Als ze al subsidie krijgen, vaak moeten afdelingen een groot deel afgeven aan het landelijke RK
Alle afdelingen MOETEN een deel van hun inkomsten afstaan aan het LB. Er is hier een verdeelsleutel voor. Van inkomsten uit de collecte moet 50% naar het LB. Van giften en nalatenschappen moet ook een percentage naar het LB, hoeveel weet ik niet meer precies, maar ik dacht 25%. (Correct me if I am wrong)
Plaatselijke afdelingen komen door deze regels veelal erg veel geld tekort. Immers er komt wel genoeg geld binnen om de broek op te houden, maar een groot gedeelte moet men afstaan aan het LB zodat men alsnog niet in staat is de eigen broek op te houden...
Geld wat bestemd is voor het oprichten en in stand houden van de O&V teams gaat NIET naar de plaatselijke afdelingen, maar naar het discrict (in feite het LB). Dat de plaatselijke afdelingen dus geld genoeg hebben is, helaas niet waar. (Een enkele positieve uitzondering daargelaten, maar die worden steeds schaarser).
Nog een opmerking. Alle afdelingen zijn autonoom en dus ook op financieel gebied. Dit wil zeggen dat ze voor hun eigen inkomsten zorg moeten dragen. De geldstroom tussen plaatselijke afdeling en LB gaat slechts EEN kant uit. Van de afdeling NAAR het LB...