Lid SIGMA?? die op alle ambu meldingen rijd?

Auteur Topic: Lid SIGMA?? die op alle ambu meldingen rijd?  (gelezen 8601 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2011, 19:45:37
Ik denk dat het grote verschil hem erin zit of je overal naartoe rijdt of alleen meldingen waarmee je echt wat kunt in de buurt.
En dat "ergens wat mee kunnen" heeft voor mij hele duidelijke grenzen, zoals eerder gezegd.
Maar flitsers in de auto, een ambulancejas terwijl je geen ambulancemedewerker bent (en ook al ben je dat wel, dan nog hoef je je jas niet constant mee te nemen, maar dat is een andere discussie) en je als een debiel in het verkeer verplaatsen...
Dat gaat echt veel te ver. Hoop dat deze persoon snel aangehouden wordt.
Dit heeft wel een heel hoog wannabe gehalte. Een beetje van deze instelling vind ik echt geen punt en soms zelfs lovenswaardig maar je moet goed je grenzen bewaken.

En voor de duidelijkheid: die grens ligt voor mij hier:

 O0 Wel op meldingen rijden waar je écht wat mee kunt waar je écht levens kunt redden, en in de buurt, te weten binnen enkele minuten aanrijdtbaar. Je kunt wat met een reanimatie, een slagaderlijke bloeding. Een ongeval: wordt al discutabel.
 >:( Een grotere afstand gaat te ver en zaken waarmee je niets kunt: laat maar doen.

De manier van aanrijden:
 O0 Wel doen: gewoon lekker door rijden, bordje voor de ruit. Welja.
 >:( Niet doen: flitsers, lichtsignalen, extreem hoge snelheden, door rood rijden, geen voorrang geven, kortom: alles waar je toch echt een serieuze boete voor kunt krijgen of iemand anders mee in gevaar brengt.
(tuurlijk discutabel, zie hier de discussies over het aanrijden van de brandweervrijwilliger...)

En ter plaatse:
 O0 Wel doen: goede overdracht naar de professionele hulpverlener en vragen of je ter assistentie nodig bent
 >:( Niet doen: doorgaan met de hulpverlening zonder de prof de ruimte te geven of lekker blijven kijken terwijl je geen aanvulling vormt.

Maarja, dat laatste doet het grootste deel van Nederland nog, wat is er nu leuker dan een gezond beetje ramptoerisme  :D :o ::)

En zelfs een ambulanceverpleegkundige in zijn vrije tijd kan een stap terugdoen bij aankomst van de collega's in dienst. Die worden er op dat moment goed voor betaald en zijn verzekerd.

Johan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #31 Gepost op: 21 februari 2011, 22:23:21
Idd. ik reageer op AED alerts maar dat weet de buitenstaander dus niet.
Daarom gaf ik even wat voorbeelden aan.
Maar ik ben benieuwd naar het vervolg van het topic.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #32 Gepost op: 22 februari 2011, 09:38:33
AED alert had ik al enkele dagen geleden aangekaart:

Citaat
Kijk, dit zijn wijze woorden. Daarom hebben wij diverse Burger AED intiatieven in Nederland.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #33 Gepost op: 22 februari 2011, 10:49:08
een ambulancejas terwijl je geen ambulancemedewerker bent (en ook al ben je dat wel, dan nog hoef je je jas niet constant mee te nemen, maar dat is een andere discussie)

Johan



Misschien heeft ie maar een jas en krijgt hij het anders een beetje koud 0098.

maar dit is puur een gevalletje ik wil eigenlijk ambulancemedewerker zijn maar kan het niet worden. dan ga ik maar het gene opzoeken wat het dichtst erbij komt, in dit geval Sigma en dan gebruik ik die kennis gewoon. Dat geeft hem recht om op alles te rijden, tenminste dat vind hij waarschijnlijk. want het hulpverlenen is bij hem doorgeschoten.

maar ja dat doorschieten heeft meerdere vormen, en hij is hierin niet de enige als ik zo om me heen lees zijn sommige van ons dat dan ook niet een beetje??

en met mij mankeert niks hoor 998765  0098


Alleen dat van hem is wel wat buitensporig.

of doet hij gewoon het gene wat de meeste van ons stiekem ook wel willen maar niet durven?? en heeft hij wel de ballen om het te doen :D :D


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #34 Gepost op: 22 februari 2011, 10:59:53
Bovenstaande is een aanéénschakeling van ongefunderdeerde aannames waar ik niet zo gelukkig mee ben. Ik heb al eerder aangegeven dat we iedereen met respect zullen bejegenen en argument voeren op inhoud en niets anders. Daarom laat ik het staan als voorbeeld van hoe het niet moet. Ik hoop niet veel vaker mijn rode pen te gebruiken met deze topic.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #35 Gepost op: 22 februari 2011, 11:19:58
Meneer CM heeft natuurlijk gelijk !!!

ik ben alleen maar benieuwd wat iemand beweegt om zo als hulpverlener op de voorgrond te treden. en helaas ken ik nog wel een aantal mensen die dezelfde neigingen hebben.

