130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm

Auteur Topic: 130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm  (gelezen 63150 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 18 november 2011, 09:23:25
Trajectcheck op 130 km-snelwegen

UTRECHT -  Op alle snelwegen waarop 130 kilometer per uur mag worden gereden, komen binnenkort trajectcontrolesystemen. Dat zegt Willebrord Freijsen, hoofd van het Team Verkeer van het Landelijk Parket.

De landelijke verkeersofficier zegt in de Stentor dat handhaving onlosmakelijk onderdeel is van de proef om op acht snelwegen de maximum snelheid te verruimen. Volgens Freijsen wordt trajectcontrole door automobilisten beter geaccepteerd dan flitspalen.
Er mag op dit moment op delen van de A2, A6, A7, A16, A17, A32, A37 en A58 130 kilometer per uur worden gereden. Soms alleen 's nachts.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10950435/__Trajectcheck_op_130_km-wegen__.html?p=9,1


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #111 Gepost op: 28 november 2011, 15:41:03
130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/nieuws/2011/11/28/130-km-per-uur-vanaf-september-2012-de-nieuwe-norm.html
Nieuwsbericht | 28-11-2011

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) verhoogt per 1 september 2012 de maximumsnelheid op de autosnelwegen naar 130 kilometer per uur. Alleen waar 130 niet mogelijk is vanwege het milieu en de verkeersveiligheid geldt een lagere maximum snelheid.



In de praktijk betekent dit dat vanaf september op bijna zestig procent van de Nederlandse autosnelwegen 130 kilometer per uur kan worden gereden. Op ruim 900 kilometer van de snelwegen geldt de nieuwe maximum snelheid 24 uur per dag, op bijna 500 kilometer  autosnelweg kan via een dynamisch regime in de avond en nacht 130 kilometer per uur worden gereden. Aanvullend onderzoekt minister Schultz nog of de maximum snelheid op nog eens ruim 450 kilometer van de snelwegen (19 procent) omhoog kan. Het gaat hier om snelwegen die in de buurt van beschermde natuurgebieden liggen.

Daarnaast gaat in juli 2012 op vier van de vijf 80 km-zones bij de grote steden de snelheid weer omhoog naar 100 km per uur. Dit is mogelijk omdat de luchtkwaliteit in Nederland de afgelopen jaren sterk is verbeterd. Ook blijkt uit eerdere evaluaties dat 80 kilometer kan leiden tot een slechtere doorstroming van het verkeer. Over de A20 bij Rotterdam neemt de minister dit jaar een besluit als het experiment met dynamische snelheden daar is afgerond.

De minister heeft vandaag de resultaten van het experiment met een (dynamische) maximum snelheid van 130 kilometer per uur op acht trajecten naar de Tweede Kamer gestuurd.  “Het is experiment is succesvol verlopen”, aldus de minister in de brief. De experimenten tonen aan dat het mogelijk is binnen de randvoorwaarden voor luchtkwaliteit en geluid de algemene maximum snelheid op autosnelwegen in Nederland te verhogen naar 130 kilometer per uur. “130 wordt de nieuwe norm; harder rijden waar het kan en langzamer waar het moet”, aldus de minister.  “Met de verhoging kunnen we onze bestaande infrastructuur beter benutten en voldoen we aan een maatschappelijke vraag. Je bent sneller op de plek van bestemming en het sluit ook beter aan bij de beleving van de weggebruiker.”

Om de verhoging van de maximum snelheid mogelijk te maken trekt de minister 132 miljoen euro uit en wordt circa 50 miljoen euro eerder geďnvesteerd. Het gaat daarbij onder andere om investeringen in extra schermen voor de luchtkwaliteit en nieuwe verkeersborden bij wegen waar niet de gehele dag 130 km per uur kan worden gereden. Investeringen voor geluid (bijvoorbeeld geluidschermen en Zoab), worden eerder gedaan zodat ook op de langere termijn binnen de afgesproken geluidsplafonds wordt gebleven.

In de brief aan de Tweede Kamer staat de minister uitgebreid stil bij de gevolgen voor de verkeersveiligheid. Ze houdt onverkort vast aan de nationale doelstellingen om de aantallen verkeerslachtoffers terug te dringen. Uit de analyse die in het kader van het experiment  is gedaan, blijkt dat een hogere snelheid zonder extra maatregelen kan leiden tot meer dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden. Om de gewenste dalende trend van verkeerslachtoffers vast te houden trekt de minister 85 miljoen euro extra uit voor de verbetering van de verkeersveiligheid op de  snelwegen.

De minister zal de komende maanden de voorbereidingen treffen voor de landelijke uitrol van de nieuwe maximum snelheid. Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens wordt aangepast zodat niet langer 120 km per uur maar 130 km per uur het uitgangpunt voor de autosnelwegen in Nederland wordt. Voor de wegen waar 130 km per uur niet, of niet de hele dag mogelijk is zal de minister nieuwe verkeersbesluiten nemen. Totdat landelijk 130 kilometer per uur de norm is, blijft op de acht trajecten uit het experiment het (dynamische) regime van 130 kilometer per uur van kracht.





Kamerbrief landelijke uitrol snelheidsverhoging
PDF document | 5 pagina's | 376 KB

Kamerstuk | 28-11-2011 | IenM

Bijlagen
Onderzoek invoering verhoging maximumsnelheid naar 130 km/h; samenvattende analyse experiment en uitwerking voorstel landelijke snelheidsverhoging
Rapport | 28-11-2011 | IenM
Samen sterk in de hulpverlening!


