Rolf, waar de "tafel" (meestal) staat is een kantoor. Maar als ik weg ben, schakelt het mooie 52 65656 nummer (in vervlogen dagen speciaal verleent om dat het hier destijds het gezamelijke alarmnummer was van de reddingsbrigades was, ter vervanging van de Jantje, Pietje, Klaasje telefoonlijst bij Scheveningen radio) door naar mijn, Matthijs, Menno of Boaz zijn mobiel: de "Schipper van dienst". Ik denk dat 99,9 % van de telefoontjes hun bestemming bereiken. 100% bereikt 112 ook niet, hoe vaak ik tijdens het doorverbinden al niet zoek geraakt ben of dat de verbinding gewoon verbroken werd... Ook heb ik wel gehad dat 112 gewoon de in gesprek toon gaf, dus noem mij de 100,00 % responderende meldkamer en wij zijn daar beslist de mindere van.
Maar dat geeft niet, want wij zijn niet de vervanging van, maar aanvulling op. Wij noemen eerst de kustwacht als mogelijkheid, daarna pas HOGE. Wat wij vaak binnen krijgen zijn de vage meldingen, die men niet bij de kustwacht neer durft te leggen, maar wel bij ons, wat laagdrempeligere meldlijn. "Ik weet niet of het wat is, maar er ligt al een hele tijd..." die meldingen. Soms is het echt niets, maar een enkele keer is het bingo en haalt Menno een pechgeval van het water (95% van de meldingen), starten wij een zoekaktie op na het aantreffen van een verlaten boot of zetten wij een catamaran overeind en ontfermen we ons over de opvarenden. Wij hebben nog een groot voordeel ten opzichte van de alarmnummers van het GMK, wij lichten direct de kustwacht volledig in die kan besluiten aanvullend te alarmeren. Dus een alarmerend telefoontje naar ons alarmnummer brengt per saldo meer en sneller eenheden op de been dan een telefoontje naar 112. Als wij niet zouden reageren zou het zomaar kunnen zijn dat er voor een melding op het IJmeer slechts door de Blaricum 1 (komende vanaf de Stichtse Brug bij Blaricum) en de Frans Verkade vanaf Marken gevaren zou worden.
Ik vind dit eigenlijk een beetje zoeken naar een stok, terwijl ik dacht dat we ons juist zo goed bewezen hadden de laatste tijd.
Bedenk wel dat wij in beide incidenten waar ik het boven over had, die waarbij de boot vergeten was door het GMK, wij door diverse hulpverleners die betrokken waren bij het incident gebeld en op pad gestuurd zijn. (Een soort van via de achterdeur zeg maar).