KNRM concurent of partner Reddingsbrigades??

Auteur Topic: KNRM concurent of partner Reddingsbrigades??  (gelezen 26836 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #140 Gepost op: 11 november 2004, 00:32:53
Zelf verwacht ik ook niet dat het problemen geeft wie je de leiding geeft op het strand. Mijn ervaring is dat dit redelijk van zelf loopt zonder duidelijke afspraken.
9910001

Daar hou ik dus om uiteenlopende redenen niet zo van.

Wij wijzen dan ook aan boord graag een schipper aan voor het wegvaren. Voorkomt een hoop narigheid.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #141 Gepost op: 11 november 2004, 13:29:23
Aan boord is het wat anders als op het strand, omdat je aan boord bij elkaar zit en een dag op het strand er wel eens geruild van plek kan worden. Verder kan het erg verschillen wie er bij een incident betrokken zijn de eerste ter plaatse neem eerst de leiding dit kan later worden over gegeven aan iemand anders omdat de eerste ook druk met het slachtoffer is.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #142 Gepost op: 11 november 2004, 13:53:43
Aan boord is het wat anders als op het strand, omdat je aan boord bij elkaar zit en een dag op het strand er wel eens geruild van plek kan worden. Verder kan het erg verschillen wie er bij een incident betrokken zijn de eerste ter plaatse neem eerst de leiding dit kan later worden over gegeven aan iemand anders omdat de eerste ook druk met het slachtoffer is.

9910001


Ik zou me kunnen voorstellen dat er een keer wat misloopt doordat er geen afspraken gemaakt zijn over wie de leiding heeft. Maar meestal zal het goed gaan ja en ach, die enkele keer dat het misgaat...

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #143 Gepost op: 13 november 2004, 10:29:39
Zelf verwacht ik ook niet dat het problemen geeft wie je de leiding geeft op het strand. Mijn ervaring is dat dit redelijk van zelf loopt zonder duidelijke afspraken. Als er posten op het strand staan heeft de dichts bijzijnde post de leiding, zonder posten zal dit vanuit de truck van de krnm gebeuren zodat met de brigade wagens slachtoffer gereden kunnen worden.

9910001

Maar 9910001, de posten staan hier altijd op het strand en zijn tijdens inzetten, hoe kleinschallig ook, bemnand. Zodat er direct contact is met aanrijdende proffessionele hulpverleners en de op het strand en zee opererende reddingsbrigade eenheden.
Zelfs als primair de KNRM gealarmeerd wordt door CQ via de RAC, alarmeert de CPA de reddingsbrigade en wordt organisatorisch de hulpverlening geleid door de reddingsbrigade, in bijna alle gevallen vanaf een reddingspost.

Tja dat is een groot voordeel met vaste reddingsposten. Deze reddingsposten zijn aanrijpunten voor ambulances en een duidelijk punt van herkenning ook voor mensen die niet lokaal bekend zijn. Daarbij komt ook nog dat een reddingspost een ideaal punt is voor opvang van slachtoffers en voor de sociale nabespreking/ evaluatie er altijd een kachel brand.

Niet elke reddingsbrigade beschikt hierover, maar het is een uitgebreide spin in een web dat strand hulpverlening heet.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #144 Gepost op: 26 november 2004, 11:29:17
Helaas mag je niet langs de gehele kust vaste posten neer zetten en kan je dit ook niet in de winter als coordinatie gebruiken. Maar als er geen posten zijn dan zijn er ook bijna geen waterongevallen op het strand en zeker geen grote groepen met mogelijke slachtoffers.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #145 Gepost op: 27 november 2004, 00:15:30
Ik vind dat strandbrigades die geen vaste post hebben er naar moeten streven om in elk geval één vaste post op het strand te hebben. Volgens mij is dit ook beslist realiseerbaar, al zal het de nodige voorbereiding en tijd kosten.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #146 Gepost op: 27 november 2004, 14:19:05
In de noordkop mag je geen vaste gebouwen op het strand plaatsen en dus alleen in de zomer, de meeste brigades hebben wel hiernaast een onderkomen welke niet op het strand staat maar in de buurt van het strand. Hiernaast is het strand in de winter gewoon rustig en heeft het weinig meerwaarde.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #147 Gepost op: 27 november 2004, 21:18:36
Ik vraag mij af op welke regels men zich dan beroept en wat de redenen voor die regels zijn.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #148 Gepost op: 27 november 2004, 21:20:53
Hier zijn de duinen en het strand beschermt natuur gebied. Dit loopt tot ikmeen IJmuiden.
Zelf verlichting etc mag niet in de  duinen vanwege de vogeltjes.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #149 Gepost op: 27 november 2004, 21:41:27
Dan heb je op het moment de tijd mee. Want anders dan een aantal jaren geleden is er nu meer aandacht voor de veiligheid van mensen en minder voor het welzijn van vogeltjes.
Wat een post op het strand voor een belemmering voor de natuur kan zijn is mij overigens een raadsel.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!