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #112 Gepost op: 28 november 2011, 16:09:19
Ik sta echt terplex te kijken, wat een absolute ridicule, niet op wetenschappelijk gebaseerde, populistisch beslissing...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #113 Gepost op: 28 november 2011, 16:13:06
Ik sta echt terplex te kijken, wat een absolute ridicule, niet op wetenschappelijk gebaseerde, populistisch beslissing...

Als je uit perplexe bubbel bent gekomen, kan je, je dan verklaren?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #114 Gepost op: 28 november 2011, 16:17:37
Om mijn eigen woorden kracht bij te zetten. In de bijlage een grafiek uit mijn eigen BSc afstudeerwerk naar luchtkwaliteit. Wat je kan zien is het verband tussen de emissies van een bron op de luchtkwaliteit op leefhoogte (1 meter geloof ik) op verschillende afstanden van de bron, bij verschillende ruwheden (=bebouwingen) voor PM10 (fijnstof). Op 4 km afstand van een bron heb je dus nog ongeveer 16 tot 20 % van de oorspronkelijke concentratie. Een hogere startconcentratie zorgt dus ook voor een hogere concentratie op de  verschillende afstanden.

Bij deze grafiek is de achtergrond concentratie meegenomen, er is een zeer hoge concentratie gebruikt (wat opzich niet veel uitmaakt).

http://www.imageuploading.net/images/12857/emissies

Er is hiervoor gebruik gemaakt van het wettelijk verplichte Stacks
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #115 Gepost op: 28 november 2011, 17:37:40
Daarnaast gaat in juli 2012 op vier van de vijf 80 km-zones bij de grote steden de snelheid weer omhoog naar 100 km per uur. Dit is mogelijk omdat de luchtkwaliteit in Nederland de afgelopen jaren sterk is verbeterd.
Vond deze wel leuk... (Sub)doel bereikt, regel weer overboord?


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #116 Gepost op: 30 november 2011, 10:19:57
Fijne maatregel, lekker populair doen, mensen wat geven en aan de andere kant plukken, en het stemvee valt ervoor, lever het kabinet......

Ach, het lijkt me dat het voor ons als hulpverleners meer werk gaat opleveren, uiteindelijk zijn de klappen bij 130 harder dan bij 120, nietwaar?
Belachelijke symboolpolitiek, waarmee niets maar dan ook niets gewonnen wordt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #117 Gepost op: 2 december 2011, 19:19:25
Fijne maatregel, lekker populair doen, mensen wat geven en aan de andere kant plukken, en het stemvee valt ervoor, lever het kabinet......

Ach, het lijkt me dat het voor ons als hulpverleners meer werk gaat opleveren, uiteindelijk zijn de klappen bij 130 harder dan bij 120, nietwaar?
Belachelijke symboolpolitiek, waarmee niets maar dan ook niets gewonnen wordt.

Weggebruikers zullen zich minder betutteld voelen, door de overheid. Immers; waarom krampachtig 100 of 120 rijden op wegen waar je lekker door kunt tuffen, zonder buitengewone extra gevaren? Het onnodig linksrijden zal denk ik ook afnemen, de snelheden liggen immers hoger. Wil je niet harder dan 100, of 120, of net daaronder? Prima, goed spiegelen als je wilt gaan inhalen en pas beginnen aan je manoeuvre wanneer het kan. Dus niet, wanneer je een snellere verkeersdeelnemer ziet naderen, in je spiegels. Beetje naar Duits voorbeeld, maar dan wat kalmer allemaal.

Hou het linkerbaantje voor de doorrijders (en hulpdiensten)  098uo

Het kan toch geen kwaad om snelheidsbeperkingen van 100 jaar geleden, toen de auto's bij wijze van nog niet eens gordels hadden en men nog nooit van ABS had gehoord, onder de loep te nemen?

En uiteraard krijg je een kleine groep die denken dat ze nu redelijk ongestraft `150 / 160 km/pu kunnen rijden. Maar ik vermoed dat dit heel erg mee zal vallen, deze groep mensen (jeugd en wanna-be Schumachers) is niet zo heel groot.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #118 Gepost op: 2 december 2011, 19:30:22
Beetje naar Duits voorbeeld, maar dan wat kalmer allemaal.

Nu moet ik zeggen dat elke keer toen ik uit duitsland kwam ik meer oplette en verder voor en achteruit keek. Dit komt gewoon
doordat je op hoge snelheid je beter moet kijken waar het overige verkeer is en of die actie die jij wil doen wel kan. Met die 100 over
de A2 zat ik binnen 2 weken alweer op mijn oude ritme, van rustig kijken en dan opeens schrikken als er toch eentje met volle
snelheid je achterspiegel in duikt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #119 Gepost op: 6 december 2011, 01:26:52
jongens wat een populistisch gedoe! Europa is 1, we betalen voor Griekenland, in Duitsland mag niet meer onbeperkt hard gereden worden en in Nederland komt de 120km/u te vervallen.

Het is simpel, voor iets hoort iets.

Daarnaast: hoe kan het toch dat ik laatst in Duitsland was en ik bij de invoegstroken (die heel kort zijn) maar zelden file zie, en in Nederland met z'n super lange en steeds langere wordende invoegstroken steeds meer file zie?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens