Geen spoed wel brandweer?

Auteur Topic: Geen spoed wel brandweer?  (gelezen 28358 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

MarcFotograaf

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Fotograaf 112 Nieuws Leiden.
    • Unity.NU
Gepost op: 14 februari 2011, 02:19:57
112 kennen we allemaal. ''Als elke seconde telt''

Als het even kan wachten bel je de politie met het nummer 0900-8844.
Voor een dokter bel je de huisarts of de dokterspost.

Maar doe zit het met de brandweer? Voor bv: een containerbrand heeft het weinig zin om 112 te bellen. Is er een landelijk nummer of is dit voor elke regio verschillend.


Journalist


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2011, 03:19:24
Voor een containerbrandje kun je ook 0900-8844 bellen.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2011, 11:04:53
Voor een containerbrandje kun je ook 0900-8844 bellen.
En ook gewoon 112, gaat iets sneller en is tenminste gratis.
343, never forget.


MarcFotograaf

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Fotograaf 112 Nieuws Leiden.
    • Unity.NU
Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2011, 13:09:24
Voor een containerbrandje kun je ook 0900-8844 bellen.
Het nadeel is dat je dan de politie krijgt. Als ik die eventjes gewoon niet wil. Is er dus een mogelijkheid om de brandweermeldkamer (of het gedeelte van der GMK dan) rechtstreeks te bereiken, en dan niet via 112?
Journalist


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2011, 13:19:16
Op de site van 112, als elke seconde telt, staan diverse casussen geschetst.
Het antwoord voor een soortgelijke casus van de site http://www.112.nl/onderwerpen/spoedeisende

Citaat
Er zit een katje in de boom en dat kan er niet meer uit.

Het beestje verkeert niet in levensgevaar. De brandweer komt hier misschien wel voor, maar spoed is niet nodig. U belt de brandweer via het algemene nummer dat u vindt in de telefoongids.

Met andere woorden, men neemt de telefoongids, en belt de brandweer op het lokale brandweer nummer.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2011, 13:36:02
Op de site van 112, als elke seconde telt, staan diverse casussen geschetst.
Het antwoord voor een soortgelijke casus van de site http://www.112.nl/onderwerpen/spoedeisende

Met andere woorden, men neemt de telefoongids, en belt de brandweer op het lokale brandweer nummer.....

Dit gaat niet helemaal op. Vaak zijn deze nummers niet 24/7 bezet of zelfs helemaal niet bereikbaar (vrijwillige kazerne e.d.).


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2011, 13:41:25
Dit gaat niet helemaal op. Vaak zijn deze nummers niet 24/7 bezet of zelfs helemaal niet bereikbaar (vrijwillige kazerne e.d.).
Dan bel gewoon 0900-8844 en leg je het verhaal uit. Hopelijk snappen ze het dan en krijg jij je brandweer terplaatse.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2011, 13:52:50
Ik ga er zo maar even vanuit dat een korte zoekslag op internet wel een bereikbaar telefoonnummer oplevert.
 (Ik heb net even gekeken en heb toch meerdere gevonden die 24/7 te bereiken zijn.)

Ik mag toch ook aannemen dat als je de brandweer belt  op het nummer watin het telefoonboek vermeld staat, en er wordt niet opgenomen dat deze automatisch doorgeschakeld wordt richting de meldkamer van de brandweer.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2011, 14:18:55
Ik ga er zo maar even vanuit dat een korte zoekslag op internet wel een bereikbaar telefoonnummer oplevert.
 (Ik heb net even gekeken en heb toch meerdere gevonden die 24/7 te bereiken zijn.)

Ik mag toch ook aannemen dat als je de brandweer belt  op het nummer watin het telefoonboek vermeld staat, en er wordt niet opgenomen dat deze automatisch doorgeschakeld wordt richting de meldkamer van de brandweer.....  

Mag toch hopen van wel..........anders toch maar in uiterste nood 0900-TUIG of 112.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2011, 14:26:15
Mag toch hopen van wel..........anders toch maar in uiterste nood 0900-TUIG of 112.

In veel gevallen zal je onder het mom van een mogelijk levensbedreigende situatie ook wel 112 kunnen bellen voor de brandweer: olie op het wegdek kan voor motorrijders levensgevaarlijk zijn, een op omvallen staande boom kan voor voetgangers, fietsers en automobilisten ook ernstig slecht uitpakken indien deze omkukelt. Er komen toch jaarlijks een aantal mensen onder een boom bekneld te liggen, dus in zo'n geval zou 112 bellen ook gerechtvaardigd kunnen zijn.

Sowieso, bij een containerbrandje of iets dergelijks hoop ik toch dat burgers gewoon 112 bellen. Een meldkamer kan veel beter inschatten of een situatie gevaarlijk is of niet, dat moet je niet aan de burgers (leken) overlaten.

Of mensen überhaupt moeten bellen wanneer er een krantenbak of vuilnisbak licht rookt laat ik in het midden, af en toe hoop je toch dat de mensen iets meer eigen initiatief tonen en even een emmer water er overheen kieperen... :|
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding