Om het verhaal maar even compleet te maken:
Het LPA 7 zegt over overplaatsingen, protocol 5.13:
(B) Breathing: Beademd - Ja - Begeleiding door ter zake deskundige vereist
Als noot bij dit protocol in LPA:
Indicatie voor een overplaatsing onder extra deskundige begeleiding is aanwezig indien deze wordt gegeven in één of meerdere protocollen m.b.t. overplaatsing
verder:
Insturende hoofdbehandelaar is/blijft verantwoordelijk en bepaald welke begeleider (Niet zijnde de ambulanceverpleegkundige) ter zake deskundig is.
Verder dan in het VLPA: (verantwoording)
De protocollen 'overplaatsing' ........ geven voldoende speelruimte voor lokale interpretatie
Kortom, juridisch nog altijd goed gedekt, bovenstaande zijn teksten uit de laatste versie van het LPA 7 (7.1)
De tekst komt wel een beetje over als: de arts mag iedereen mee sturen als hij maar vindt dat de begeleider deskundig is. Wel, laten we de timmerman eens mee sturen
Aangezien het om risicovolle overplaatsingen gaat zal de insturend arts zich wel twee maal bedenken.
En nogmaals; een micu is leuk als je VEEL tijd hebt maar ik heb toch al diverse keren meegemaakt dat tijd de kritische factor was....
In "laterale" regio's zul je toch op dergelijke contructies uitkomen, aangezien daar ziekenhuizen staan die NET voldoen aan de bezettingseisen qua artsen, maar niet nog eens een arts kunnen missen voor een overplaatsing.
Deze eis is volgens mij ook niet in de CBO richtlijnen opgenomen.
Het laatste belangrijke punt wat ik wil noemen:
De arts kan iemand als deskundige aanwijzen maar diegene moet zich wel bekwaam bevinden. Dus ervaring is berlangrijk en juist dat kan nu ook weer het probleem zijn.
Ik ga binnenkort werken als ambulanceverpleegkundige in opleiding. Zo kan ik het eens van de andere kant bekijken.