Live meeluisteren hulpdiensten te water en in de lucht

Auteur Topic: Live meeluisteren hulpdiensten te water en in de lucht  (gelezen 42717 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2011, 17:38:20
Zijn ze bij de kustwacht niet overgegaan naar de p2000/c2000 net als de andere hulpdiensten?

P2000 voor alarmering van o.a. KNRM eenheden.
C2000 voor de handhavingsdesk (dacht ik, niet zeker) en voor contact met landpartijen.
Marifoon voor de nautische communicatie.
Wat er eventueel verder nog wordt gebruikt voor vliegende eenheden (luchtvaartkanalen) weet ik niet.

In ieder geval kun je P2000 meekijken en de marifoon meeluisteren :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2011, 20:53:29
....<knip>.....
Wat er eventueel verder nog wordt gebruikt voor vliegende eenheden (luchtvaartkanalen) weet ik niet.
...<knip>....
Voor zover het Search and Rescue betreft zitten die voor zover ik weet ook op een marifoonkanaal. Dat kunnen de gebruikelijke kanalen 16 of 67 zijn, maar ze hebben dacht ik ook wel eens 97 in gebruik.
Ze hebben vast ook andere communicatiemiddelen aan boord, maar voor contact met de Kustwacht en de varende eenheden loopt alles via de marifoon volgens mij.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2011, 21:00:19
Voor zover het Search and Rescue betreft zitten die voor zover ik weet ook op een marifoonkanaal. Dat kunnen de gebruikelijke kanalen 16 of 67 zijn, maar ze hebben dacht ik ook wel eens 97 in gebruik.
Ze hebben vast ook andere communicatiemiddelen aan boord, maar voor contact met de Kustwacht en de varende eenheden loopt alles via de marifoon volgens mij.
Operationeel zou alles via de marifoon moeten verlopen. Dus alle zoekende eenheden en de aansturing door de On Scene Coordinator. De afstemming van de verschillende diensten buiten het operationele kan wel via C2000 verlopen. Dit houd de marifoonkanalen 'schoon'.
Gaat het om zaken die voornamelijk vanaf de landzijde gedaan worden dan kan het via C2000 of analoge reddingsbrigadekanalen verlopen. Maar dan is er vaak ook geen Kustwacht bij betrokken.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2011, 21:00:54
Voor zover het Search and Rescue betreft zitten die voor zover ik weet ook op een marifoonkanaal. Dat kunnen de gebruikelijke kanalen 16 of 67 zijn, maar ze hebben dacht ik ook wel eens 97 in gebruik.
Ze hebben vast ook andere communicatiemiddelen aan boord, maar voor contact met de Kustwacht en de varende eenheden loopt alles via de marifoon volgens mij.
SAR zit doorgaans op 16 of 67, onderling verkeer soms via 0 en laatst communiceerde men hier (Breskens) op 23 of 83 met het KWC. Dat was een medisch gerelateerde melding, dus wellicht i.v.m. RMD.


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2011, 10:07:45
De Heli's zitten op 282,8000 Den Helder Rescue.
Heli-> schip gaat via 156.375.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2011, 12:10:50
He, ik heb deze scanner thuis liggen ----->


Is dit allemaal op deze scanner ook mogelijk.Ik weet wel hoe ik die frequentie moet invoeren, maar heb het gevoel dat ik de frequentie niet ''activeer'', waardoor je niets te horen krijg.
Ik ga het gewoon nog eens proberen.Het is immers alweer een hele tijd geleden.
Ik krijg wel af en toe de kustwacht te horen.Je hoort ze dan het weerbericht doorgeven en dergelijke, maar dit vind ik wanneer ik automatisch laat scannen.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2011, 12:54:41
Die scanner heeft met de bijgeleverde rubberen duck antenne een beperkt bereik denk ik. Ik zie dat je in Noord-Brabant woont. Ik vrees dat je weinig tot niets gaat ontvangen op 16 en 67 qua SAR acties etc, simpelweg omdat je te ver van de SAR acties vandaan zult zitten.

Ik zou de voglende frequenties erin programmeren (hoe dat moet, zie handleiding):
0: 156.0000
16: 156.8000 (Noodverkeer NL Kustwacht/Den-Helder Rescue)
67: 156.3750 (SAR onderling)
23: 161.7500 (wal)
23: 157.1500 (schip)
83: 161.7750 (wal)
83: 157.1750 (schip)

Op 23 en 83 worden dagelijks om 8.05/13.05/19.05/23.05 weer- en navigatieberichten verzonden door de kustwacht.

