0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
Ik vind het zo'n nondiscussie... gewoon overal waar je 120 mocht 130 maken. Keep it simpel. Het is maar 10km.
VANDAAG, 07:41 BINNENLANDOp snelwegen waar 130 km per uur gereden mag worden, is de kans dat een ongeluk een dodelijke afloop heeft, groter dan op wegen met een lagere maximumsnelheid. Dat blijkt uit een analyse van door de politie geregistreerde ongelukken van de afgelopen jaren, die de Volkskrant heeft uitgevoerd. Op wegen met een 130 km-limiet vielen vorig jaar bij 10 procent van de ongelukken met lichamelijk letsel een of meer doden. Op wegen waar 120 gereden mag worden, had 7,5 procent van deze ongelukken een dodelijke afloop, bij een snelheidslimiet van 100 daalde dat percentage naar minder dan 2 procent. Ook uit de cijfers van 2013 en 2014 is af te leiden dat bij ongelukken op wegen waar hogere snelheden zijn toegestaan, vaker doden vallen, schrijft de Volkskrant. Ernstiger letselVolgens de Volkskrant wordt hiermee voor het eerst met cijfers de stelling van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderbouwd dat ongelukken bij hogere snelheden leiden tot ernstiger letsel.Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt het beeld van de Volkskrant niet te herkennen. lees verder: http://nos.nl/artikel/2115676-kans-op-doden-groter-bij-ongeluk-op-130-km-snelweg.html
Allicht, ook de snelheidsverschillen tussen personenauto's en vrachtwagens/autobussen worden groter, dus de klap zal gewoon harder aankomen, lijkt me geen rocket-science...
Heb je dan cijfers bij die bewering? Volgens mij zijn de meeste kop-staart aanrijdingen in de file nog altijd tussen auto's. Alleen als een vrachtwagen of bus het doet is de stremming meestal langer.