'Dit doet je als boer heel zeer' vrijdag, 18 dec 2009 09:51 |
Door: de Twentsche Courant Tubantia
HENGEVELDE - "Dit is het slechtste scenario. Het is onbegrijpelijk dat alle drachtige geiten worden gedood. Ook de gezonde." Voor melkgeitenhouder Gerrit Jan Veelers uit Hengevelde (Vondersweg) zijn de besluiten tegen de Q-koorts onbegrijpelijk. Als een van de drie besmet verklaarde bedrijven in Twente zullen op zijn bedrijf alle drachtige melkgeiten worden gedood. Bij hem en twee collega's in Weerselo (Lemseloseveldweg) en Denekamp (Lattropperstraat) verschijnen binnenkort blauwe bordjes die voorbijgangers op het besmettingsgevaar met Q-koorts wijzen.
"Er is inderdaad besmetting vastgesteld. Maar dat zou wel eens één geit kunnen zijn. Dat op deze manier een groot aantal gezonde dieren wordt gedood, doet me zeer. Wij willen dat alleen besmette dieren worden gedood. Dat gebeurt nu niet, omdat plotseling vraagtekens worden gezet bij de onderzoeksmethode. Terwijl ons maandenlang is gezegd dat je wel onderzoek bij elke melkgeit kan doen. Maandenlang overleg blijkt nu bij dit besluit helemaal voor niets." Nog onbegrijpelijker vindt de gedupeerde geitenhouder dat besmette geiten die niet drachtig zijn niet worden gedood.
"Daardoor blijven er altijd bedenkingen van besmetting bestaan. Bovendien mag ik met deze geiten nooit meer fokken en staan ze dus over twee, drie jaar droog." Grote zorgen heeft hij over de toekomst van zijn bedrijf. Door het doden van alle drachtige geiten komt het bedrijf voor langere tijd zonder inkomsten.
"We krijgen alleen een vergoeding voor de gedode geiten. Maar voor de vervolgschade, omdat langere tijd het inkomen wegvalt, helemaal niets." "Je kan niet maar zo een bedrijf voor langere tijd stil leggen. Terwijl dit toch geen nog normaal bedrijfsrisico is. Bovendien staat de oorzaak van de ziekte nog helemaal niet vast. Geiten kunnen drager zijn, maar misschien zijn het wel katten of duiven die de ziekte verspreiden. Ook 76 procent van de koeien is besmet. Dat de melkveehouderij de enige oorzaak is staat helemaal niet vast."
In samenwerking met LTO Nederland gaat Veelers proberen alsnog de vervolgschade vergoed te krijgen. "Ik hoop dat daarbij ook alle burgers achter de boeren gaan staan. Wij worden nu aangepakt, omdat de ministers willen laten zien dat ze iets aan de Q-koorts doen. En de rekening wordt eenzijdig naar ons doorgeschoven." Hij is inmiddels al naar de bank geweest om afspraken te maken over de aflossing van de hypotheek op het bedrijf. "Die kan ik niet betalen. Misschien moet ik er nu wel een baan bijnemen, maar dan nog zijn de kosten te hoog om als bedrijf te overleven."
De familie Veelers weet nog niet wanneer de ruiming van de melkgeiten daadwerkelijk gaat beginnen. "Maar we zien er erg tegenop. We zullen er in ieder geval niet bij aanwezig zijn. Ik heb best wel eens een geitje gedood om het uit haar lijden te verlossen als het doodziek was. Maar het doden van geiten zonder dat vast staat dat ze zijn besmet, stuit me tegen de borst. Dat doet me als boer ongelooflijk zeer. Vooral ook omdat niet onomstotelijk vast staat dat geiten de oorzaak zijn. Want daar weten ze eigenlijk nog geen moer van."
Morgen in onze bijlage Spectrum een verhaal met de biologische geitenhouder Pieter Vliek uit Ambt-Delden
http://www.deondernemer.nl/artikel/2245707/'Dit-doet-je-als-boer-heel-zeer'