Suc6 ermee, maar ik vrees dat je niks gaat ontvangen op de marifoonkanalen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2011, 13:14:41
He, ik heb deze scanner thuis liggen ----->


Is dit allemaal op deze scanner ook mogelijk.Ik weet wel hoe ik die frequentie moet invoeren, maar heb het gevoel dat ik de frequentie niet ''activeer'', waardoor je niets te horen krijg.

Zo te zien is dat de Uniden Bearcat 80XLT(?)

Uit het hoofd een kleine handleiding van hoe je frequenties moet programmeren. Ik heb de scanner al een tijd niet meer aangeraakt, dus onder voorbehoud van mishapjes ;)

Om naar het nummer te gaan waarop je de frequentie wilt programmeren:
- Manual
- <nummer ingeven> vb: 12
- Manual

De scanner staat nu op nummer 12 ingesteld.
- Vervolgens toets je de gewenste frequentie in. Vb: 156.8000
- Druk op enter (E)

De frequentie 156.8000 staat nu ingesteld op nummer 12. En op die manier kun je er meer invoeren.
Als je nu op 'scan' druk, loopt de scanner de geprogrammeerde kanalen na.

Overigens weet ik niet of de 80XLT ook dit frequentiebereik heeft, maar dat merk je vanzelf ('Error' verschijnt dan in het display).

Good luck ;)

De Heli's zitten op 282,8000 Den Helder Rescue.

Thanks! Die had ik wel eens voorbij zien komen, maar ik kon het niet meer terugvinden. :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2011, 14:47:40
Operationeel zou alles via de marifoon moeten verlopen. Dus alle zoekende eenheden en de aansturing door de On Scene Coordinator. De afstemming van de verschillende diensten buiten het operationele kan wel via C2000 verlopen. Dit houd de marifoonkanalen 'schoon'.
Gaat het om zaken die voornamelijk vanaf de landzijde gedaan worden dan kan het via C2000 of analoge reddingsbrigadekanalen verlopen. Maar dan is er vaak ook geen Kustwacht bij betrokken.

Ko, zoals je al aanhaalt wordt de redingsbrigade ingezet. Dat houdt dus in dat het om een hulpverlening gaat binnen het bankengebied en er dus overleg is tussen de regio en KWC. Dat de communicatie zo af en toe ook met het KWC over C2000 loopt bleek afgelopen week, toen het KWC bevestiging van de politie tp wilde hebben dat alle kite-surfers op de kant stonden. Dat is middels C2000 heel makkelijk te realiseren met 1 extra koppelingetje.

Indien er een hulpverlening is en men schakelt van C2000 naar de marifoon, pak ik op de pc naast me deze site erbij http://www.knrmijmuiden.nl en kan ik dat gewoon meeluisteren.

Ondanks dat er geen instrumentje meer analoog is op mijn werkplek.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2011, 17:00:13
Zo te zien is dat de Uniden Bearcat 80XLT(?)

Uit het hoofd een kleine handleiding van hoe je frequenties moet programmeren. Ik heb de scanner al een tijd niet meer aangeraakt, dus onder voorbehoud van mishapjes ;)

Om naar het nummer te gaan waarop je de frequentie wilt programmeren:
- Manual
- <nummer ingeven> vb: 12
- Manual

De scanner staat nu op nummer 12 ingesteld.
- Vervolgens toets je de gewenste frequentie in. Vb: 156.8000
- Druk op enter (E)

De frequentie 156.8000 staat nu ingesteld op nummer 12. En op die manier kun je er meer invoeren.
Als je nu op 'scan' druk, loopt de scanner de geprogrammeerde kanalen na.

Overigens weet ik niet of de 80XLT ook dit frequentiebereik heeft, maar dat merk je vanzelf ('Error' verschijnt dan in het display).

Good luck ;)

Thanks! Die had ik wel eens voorbij zien komen, maar ik kon het niet meer terugvinden. :)

Bedankt voor al jullie info.Ik heb volgens mij inderdaad de Uniden Bearcat 80XLT.Voor mij is het ook alweer een hele tijd geleden.Ik gebruikte em voornamelijk om de politie etc af te luisteren.Had em toen d'r tijd gekregen van mijn ouders voor mijn verjaardag.Ik ga het gewoon eens proberen volgens jouw uitleg.Zoals ik zei, ontvang ik wel al de kustwacht weerberichten, dus ben benieuwd.Ik heb ook weleens gehoord van proscan.Kan je hiermee wel de diensten afluisteren.\

afijn, ik ga het gewoon eens proberen.Is er misschien nog iets anders wat ik het beste kan aanschaffen?Niet al te duur aub.Heb je ook een marifoonscanner of is dit allemaal vrijwel hetzelfde?
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [