Ander voordeel is dat de betrokkenen weggehaald worden van de plaats van aanrijding, met alle emoties van dien. Meestal (en dan denk ik in 99% van de gevallen) zal een verdachte bij een aanrijding niet echt ingesloten worden, maar worden opgevangen in bv een aangifte- of slachtofferruimte op een bureau. Hij (of zij) is namelijk ook slachtoffer en geen bewuste dader (behalve die 1% natuurlijk).
Dit kan ik zeker beamen.
Ben ooit betrokken geweest bij een ongeval waar ik bestuurder was van een auto en in botsing kwam met een scooter, waarbij de bestuurder van de scooter gewond raakte en afgevoerd moest worden naar het ziekenhuis.
Gezien de standaard procedure werd ik ook mee genomen naar het buro (toevallig was de aanrijding op 50 meter van een politie buro) en voorgeleid aan een HOvJ.
Dat alles was gewoon in een aangifte ruimte en ik moet zeggen dat de politieagenten (m/v) die mij aanhielden en meenamen zich zeer correct gedroegen en mij echt niet behandelden als dader van een misdrijf.
Bovendien mocht ik gewoon wachten in de wacht ruimte op de HOvJ en niet een arrestanten ruimte.
Wel had ik achteraf veel bedenkingen over het meenemen naar het buro maar dat is meer gerelateerd aan het wel of niet volgen van procedures en het uitleggen daarvan aan burgers...........