Live meeluisteren hulpdiensten te water en in de lucht

Auteur Topic: Live meeluisteren hulpdiensten te water en in de lucht  (gelezen 42738 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2011, 17:16:18
Ik weet niet of je de gebruikershandleiding nog hebt maar hier is die in ieder geval online te zien.

http://www.racingelectronics.com/bc80manual.pdf

Wel in het engels.

Succes.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #21 Gepost op: 13 februari 2011, 18:27:09
Ik heb ook weleens gehoord van proscan.Kan je hiermee wel de diensten afluisteren.\

Welke diensten?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #22 Gepost op: 13 februari 2011, 18:36:18
Welke diensten?
SAR gerelateerd  998765


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #23 Gepost op: 15 februari 2011, 17:48:13
Je kan op marktplaats best leuke scanners kopen voor een klein bedrag. Wat belangrijker is dat je een goede antenne erbij hebt bvb een vhf antenne die zijn speciaal voor de frequenties die je wilt horen. Wat natuurlijk ook belangrijk is de kabel tussen antenne en scanner, succes met zoeken.


Reddend Krabje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #24 Gepost op: 2 maart 2011, 11:16:11
Hoi Hoi,

Ik weet niet in welke hoek je van Brabant woont, maar ik woon in vlak bij de Zeeuwse grens.
De kustwachtfrequenties staan er bij mij in, maar op de SAR-Frequenties is maar weinig te horen, ik maak gebruik van een marifoonattene voor ontvanst dus zou goed moeten gaan.

Zowiezo betwijfel ik of je het verkeer van heel NL kan volgen.
Natuurlijk hebben de schepen maar een beperkte dekking door zendvermogen/geografische positie.
Nu ben ik geen expert in hoe de kustwacht werkt, maar volgens mij schakelen ze selectief zenmasten in wanneer hun berichten hebben om VHF 16 zo veel mogelijk schoon te houden.

Ter volledigheid hierbij een overzichtje van de goegrafische posities van de zend/ontvanstinstallaties.
Aan de antennerichtingen kan je mij inziens ook goed zien dat ze vooral "zee" georienteerd zijn. Dit komt het ontvanstbereik in het binnenland ook niet te goede.
http://www.kustwacht.nl/sites/default/files/Nwsbrf%2041%20vhf-mf%20netwerk.pdf


Reddend Krabje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #25 Gepost op: 2 maart 2011, 11:23:24
nog kleine aanvulling.

Misschien is het interessant om dde VHF kanalen van de bruggen/sluizen in de omgeving op te zoeken.
Voor Wilhelminakanaal zijn dit VHF18 & 20 daar hoor je nog wel is paar leuke zaken op qua scheepvaart (al is brabant niet meest spannende).

Zit je meer in de westhoek dan kan je ook is kijken naar de frequenties van de haven van antwerpen, of dordrecht & volkrak/moerdijk hoor je ook wel is wat voorbij komen, al is het niet zo spannend als je vroeger had met de brandweer/ambulance/politie  of kustwacht aan de kust.

Eventueel is kanaal 10 ook leuk om te luisteren, dit is het kanaal wat schepen onderling gebruiken om elkaar op te roepen als er geen verplicht kanaal is (weet niet zeker meer, maar dacht dat men deze verplicht moest uitluisteren). Heb het een paar keer al "noodkanaal" ingezet horen wordne maar niet veel bijzonders.


Brabant is qua watersport nogal saai ;-)  om toch nog beetje de oude tijden te laten herleven, kijk is naar de bedrijfsbrandweer is ook altijd leuk om te luisteren, of lokale beveiligingsbedrijven.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #26 Gepost op: 2 maart 2011, 11:43:42
He reddend krabje,

Is krabje voor jou een dubbele betekenis?(BOZ?)
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Reddend Krabje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #27 Gepost op: 2 maart 2011, 11:49:59
reddend <= reddingsbrigade / EHBO (reddende handelingen)
Krabje    <= is idd doelend op mijn woonplaats Bergen op Zoom :P


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #28 Gepost op: 2 maart 2011, 16:09:42
Hoi Hoi,
...
>knip>...
...
Nu ben ik geen expert in hoe de kustwacht werkt, maar volgens mij schakelen ze selectief zenmasten in wanneer hun berichten hebben om VHF 16 zo veel mogelijk schoon te houden.
...
>knip>...
....
http://www.kustwacht.nl/sites/default/files/Nwsbrf%2041%20vhf-mf%20netwerk.pdf
Klopt als een bus. Zodra bekend is binnen welk zenderbereik het incident plaats vindt, gaan de andere masten terug naar "luisteren" en communiceert de Kustwacht alleen nog over de betreffende zender.
Het bijgeleverde kaartje is een goede hulp bij het vaststellen welke zenders jou evt. binnen het zenderbereik hebben.


KNRM Katwijk aan Zee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #29 Gepost op: 28 april 2011, 02:32:10
Vraagje;

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de marifoongesprekken van het IJsselmeer, Gooimeer, etc. ook te beluisteren waren via een website. Weet iemand of dat nog steeds zo is en zo ja via welke site....?