Sponsoring/Reclame bij NRK

Auteur Topic: Sponsoring/Reclame bij NRK  (gelezen 5714 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Michel

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 18 december 2004, 22:10:36
Ten eerste mag je wel wat aan je taalgebruik doen. Verder blijf ik van mening dat een organisatie zoals het Rode Kruis (die al subsidie krijgt) het hier mee moet kunnen doen.

De reactie op jou bericht mag bij jou dan niet in de smaak vallen, maar ik denk dat je inderdaad feiten en eigen meningen moet scheiden.
En als je vindt dat het Rode Kruis 'het moet kunnen doen' met hun subsidie, hoop ik dat je pleit voor een verhoging van die subsidie, waardoor sponsoring helemaal niet aan de orde komt.

Groeten van Michel

RoKru

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2005, 17:35:42
Als ze al subsidie krijgen, vaak moeten afdelingen een groot deel afgeven aan het landelijke RK

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2005, 00:33:55
Als ze al subsidie krijgen, vaak moeten afdelingen een groot deel afgeven aan het landelijke RK
Alle afdelingen MOETEN een deel van hun inkomsten afstaan aan het LB. Er is hier een verdeelsleutel voor. Van inkomsten uit de collecte moet 50% naar het LB. Van giften en nalatenschappen moet ook een percentage naar het LB, hoeveel weet ik niet meer precies, maar ik dacht 25%. (Correct me if I am wrong)
Plaatselijke afdelingen komen door deze regels veelal erg veel geld tekort. Immers er komt wel genoeg geld binnen om de broek op te houden, maar een groot gedeelte moet men afstaan aan het LB zodat men alsnog niet in staat is de eigen broek op te houden...
Geld wat bestemd is voor het oprichten en in stand houden van de O&V teams gaat NIET naar de plaatselijke afdelingen, maar naar het discrict (in feite het LB). Dat de plaatselijke afdelingen dus geld genoeg hebben is, helaas niet waar. (Een enkele positieve uitzondering daargelaten, maar die worden steeds schaarser).
Nog een opmerking. Alle afdelingen zijn autonoom en dus ook op financieel gebied. Dit wil zeggen dat ze voor hun eigen inkomsten zorg moeten dragen. De geldstroom tussen plaatselijke afdeling en LB gaat slechts EEN kant uit. Van de afdeling NAAR het LB...

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2005, 02:42:34

Alle afdelingen MOETEN een deel van hun inkomsten afstaan aan het LB. Er is hier een verdeelsleutel voor. Van inkomsten uit de collecte moet 50% naar het LB. Van giften en nalatenschappen moet ook een percentage naar het LB, hoeveel weet ik niet meer precies, maar ik dacht 25%. (Correct me if I am wrong)
Plaatselijke afdelingen komen door deze regels veelal erg veel geld tekort. Immers er komt wel genoeg geld binnen om de broek op te houden, maar een groot gedeelte moet men afstaan aan het LB zodat men alsnog niet in staat is de eigen broek op te houden...
Geld wat bestemd is voor het oprichten en in stand houden van de O&V teams gaat NIET naar de plaatselijke afdelingen, maar naar het discrict (in feite het LB). Dat de plaatselijke afdelingen dus geld genoeg hebben is, helaas niet waar. (Een enkele positieve uitzondering daargelaten, maar die worden steeds schaarser).
Nog een opmerking. Alle afdelingen zijn autonoom en dus ook op financieel gebied. Dit wil zeggen dat ze voor hun eigen inkomsten zorg moeten dragen. De geldstroom tussen plaatselijke afdeling en LB gaat slechts EEN kant uit. Van de afdeling NAAR het LB...

zo is het wel...en niet anders...goed verwoord...
vooral kleine afdelingen in dorpen hebben het moeilijk...minder popilatie dus minder inkomsten...terwel je wel het zelfde kwaliteid moet leveren..als grote afdelingen.....dus soms omkom je er niet aan om een sponser te zoeken...

en even over de brandweer....dat betaald de gemeente allemaal...is een wagen af...dan besteld de gemeente een nieuwe...zelfde met materiaal...
daar betaal jij als burger aan mee...

was het maar zo voor het NRK ook zo...dan hadden alle afdelingen mooie bussen en goed nieuw materiaal...

maar het rode kruis is onafhankelijk van alles...

