Eerst over het rijden met flitsers aan:
Ik heb ook wel eens zo'n freak achter me gehad, blauwe flitsers in/achter de grille, echter een auto waarvan ik zeker wist dat het geen auto in dienst van de veiligheid was. (een oude gare bak zeg maar.)
Heel simpel opgelost: precies ervoor blijven rijden, wetend dat de echt OGS-opgeleide rijder er wel langs komt, even goed het kenteken lezen en op de parrot het landelijk telefoonnummer politie selecteren. Chauffeur is keurig aangehouden en kon zijn flitsers inleveren, naast het betalen van een pracht boete.
En zijn ze oranje, die flitsers? dan ben ik zéker niet onder de indruk. Heeft geen enkele functie in het verkeer behalve waarschuwend voor gevaar.
Dit soort praktijken mogen van mij flink aangepakt worden, je brengt doelbewust anderen in gevaar.
Dan over het naar meldingen toe gaan:
Je hebt er niets te zoeken dus kom er ook niet! Natuurlijk is de openbare weg voor iedereen toegankelijk maar heb gewoon het fatsoen om niet naar het leed van een ander te gaan (kijken), tenzij je echt wat kunt doen.
En dat betwijfel ik in de meeste gevallen.
Ik weet niet in hoeverre het strafbaar is maar er is waarschijnlijk duidelijk een patroon vast te stellen en dus valt te concluderen dat de aanwezigheid van steeds dezelfde persoon niet op toeval berust.
Kijk, zie je een melding van een CPR om de hoek en kun je nu eenmaal goed reanimeren? ga er dan naartoe, vrijwel zeker is dat je er ruim eerder bent dan de professionele hulpverlening en dan kun je echt wat betekenen.
Maar bv een ongeval? Het enige wat je kunt is wat stabiliseren en evt bloedingen afdrukken. Goed, discutabel. Zorg in ieder geval dat je weg bent als de profs erbij willen.
Ik denk dat wanneer je ervoor in je auto moet stappen (en je evt een gevaarlijke situatie veroorzaakt) je een grens over gaat.
En wat betreft "Standdaarbuiten", sorry maar als een ander het hier niet had genoemd had ik het wel gedaan aangezien dat de eerste casus is die in me op komt.
Johan