KNRM concurent of partner Reddingsbrigades??

Auteur Topic: KNRM concurent of partner Reddingsbrigades??  (gelezen 26969 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 18 oktober 2004, 12:27:27
De knrm zal alleen afspraken kunnen maken waar er geen duidelijke inzetafspraken zijn of waar deze niet goed nageleefd kunnen worden. Dan is er geen concurentie maar samenwerking.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 20 oktober 2004, 10:54:16
Het is verschillend per situatie, als het om danateurs gaat: concurrent, maar op pr voor het reddingwezen :partner, en dat zelfde heb je bij de repressie bij een zoektocht:partner en bij een sleepklus: concurrent

heel juist. En omdat de KNRM zelf ook wel weet hoe goed ze is, doet ze wat ze zelf alleen kan alleen en voor de reddingsbrigade de restjes zoals preventief aanwezig zijn. Want dat kan/wil de KNRM niet.

Beste Henk,

In de hulpverlening zijn wij met alle instantie's partners. Als jullie opgepiept worden voor een vermiste surfer, neem ik toch aan dat jullie met zijn allen zoeken en niet op eigen houtje?
In het kader van vrijwilligers zijn wij ook partners. Als oproepbare vrijwilligers trek je allemaal aan hetzelfde groepje mensen.

Groetjes Mark.

Henk

Dat is Jeff zoals wij het graag willen, met z'n allen zoeken. Maar als de KNRM zegt de voorkeur te geven aan reddingsbrigades en ons niet bij een zoekaktie betrekt zullen wij dit op eigen houtje moeten doen. Momenteel is dat de praktijk, want na de brandende binnenvaarder waarbij wij het lef hadden om te melden aan de kustwacht dat ie niet brandde willen ze (het station Marken) niet meer met ons praten, ook niet meer over de marifoon, als we ze oproepen geven ze geen antwoord. Wij zijn dan ook veel meer een lastige "concurrent" voor de KNRM dan de gehoorzame reddingsbrigades: wij werken op de zelfde manier en zijn ook "eigen baas", niet aan gebied gebonden en gewend rechtstreeks met de kustwacht te communiceren, vooral als we als eerste ter plaatse zijn.

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 20 oktober 2004, 13:09:10
Ze zullen wel antwood moeten geven als je roept maar welk antwoord staat ze vrij. Weet niet of hun het ook als een lastige concurent zien of als alleen een lastpak. De knrm ziet het denk ik niet als concurentie want zijn dan gelijk in de weg lopen is geen concurentie.

9910001
9910001

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #123 Gepost op: 20 oktober 2004, 13:55:43
Henk, zou je mij kunnen uitleggen wat HOGE precies is? Je hebt er al een keer kort antwoord op gegeven, maar ik wil graag wat meer details. Ik las bijvoorbeeld op jullie website dat het al lang bestaat, ik had er echter nog nooit van gehoord tot op dit forum ???

Gr. Martijn

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 20 oktober 2004, 21:23:47
Dat is al vaak gebeurd, lees bijvoorbeeld hier maar eens:

http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=12;action=display;threadid=2606

Ik kom wel een dezer dagen eens naar Zeewolde met de boot, dan praat ik je wel bij.

Henk

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #125 Gepost op: 21 oktober 2004, 09:17:14
Interessante discussie!  ;D  Jammer dat ik toen nog niet lid was van het forum... (als zijnde randmeer bewoner)

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #126 Gepost op: 22 oktober 2004, 14:57:08
Het lijkt erop dat HOGE steeds meer wordt weggedrukt doordat er meer en meer afspraken door de verantwoordelijken worden gemaakt over de hulpverlening op het water.

Gaan de brigades HOGE hierin achterna?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 22 oktober 2004, 18:57:36
De brigades welke meewerken aan de afspraken niet wel de brigades die afwachten en niet participeren in dergelijke afspraken. Als je geen afspraken hebt dan mag je helpen maar zal je er niet bij gevraagt worden.

9910001
9910001

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #128 Gepost op: 24 oktober 2004, 14:59:21
De brigades zijn in de praktijk deel van de professionele hulpverlening. Op papier is het echter omstanderhulp.

Willen we eigelijk wel af van het vrijblijvende van 'omstanderhulp'?

Willen we eigenlijk wel deel nemen aan de verplichtingen die samenhangen met de professionele hulpverlening?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 25 oktober 2004, 10:47:40
Op somige punten zullen we meer moeten gaan doen dan omstanderhulp maar dit zal niet overal gelijk haalbaar zijn. De ene brigade en gemeente is er eerder aan toe dan een andere gemeente. Of we wel of niet willen, we hebben denk ik weinig keuze, het werken als 10 jaar terug kan niet meer terwijl het toen niet slecht was.

9910001
9910001