Ik vind dat dit de hulpverlening niet altijd ten goede komt!!

ik zal proberen niet meer van die "roekeloze" texten te posten, excuus.


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #36 Gepost op: 22 februari 2011, 11:48:39
Nou dacht ik laat ik me ook maar bemoeien met dit topic. O0

Ik reageer ook met regelmaat op A1/A2 meldingen in de buurt. Dit doe ik vooral voor mijn wijkveiligheidsproject in de wijk. Een verschil met de persoon waarover wij praten is dat ik niet naar binnen ren, tenzij daarom wordt gevraagd. Ik assisteer wel bij ongevallen of onwelwordingen op straat, maar ren zeker niet naar binnen en ook niet met zwaailichten etc. Ik regel vooral het verkeer als dat nodig is, en al vraag de ambulancedienst om assistentie dan ga ik pas helpen. Ik denk dat het op deze manier meer gewaardeerd wordt. Bij ons project wordt het zeker gewaardeerd door de ambulancedienst dus tevens een tip voor de persoon waarover wij praten.

Gr, Jorrit
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #37 Gepost op: 22 februari 2011, 12:48:48
Nou dacht ik laat ik me ook maar bemoeien met dit topic. O0

Ik reageer ook met regelmaat op A1/A2 meldingen in de buurt. Dit doe ik vooral voor mijn wijkveiligheidsproject in de wijk. Een verschil met de persoon waarover wij praten is dat ik niet naar binnen ren, tenzij daarom wordt gevraagd. Ik assisteer wel bij ongevallen of onwelwordingen op straat, maar ren zeker niet naar binnen en ook niet met zwaailichten etc. Ik regel vooral het verkeer als dat nodig is, en al vraag de ambulancedienst om assistentie dan ga ik pas helpen. Ik denk dat het op deze manier meer gewaardeerd wordt. Bij ons project wordt het zeker gewaardeerd door de ambulancedienst dus tevens een tip voor de persoon waarover wij praten.

Gr, Jorrit

Okay Jorrit,

jij werkt in een project, en jouw stichting of organisatie dient een maatschappelijk belang. er zal waarschijnlijk goed over nagedacht zijn geweest om dit initiatief te nemen. er zal waarschijnlijk een opdrachtgever zijn, en er zal waarschijnlijk goed naar de risico's gekeken zijn die dit met zich meebrengt. Ook zal er waaschijnlijk een verzekering zijn die jullie stichting/organistatie dekt mocht er binnen dit initiatief iets mislopen.

Ook zal jullie initiatief goed op papier omschreven worden zodat er achteraf naar gegrepen kan worden. Ook zullen jullie duidelijk op papier hebben wat de competenties zijn van ieder die hierin meewerkt en een trainingslog zodat je kan aantonen dat je kan handelen in de situaties waar je naartoe gaat

ik neem aan dat dit alles geregeld is anders lijkt me het namelijk alsnog erg risicovol om zomaar op dit soort meldingen te rijden/ cq er naartoe te gaan. Dit is heel wat anders als eerste hulp verlenen bij een ongeval waar je toevalig langs loopt.

Ik vraag me ook af als mensen dit soort dingen niet op orde heb wat de professionele hulpverlening daadwerkelijk voor waarde aan je hecht.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #38 Gepost op: 22 februari 2011, 13:45:39
Ik vind het topic al een ongefundeerde aanname waar ik niet gelukkig van word!
Ik vraag me werkelijk af wat de schrijver hier mee wil bereiken of wat hij zoekt.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #39 Gepost op: 23 februari 2011, 03:19:25
Topic titel betreft iemand die op A1 meldingen rijd. Geen goed idee denk ik zo.

Maar zo zijn er wel meer. Mensen die een EHBO cursus volgen en denken dat ze de titel dokter in het kwadraat er bij krijgen.

Neem nou laatst, dronken man willen begeleiden naar een bankje om even recht op te zitten i.v.p. half liggen slapen tegen een muur.
Hij gaf aan dat die niet zo goed kon lopen, (alleen de ziekte van Heineken, geen medicijnen ofzo) vandaar dat mijn collega en ik hem even ondersteunen en samen met hem naar dat bankje lopen. Heeft meneer er onderweg geen zin meer in en laat zich heel rustig op de grond zakken en zegt nog: "ik ga hier even liggen, even bijkomen".

Komt er vanaf de overkant van de straat een man aangevlogen, drukt mijn collega aan de kant en begint de man, al knielend aan te roepen en te schudden. Mijn collega geeft nog aan dat wij even met die man bezig zijn en dat er niks aan de hand is, alles onder controle.

Begint die man: is er al een ambu gebeld? hij is wel aanspreekbaar gelukkig, maar ik weet niet precies wat er is. laat ze maar snel komen, prio 1! Legt die dronken man in een stabiele houding en begint op zijn borst te luisteren.

Ik stond werkelijk waar met mijn mond vol tanden, KLPD SP was al aanrijdend omdat het een bekende was en ze even een praatje wilde maken.
Zijn ze TP, stappen ze uit, ZOEF, weg burger hulpverlener.

Wat ik hier nou van moet denken...  :-\
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"