KNRM concurent of partner Reddingsbrigades??

Auteur Topic: KNRM concurent of partner Reddingsbrigades??  (gelezen 26973 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 6 oktober 2004, 10:49:45
De wipperinstallatie wordne nu inderdaad nog alleen gebruikt om mee te oefenen, tegenwoordig kunnen slchtoffers makkellijk eerder van boord af gehaald worden door een heli of door een reddingsboot. Wil nog niet zeggen dat dit makkelijk gaat maar dat is een ander verhaal. Dat voor de ruimte die de wipper spullen innemen je andere taken geeft aan deze voertuigen kan ik me voorstellen. Verder is dit meer aanvulling dan concurentie omdat je vaak het brigade voertuig en het knrm voertuig nodig hebt.

99100001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 6 oktober 2004, 13:55:24
Om aan te geven hoe het nu (niet) werkt,
om 07.00 uur vanochtend heeft zich een explosie voorgedaan bij de Hollandse Brug bij Almere, nabij het zilverstrand. Je weet wel waar die advocaat naakt loopt.
Vroeger zou dit direkt ook een zaak van de reddingsbrigades zijn, te meer omdat niet bekend is hoeveel SO er zijn gevallen zijn buiten een hond en een mijnheer en daarnaar dus gezocht moest worden. Nu werd pas om 8.30 prio 3 alarm gemaakt voor RB Naarden, die om 09.00 uur uitvaarde. "voor een explosie op een motorboot". Dit illustreert hoe de rol van reddingsbrigades minder kan worden.

bron nu.nl:

Citaat
Dode door explosie schip in Almere

Uitgegeven: 6 oktober 2004 12:46

ALMERE - Door een explosie op een binnenvaartschip bij het Zilverstrand in Almere is een persoon om het leven gekomen. De politie vond woensdagochtend de stoffelijke resten in het uitgebrande vaartuig, aldus een woordvoerder.

Over de toedracht van de explosie kon de politie nog niets zeggen. Het schip dreigt te zinken. De politie probeert het vaartuig boven water te houden voor onderzoek. De identiteit van de dode is nog onbekend.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #72 Gepost op: 6 oktober 2004, 18:19:56
Henk,

komt deze veranderde inzichten niet door het beleidsmatig toedoen van de verschillende reddingsbrigade besturen? Reddingsbrigade besturen willen zo laag mogelijke inspanningsverplichting en absoluut zo min mogelijk met de buur-reddingsbrigade samenwerken. De werkvloer wel, maar de beleidsfiguren en bestuursleden behouden het liefst hun eigen territorium, wat dus inhoudt dat er geen regionaal overlegstructuur en inzetpatroon is.

Hierdoor is er een verlaagd inzetpatroon voor de reddingsbrigades en zijn de inzetcriteria zeer varieerd ten aanzien van de rokale reddingsbrigades binnen de regionale veiligheidsregio.

Dan vind ik het niet raar dat andere disciplines niet meer gaan alarmeren, waardoor zij zelf maar wat aan gaan modderen om tot een acceptabel resultaat te komen. Ik ken het probleem van zeer dichtbij in de regio Zuid- en Midden Kennemerland. Ook hier is er geen enkele structuur op beleidsniveau.
Elke hulpverlening start met communicatie.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 6 oktober 2004, 18:55:03
Als ik dit bericht goed hoor is naast de politie ook (al is het naar lange tijd) ook RB naarden opgetrommeld. Om dit te voorkomen zal je als brigade je werk moeten doen om je eigen taken te houden. Zelf vind ik het erg vreemd dat alleen naarden wordt opgeroepen aan de andere kant ben je met je boot toch te laat ibj een explosie, of je slachtoffer is overboord gesprongen of hij/ zij is verbrand.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 6 oktober 2004, 23:28:44
Ik vind het alleen maar triest.

Je probeert je voor 100% in te zetten en de andere organisaties willen door jou van alles op de hoogte gehouden worden, maar andersom wordt je vergeten bij een zo'n belangrijke aktie. Je moet niet denken: ik kan toch niets doen ik hoef er niet heen, maar ik ga er wel heen, misschien kan ik wel wat doen.

vind ik ::)

Ja Rolf, hoewel de brigades niet helemaal vrijuitgaan, werken de gemeenten rond het ijsselmeer dit voluit in de hand, onder het motto: verdeel en heers.

Henk

PS de man had een LPG (!!!)  installatie aan boord...

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #75 Gepost op: 7 oktober 2004, 00:48:33
Willen buurbrigades nog wel eens narrig tegen elkaar doen, buurgemeentes kunnen er ook wat van!

Was er niet een strand dat Muiderzand heette en ineens een nieuwe naam kreeg, Almeerderzand?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 7 oktober 2004, 08:21:42
Ja precies!!

Maar het ging over een feesie. Voor straf mocht het Muiderzand niet meer zo heten.

Henk

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #77 Gepost op: 7 oktober 2004, 11:00:18
Tja, als er bij de buren een gigantisch feest gegeven wordt, verstoord dat natuurlijk de rust, en rust is heilig, nietwaar.
Bovendien was het nog zo'n raar feest met harde muziek en mensen die op en neer springen, volstrekt ongepast toch. ;)

Overigens voeren er dacht ik wel vletjes, weet iemand van wie?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 7 oktober 2004, 11:16:34
Natuurlijk van de Almeerse Reddingsbrigade.
Dat doen ze ook met de libelleweek ook misschien voor de veiligheid, maar voornamelijk om niet betalende bezoekers vanaf de waterkant weg te sturen.  ;D

Maar ze verdienen daar een goede boterham voor de brigade mee.

Dat is nu zoiets waarbij de KNRM nooit een concurent zal zijn. Ik heb een keer een bewaking aangevraagd, maar dat doen ze niet.  "Het meewerken zou kunnen zijn dat je allerlei mensen gaat aanmoedigen rare dingen op het water te gaan doen, de KNRM redt je toch wel, dus dat doen we niet."

Is wat voor te zeggen.

Henk

PS, ik hoorde gisteren een helicopter bij zandvoort, en het "boothuis Zandvoort" op 0, waren jullie bij die zoekaktie betrokken?

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 7 oktober 2004, 16:25:15
Was het nu een binnenvaarder of een jacht dit is me niet helemaal duidelijk, een binnenvaarder met 1 man aan boord klinkt niet voor de hand liggend, maar dit voor het beeld. En via wie kwam de melding 112 of de kustwacht??

9910001
9910001