Lid SIGMA?? die op alle ambu meldingen rijd?

Auteur Topic: Lid SIGMA?? die op alle ambu meldingen rijd?  (gelezen 8602 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2011, 04:54:08
Eerst over het rijden met flitsers aan:
Ik heb ook wel eens zo'n freak achter me gehad, blauwe flitsers in/achter de grille, echter een auto waarvan ik zeker wist dat het geen auto in dienst van de veiligheid was. (een oude gare bak zeg maar.)

Heel simpel opgelost: precies ervoor blijven rijden, wetend dat de echt OGS-opgeleide rijder er wel langs komt, even goed het kenteken lezen en op de parrot het landelijk telefoonnummer politie selecteren. Chauffeur is keurig aangehouden en kon zijn flitsers inleveren, naast het betalen van een pracht boete.

En zijn ze oranje, die flitsers? dan ben ik zéker niet onder de indruk. Heeft geen enkele functie in het verkeer behalve waarschuwend voor gevaar.

Dit soort praktijken mogen van mij flink aangepakt worden, je brengt doelbewust anderen in gevaar.

Dan over het naar meldingen toe gaan:
Je hebt er niets te zoeken dus kom er ook niet! Natuurlijk is de openbare weg voor iedereen toegankelijk maar heb gewoon het fatsoen om niet naar het leed van een ander te gaan (kijken), tenzij je echt wat kunt doen.
En dat betwijfel ik in de meeste gevallen.

Ik weet niet in hoeverre het strafbaar is maar er is waarschijnlijk duidelijk een patroon vast te stellen en dus valt te concluderen dat de aanwezigheid van steeds dezelfde persoon niet op toeval berust.

Kijk, zie je een melding van een CPR om de hoek en kun je nu eenmaal goed reanimeren? ga er dan naartoe, vrijwel zeker is dat je er ruim eerder bent dan de professionele hulpverlening en dan kun je echt wat betekenen.
Maar bv een ongeval? Het enige wat je kunt is wat stabiliseren en evt bloedingen afdrukken. Goed, discutabel. Zorg in ieder geval dat je weg bent als de profs erbij willen.

Ik denk dat wanneer je ervoor in je auto moet stappen (en je evt een gevaarlijke situatie veroorzaakt) je een grens over gaat.

En wat betreft "Standdaarbuiten", sorry maar als een ander het hier niet had genoemd had ik het wel gedaan aangezien dat de eerste casus is die in me op komt.

Johan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2011, 05:52:26
Citaat
Kijk, zie je een melding van een CPR om de hoek en kun je nu eenmaal goed reanimeren? ga er dan naartoe, vrijwel zeker is dat je er ruim eerder bent dan de professionele hulpverlening en dan kun je echt wat betekenen.

Kijk, dit zijn wijze woorden. Daarom hebben wij diverse Burger AED intiatieven in Nederland.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2011, 20:05:08
Ik heb ook een keer een aed alert gehad, alleen ik kwam gelijk aan met de ambulance. Ik ben vervolgens gelijk weer omgedraaid. Als er een melding is van een ambulance weet je ook niet wat er aan de hand is. Als iemand bijvoorbeeld suikerziekte heeft een dringend insuline nodig heeft, is het wel leuk dat jij daar als ehbo-er binnen komt maar je kan op dat moment niet de zorg geven die iemand nodig heeft.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2011, 05:29:37
Kijk, daarom moet een EHBO-er niet al te veel op meldingen rijden. Met spoed insuline geven zal de patient waarschijnlijk niet doen verbeteren  0098  98uiye sorry, flauw, nachtdienst.

In principe moet je ervan uit kunnen gaan dat de aanrijtijd van de ambulance kort genoeg is om de patient voldoende kansen te geven, anders zou de huidige ambulance werkwijze niet gehandhaafd worden. Er zijn slechts enkele gevallen waarin een EHBO-er (of hulpverlener in zijn vrije tijd) wat kan doen voordat de ambulance er is.
Te denken valt aan reanimatie, slagaderlijke bloeding etc. In de andere gevallen is er weinig meerwaarde.

Een sigmalid wat overal op rijdt is volgens mij wat te enthousiast en moet zeker geremd worden.