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2005, 17:45:06
Ik heb met grote ogen zitten lezen wat Pleegje_ hier allemaal schrijft. Beetje kromme logica hoor. Er zijn afdelingen bij die grote moeite hebben het hoofd boven water te houden, er gaan echt geen grote bakken geld vanuit de overheid naar het RK. Sommige minder noodzakelijke dingen krijgen naar verhouding veeel meer van de overheid.

En een internationale organisatie die niet gesponsord mag worden? Zeg dat maar niet te hard waar de organisatie van de olympische spelen bij is, of de UEFA.

Als de subsidie voor een afdeling ontoereikend is en ze mogen van Pleegje_ niet gesponsord worden, hoe moeten ze dan ooit aan geld komen om de afdeling draaiende te houden?
Draag maar eens wat moois aan, dan kunnen we er gelijk mee beginnen.

RoKru

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2005, 18:05:13
Het punt met betrekking tot de sponsering is gewoon het in gevaar komen van de rode kruis punten en daaruit als belangrijkste de onafhankelijkheid.
Een sponsoring mag daarom officieel niet een schenking door een bedrijf mag bijvoorbeeld wel >:( .

Maar ik vind het ook een beetje krom dat je als vereniging hard je best moet doen om je hoofd boven water te houden door te collecteren e.d. en dan nog een groot deel af moet geven aan de hoge heren en hun marmeren WC pot  ::)

Kanarie

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2005, 18:10:19
Ik vind het op zich goed dat er veel geld via het LB naar het buitenland gaat, maar vaak kunnen we zelf niet met voldoende degelijk materiaal werken. En dingen uitlenen tussen afdelingen mag niet; dat moet van elkaar gehuurd worden. En waar gaat dat geld heen.........  ::)

Het Rode Kruis dankt zijn kracht (o.a. toegelaten worden waar anderen niet mogen komen) aan zijn onafhankelijkheid. Sponsoren is dus niet de oplossing, maar hoe moet het dan wel?  :-\

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 5 januari 2005, 18:39:12
Op dat punt ben ik het volledig met jullie eens, de onafhankelijk van het RK als organisatie is een groot goed. Maar is een schenking niet ook een verkapte vorm van sponsoring?

Jammer genoeg is collecteren ook niet meer toereikend, zeker na al de negatieve publiciteit over non-profit organisaties waarvan de directie tonnen verdient.

Hoe dan aan geld te komen? Tja, ik zou het ook niet weten. De subsidie van het Rijk verhogen? Geld vragen voor de diensten van het RK? Eigenlijk ook geen oplossingen...

Wat draait de wereld toch ook om geld, zucht...

RoKru

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 5 januari 2005, 18:54:34
Bij een schenking staat er niets tegen over, het wordt "geschonken". Bij een sponsoring wordt er verwacht dat er op de een of andere manier reclame wordt gemaakt voor de sponsor.

Collecteren wordt inderdaad steeds ongunstiger wat betreft de opbrengst daarnaast is het een werkje wat door de meeste vrijwilligers als onprettig wordt ervaren.

En de subsidie van het rijk gaat naar het LB dus laten we die niet verhogen.

Geld vragen voor diensten doen wij wel, dan heb ik het over EHV, waar moet je anders je materialen van aanschaffen.

Het zou een goede zaak zijn afdelingen te laten betalen naarmate de draagkracht.
Want natuurlijk moet het LB geld binnen krijgen waar ze veel goede dingen mee doen, maar die regelingen van 50% zijn bijna crimineel te noemen

EHV v NRK

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2005, 00:01:32
Mag je donateurs overhalen een bedrag aan je afdeling te geven door ze net zoals bij het amerikaanse rode kruis een rode kruis hebbedingetje te geven?