Een zwemmende noodopstijging oefenen ze niet vanaf 30meter.. maar van een meterje of 6 en dan schuin diagnonaal een 25meter bad overzwemmen..
Maar net zo als buddybreathen, worden die vaardigheden niet echt aangeleerd in een basiscursus..
Ik geloof zelfs dat alle opleidingssystemen deze techniek geschrapt hebben.. Deze techniek komt geloof alleen nog voor in de rescuedivers of gelijkwaardige opleidingen. zeker niet meer in een basiscursus.
Maar het grote verschil van tussen "normale duiker"en een brandweer duiker is dat een normale duiker zich zal uittrimmen en een brandweer duiker, dit maal heel beperkt doet..
sterk gechargeert betekend dit in lekentaal : een brandweerduiker gaat als een baksteen naar beneden en een normale duiker zweeft door het water door zich bijna niet te bewegen..
Gelijk ff nuanceren.. Natuurlijk trimt een brandweerduiker zich ook uit, door middel van z'n droogpak. maar een brandweerduiker zal veelal met z'n voeten de bodem raken. en een normale duiker zal als die de bodem raakt dat zijn met z'n handen of bij wijze van spreken met z'n borst..
Ik kan niet genoeg zeggen, Het is beide duiken, maar wezenlijke andere technieken. Is het een beter dan de ander. Ik duik al bijna 10 jaar. en ik weet het niet.. ;-)
Het is bijna een andere geloofsrichting zeg maar..
Wat ik er direct er bij wil zeggen, ze kunnen in de opleidingsprogramma's nog wel heel veel van elkaar leren..