool en Lotte Coerwinkel gaat het prima. Dank u. Geen griepverschijnselen of longklachten hier. Met hun 750 melkgeiten is op het oog ook niets aan de hand. Al een jaar heerst er Q-koorts op de boerderij in het Gelderse Horssen maar Pool en Coerwinkel merken niets aan hun dieren. Geen miskramen, geen vroeggeboortes. Niks. Waar het sinds woensdag niet goed mee gaat is de nachtrust van boer en boerin, nu ze weten dat veel van hun drachtige dieren naar het slachthuis gaan. Coerwinkel: ‘Ik heb heel slecht geslapen. Vanmorgen deed het melken pijn in m’n hart. We hebben zo’n enorme band met die dieren. Ze zijn allemaal hier geboren, we hebben ze zelf gehaald en de fles gegeven. Het is alsof er een kind wordt weggehaald.’
Pool: ‘We hebben er laatst nog vijftig laten dekken. Vorige week bleken er daarvan 48 drachtig te zijn. Dat is een geweldige score. We waren zó blij. Vandaag huilen we erom. Het is nu waarschijnlijk hun doodvonnis. Ik heb al de hele dag het idee dat ik in een roes leef. Alsof het niet echt waar is.’
In totaal zijn 220 van hun geiten drachtig. Een geluk bij een ongeluk: er is eerder dit jaar wel gevaccineerd. Het slachten zal op deze boerderij worden voorafgegaan door een test op elk dier apart. Landbouworganisatie LTO denkt dat die procedure gemiddeld ongeveer de helft van de drachtige geiten het leven kan redden.
Pool wordt er niet vrolijker van: ‘Normaal gaat een dier hier pas naar de slacht als het aftakelt, door ziekte of ouderdom. Dan neem je rustig afscheid. Hele groepen gezonde geiten afmaken vind ik onverteerbaar. Het is de toekomst van het bedrijf. De drachtige dieren zijn de beste die we hebben. Ze zijn geselecteerd om zich voort te planten. Die raken we kwijt, plus de lammetjes in hun buik. De hele aanwas is weg.’
Coerwinkel: ‘
Is al bekend hoe ze de ongeboren lammetjes gaan doden? Is daar een methode voor?’Pool en Coerwinkel benadrukken dat ook zij vinden dat er iets moet gebeuren. De buurjongen heeft Q-koorts gehad. En Pool weet het van nog een aantal mensen in de buurt. ‘Ik zie het probleem. Echt waar. De mensen die er serieus ziek van zijn geworden, wisten niet wat ze hadden. Die hebben er te lang mee doorgelopen. Maar dat zal nu, na alle publiciteit, toch niet meer gebeuren?’ Pool pleit hartstochtelijk voor minder drastische maatregelen.
‘Al onze dieren zijn gevaccineerd, dat zou toch moeten helpen? Ik snap ook niet dat de lijst met besmette bedrijven niet veel eerder bekend werd gemaakt. Ik heb daar geen enkel bezwaar tegen. Mensen hebben natuurlijk het recht te weten waar het risico zit.
‘Eerst deden de ministers niets en nu slaan ze door. Als ze die miskramen wilden voorkomen, hadden ze drie maanden geleden een dekverbod af moeten kondigen. Dat is ook vervelend voor ons, maar dan was dit drama niet nodig geweest.’ Als de slachters straks komen zullen ze zich niet verzetten. Maar meewerken is ook te veel gevraagd. Coerwinkel: ‘Ik hoop dat ze niet verwachten dat we de geiten zelf uit de stal halen. Dat zullen ze toch niet van ons vragen?’
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1326287.ece/Het_is_alsof_er_een_kind_wordt_weggehaald