Live meeluisteren hulpdiensten te water en in de lucht

Auteur Topic: Live meeluisteren hulpdiensten te water en in de lucht  (gelezen 42204 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 29 april 2011, 08:31:38
Klopt als een bus. Zodra bekend is binnen welk zenderbereik het incident plaats vindt, gaan de andere masten terug naar "luisteren" en communiceert de Kustwacht alleen nog over de betreffende zender.
Het bijgeleverde kaartje is een goede hulp bij het vaststellen welke zenders jou evt. binnen het zenderbereik hebben.

Dat is niet altijd het geval. Vaak schakelt de Kustwacht andere zenders mee om in andere gebieden ("de zuid" en "de noord") te laten horen dat ze ergens mee bezig is om te voorkomen dat anderen het radioverkeer nodeloos onderbreken met onzin aanroepen (onze nummers zijn....)


Reddend Krabje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #31 Gepost op: 29 april 2011, 11:02:03
Vraagje;

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de marifoongesprekken van het IJsselmeer, Gooimeer, etc. ook te beluisteren waren via een website. Weet iemand of dat nog steeds zo is en zo ja via welke site....?

een aantal gebieden zijn te volgen via   www.kustwacht.net

anders ff google: live scanner / online scanner ijsselmeer


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #32 Gepost op: 29 april 2011, 15:29:44
Dat is niet altijd het geval. Vaak schakelt de Kustwacht andere zenders mee om in andere gebieden ("de zuid" en "de noord") te laten horen dat ze ergens mee bezig is om te voorkomen dat anderen het radioverkeer nodeloos onderbreken met onzin aanroepen (onze nummers zijn....)
Oke, klinkt redelijk, al verwacht ik niet dat ze dat altijd in alle gevallen doen.

Wat die onzinberichten betreft: er gaan inderdaad nogal eens onzinberichten heen en weer, maar bemanningsnummers horen niet in die categorie thuis.
Sinds de toestanden met de Anna Margaretha van 1 november 2006, waarbij urenlang werd gevreesd voor het ergste, terwijl men niet precies wist wie er aan boord waren, is het doorgeven van bemanningnummers verplicht bij de KNRM. Zo weten ze in ieder geval wie er precies aan boord zijn als ze vergaan.
De Kustwacht geeft de voorkeur aan telefonisch doorgeven van de bemanningsnummers, maar soms is dat door omstandigheden niet mogelijk.


KNRM Katwijk aan Zee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #33 Gepost op: 29 april 2011, 19:44:44
Via onderstaande link is ook het een en ander te beluisteren.
Bij kustwacht.net mis ik de twee opties om de omgeving van Katwijk aan Zee mee te luisteren.
Wie koppelt deze?

http://www.knrmkatwijk.nl/Scanners/online_scanners_all.htm


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 13 mei 2011, 08:50:35
Ik heb nog ergens een fragmentje dat de kustwacht een reddingsboot toebijt: "geef die nummes nou maar telefonisch door mijnheer, en niet op een noodkanaal". Als het niet anders mogelijk is kan ik er inkomen dat het over 67 (en zeker niet over 16) moet.

HOGE heeft na een tip van de waterhulpdienst.nl een live scanner opgezet, te beluisteren op deze link.

Antenne staat richting Amsterdam/Marken, dus akties op het IJmeer, Zuidelijk Markermeer zijn goed te volgen. Het Eemmeer niet, maar daar is toch weinig loos.
Veel plezier ermee.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #35 Gepost op: 13 mei 2011, 18:51:29
Ik heb nog ergens een fragmentje dat de kustwacht een reddingsboot toebijt: "geef die nummes nou maar telefonisch door mijnheer, en niet op een noodkanaal". Als het niet anders mogelijk is kan ik er inkomen dat het over 67 (en zeker niet over 16) moet.

HOGE heeft na een tip van de waterhulpdienst.nl een live scanner opgezet, te beluisteren op deze link.

Antenne staat richting Amsterdam/Marken, dus akties op het IJmeer, Zuidelijk Markermeer zijn goed te volgen. Het Eemmeer niet, maar daar is toch weinig loos.
Veel plezier ermee.
Dat fragment ken ik en dat is van een tijd terug.
Inmiddels zijn Kustwacht en KNRM het eens dat indien mogelijk de nummers telefonisch worden doorgegeven en als de omstandigheden dat niet toelaten het via VHF gebeurt.
Dat kan dus in principe ook 16 zijn.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #36 Gepost op: 13 mei 2011, 20:24:58
HOGE heeft na een tip van de waterhulpdienst.nl een live scanner opgezet, te beluisteren op deze link.

Antenne staat richting Amsterdam/Marken, dus akties op het IJmeer, Zuidelijk Markermeer zijn goed te volgen. Het Eemmeer niet, maar daar is toch weinig loos. Veel plezier ermee.
Goed initiatief  O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 14 mei 2011, 09:27:24
Goed initiatief  O0

Ja, vond ik ook... Er is zelfs een app voor de android telefoon: Scanner Radio die kun je installeren en met zoeken "in mijn buurt" kun je deze online scanner toevoegen en op je telefoon beluisteren. Ik heb 'm bijvoorbeeld op mijn HTC Hero in de auto aan.

Dat het de hulpverlening maar ten goede moge komen. Houd wel rekening met zo'n 25 seconden vertraging. Maar de ontvangst is goed. Gisteren was nog te horen hoe een Duits schip aangeroepen vertelde dat er "keine problemen waren", na een uitgezonden DSC. De kustwacht hoorde het schip niet, dus ik heb maar even gebeld. Dat maakt het ook weer leuk  ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 14 mei 2011, 09:29:54
Oja, als er iets bijzonders gebeurt, een actie of zo, dan kan ik een alert uit laten gaan met een omschrijving van het gebeurde.


KNRM Katwijk aan Zee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #39 Gepost op: 15 mei 2011, 17:44:25
Ik kan het http-adres of mss-adres niet achterhalen zodat ik het kan koppelen aan de site www.knrmkatwijk.nl en dan online scanner