Ik lijk hier toch weer wat "naars" te bespeuren richting huisartsen.
Ga de huisartsen niet verdedigen, door b.v. in te gaan op achtergronden dan wel opleidingen.
Mijn ervaring echter, is dat huisartsen doorgaans een uitstekende kennis hebben van acute zorg en hoe te handelen.
Let wel, wat ik zeg "kennis" . Naar mijn mening ligt het probleem eerder in het ontbreken van een bepaalde routine.
Is bepaalde problematiek voor bv een ambulanceverpleegkundige "dagelijkse kost" en ontwikkeld deze hier al dan niet naar gelang protocollen, een routine in.
De doorsnee huisarts heeft in de dagelijkse praktijk zelden te maken met deze acute problematiek. En kan dan wel de nodige kennis hebben, maar als je daar zelden een beroep op behoeft te doen, dan ontbreekt een stukje routine.
Er is natuurlijk een verschil tussen "in de grijze massa" kennis hebben zitten, en het (sporadisch) toe passen van deze kennis in een acute situatie.
In een thuissituatie heeft de huisarts in pincipe de regie. Zeker zolang deze de patiënt nog niet heeft overgedragen aan de ambulancedienst. Mijn ervaring is dat er doorgaans een goed overleg plaats heeft tussen de huisarts en verpleegkundige over het in te zetten traject. En dat dit gebeurt op basis van respect en begrip voor een ieder zijn positie.
En als we hier allemaal ons steentje aan bijdragen komen we tot een goed eindproduct voor de patiënt !