Johan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #24 Gepost op: 20 februari 2011, 01:13:53
Waar blijven de foto's jongens?? 098uo


Mensen die denken dat ze superpleeg zijn en met gele ledjes "prio1" rijden willen graag aandacht dus. Net als in het topic dat niet genoemd mag worden, denk ik dat als de situatie niet erger gemaakt wordt dan het is, dan schuilt er niet zoveel kwaad in, stel je voor dat, qoute: 'zo'n gek' een leven red. (Moet hij natuurlijk weer niet iemand platrijden onderweg)

Staat alleen een beetje lullig als hij voor bv een probleembevalling of andere zaken waarvoor hij niet opgeleid is daar aan komt,

Met een AED is hij bij mij wel welkom en gaat de deur wijd open.


Hahaa inderdaad, waar blijven die p2000 watchers die de IBS-ritten en vrijwillige GGZ overplaatsingen willen gaan doen die ik op mijn pager krijg?? Graag zelfs!!   NB, krijgt men een mooi a4-tje mee met tips en trucs hoe te handelen in voorkomende gevallen en anders even belen met de ggz....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #25 Gepost op: 20 februari 2011, 03:52:32
Hahaa inderdaad, waar blijven die p2000 watchers die de IBS-ritten en vrijwillige GGZ overplaatsingen willen gaan doen die ik op mijn pager krijg?? Graag zelfs!!   NB, krijgt men een mooi a4-tje mee met tips en trucs hoe te handelen in voorkomende gevallen en anders even belen met de ggz....
even een pammetje als "sedatie" en gaan met die banaan!
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2011, 18:51:31
Pff wat een ophef, 1 iemand lijkt iets gezien te hebben en we duiken er meteen bovenop.
Mijn verhaal: ik ben ook Sigma lid en aangemeld bij AED alert.
Als ik een melding krijg rijd ik voorzichtig maar wel met enige spoed naar het opgegeven adres toe.
En ja ik heb ook een Sigma bordje voor mijn voorruit zitten waar ik van een agent die vrijwel tegelijk met mij ter plaatse kwam de opmerking kreeg "handig dat bordje dat voorkomt waarschijnlijk dat mijn collega je bekeurt, als we binnen zijn, omdat je fout geparkeerd staat  ;) ".
Het is ook een keer voorgekomen dat ik een AED alert kreeg toen ik mij net omgekleed had in mijn Sigma kleding omdat ik lesavond had (ik hoefde tegen de ambu mensen alleen maar te zeggen "lesavond").
Maar maakt mij dit nu voor de buitenwereld ook een wanabee??


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2011, 19:03:29
Maar maakt mij dit nu voor de buitenwereld ook een wanabee??

Het verschil zit er in dat jij reageert op aed alerts, en niet standaard alle a1 meldingen van de GGD in de buurt gaat afrijden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #28 Gepost op: 21 februari 2011, 19:25:29
En ja ik heb ook een Sigma bordje voor mijn voorruit zitten waar ik van een agent die vrijwel tegelijk met mij ter plaatse kwam de opmerking kreeg "handig dat bordje dat voorkomt waarschijnlijk dat mijn collega je bekeurt, als we binnen zijn, omdat je fout geparkeerd staat  ;) ".

Inderdaad een groot verschil tussen het reageren op een AED alert, of op alle A1 meldingen rijden, waar hier over wordt gesproken.
En dat bordje achter de ruit, leuk, prima. Maar zolang er nog agenten / parkeerwachters zijn die ambulances bekeuren terwijl ze binnen met een reanimatie bezig zijn zal het je weinig helpen....

JOhan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #29 Gepost op: 21 februari 2011, 19:29:41
Inderdaad een groot verschil tussen het reageren op een AED alert, of op alle A1 meldingen rijden, waar hier over wordt gesproken.
En dat bordje achter de ruit, leuk, prima. Maar zolang er nog agenten / parkeerwachters zijn die ambulances bekeuren terwijl ze binnen met een reanimatie bezig zijn zal het je weinig helpen....

JOhan

Ja er zijn nou een maal rare mensen op deze aardbodem. Jaren gelden, de Weesperzijde in Amsterdam. Er komt een begrafenis auto een stoffelijk overschot ophalen. Deze medewerkers parkeren en lopen met de kist naar de woning. Op het moment dat ze terug komen met de overledenen zit er een wielklem op de auto....