Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance

Auteur Topic: Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance  (gelezen 36720 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #40 Gepost op: 30 januari 2013, 20:12:20
Ik vroeg wat het de ambulancechauffeur zo bijzonder maakt.

Bijzonder wil ik de chauffeurs (dus mezelf idem) niet noemen.
Maar er is wel degelijk een groot verschil tussen een brw-chauffeur en een ambu-chauffeur.
Geloof me, als een ambulancechauffeur een ''slechte'' patiënt achterin heeft liggen en er wordt vollop gewerkt achterin, dan
mijdt de chauffeur ieder onnodig hobbeltje, oneffenheidje, drempeltje op de weg. Iedere onnodige manoeuvre wordt vermeden. Verkeerssituaties schat je ruim v.t.v. in. (meestal.., verwacht het onverwachte)
En toch beweegt ie zich vlot door het verkeer, met toeters en bellen, meestal in deze gevallen. Alle afwijkende verkeerssituaties die dit met zich meebrengt nog even buiten beschouwing gelaten, dit vergt een groot anticiperingsvermogen, wat het voor de ACH nou juist een uitdaging maakt. Fouten en onwetendheden corrigeren van je medeweggebruikers, ten einde je vervoer zo glijdend en soepel mogelijk op plaats van bestemming te krijgen. Zo snel mogelijk, maar op een heel andere manier dan dat andere mensen ''zo snel mogelijk'' ergens willen zijn.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #41 Gepost op: 30 januari 2013, 20:40:29
kijk. En dat had nou niet beter omschreven kunnen worden!!!  O0
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 30 januari 2013, 20:58:19
Ik zeg zeker niet dat een brandweerchauffeur daartoe niet in staat is maar hij zal een extra opleiding moeten krijgen waar geld in gaat zitten. Daarnaast kan hij er wel voor opgeleid zijn maar met max 3 ritten per week is hij wel bevoegd maar blijft hij niet voldoende bekwaam.  

De medische zorg en verantwoordelijkheid liggen niet bij de chauffeur, echter is de chauffeur wel verantwoordelijk voor het mogelijk maken van deze zorg. Je kan een top team aan specialisten achterin hebben, als de chauffeur er niets van bakt valt ook dat topteam gewoon onderuit en begint het niets.

En bedenk daarbij wat verkeerd uitpakkende g-krachten doen met een patiënt. Onrust, hogere sedatienood, daardoor weer mogelijke instabiliteit, onnodig verhoogde ICP etc etc. Er zijn tal van complicaties door vervoer, en die hebben alles te maken met de rijstijl van de chauffeur.
 
Ik snap wel dat een chauffeur niet hele dagen stil wil zitten. Een combifunctie zou dan ook op zijn plaats zijn, of een soort piketfunctie. Natuurlijk is dit niet het grootste belang want er zijn wel meer saaie functies te bedenken. Maar zie maar eens mensen te krijgen voor een dergelijke functie. Mensen die gemotiveerd zijn hun vak te beoefenen, maar dit wel slechts enkele momenten per week mogen doen..

Ik snap er helemaal niets van. Ik herken wel iets van het archetype verpleegkundige die zich veel belangrijker maakt dan hij werkelijk is. Misschien is het besmettelijk waardoor ambulancechauffeurs dit gedrag ook beginnen te vertonen. Het is allemaal niet nodig, een chauffeur is en blijft gewoon chauffeur, een vrachtwagen veilig en rustig over de weg sturen is helemaal geen speciale vaardigheid of een bijzondere gave waar uitsluitend ambulancechauffeurs over beschikken.

Toevallig woont er bij mij in het dorp een ambulancechauffeur die regelmatig ritjes doet met de Nijmeegse MICU. 4 jaar geleden was hij nog gewoon CV monteur en hobbelde met zijn busje gereedschap over de verkeersdrempels heen. Tegenwoordig loodst hij veilig de ambulance of de MICU over de weg.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #43 Gepost op: 30 januari 2013, 21:12:19
Ik snap er helemaal niets van. Ik herken wel iets van het archetype verpleegkundige die zich veel belangrijker maakt dan hij werkelijk is.

Daarom wordt je hier e.e.a. uitgelegd. En dat je er niets van snapt, gaat er bij mij niet in.  >:D
Punt is dat de ACH ieder oneffenheidje in zijn wagen aanvoelt en als hij een foutje maakt, voelt hij dit van teen tot kruin en kijkt hij angstvallig achterin de wagen via zijn spiegel, zoekend naar bevestiging dat alles nog in orde is achterin.

Als je dit wil vergelijken met wat meubeltjes rondrijden voor de Ikea, dan nodig ik je graag eens uit om een dienstje mee te rijden. (al vermoed ik dat je al regelmatig bent meegereden in die gele bus, maar de uitnodiging staat bij deze)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 30 januari 2013, 21:17:34
Misschien komt het omdat ik hier op forum wat informatie zoek, een aantal ambulancechauffeurs laat weten dat het rijvaardigheidsgedeelte niet zo lastig isl, het medisch assisterende gedeelte vinden ze lastiger. Bij MICU ritten komt dat prima uit omdat de chauffeur niet medisch hoeft te assisteren.

Dat vond ik eigenlijk ook wel, het gedeelte op het circuit was leuk, lekker spelen met die auto's, maar weinig lastig... de voertuigkennis vond ik in de nieuwe opleiding ook nog overdreven hoor, ik hoef alleen maar te weten wanneer ik hem aan de kant moet zetten, niet de diagnose te stellen ... "hij rammelt als ik stuur" is voldoende voor de TD ;)

Ik kan het niet beter verwoorden. Toen mijn lesmateriaal werd thuisbezorgd, door een TNT busje, schrok ik enorm. Ik bleef maar boeken uitpakken...heb mijn clustermanager toen een mail gestuurd met: ''Het was toch MBO-niveau??"  ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 30 januari 2013, 21:18:23
Het is allemaal niet nodig, een chauffeur is en blijft gewoon chauffeur, een vrachtwagen veilig en rustig over de weg sturen is helemaal geen speciale vaardigheid of een bijzondere gave waar uitsluitend ambulancechauffeurs over beschikken.
Ik zou zeggen, rij eens mee in die grote rode auto, die prio1 door het drukke verkeer wordt gereden. Over verkeersdrempels noodstoppen makend omdat er iemand nog ff snel voorlangs gaat. Brandweerchauffeurs hebben dan echt hun handen vol aan hun taak. En dienen goed opgeleid te zijn daarvoor. ::)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 30 januari 2013, 21:22:51
Ik zou zeggen, rij eens mee in die grote rode auto, die prio1 door het drukke verkeer wordt gereden. Over verkeersdrempels noodstoppen makend omdat er iemand nog ff snel voorlangs gaat. Brandweerchauffeurs hebben dan echt hun handen vol aan hun taak. En dienen goed opgeleid te zijn daarvoor. ::)

Dan kun je je misschien beter richten tot de ambulancechauffeurs met groot rijbewijs, zij dichten zich kwaliteiten toe die brandweerchauffeurs niet hebben.

Of ga je liever met mij in discussie omdat ik al gezegd heb dat ik denk dat brandweerchauffeurs prima in staat zijn om met grote vrachtwagens met zwaailicht en sirenes te veilig door het verkeer te rijden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #47 Gepost op: 30 januari 2013, 21:26:17
Misschien komt het omdat ik hier op forum wat informatie zoek, een aantal ambulancechauffeurs laat weten dat het rijvaardigheidsgedeelte niet zo lastig isl, het medisch assisterende gedeelte vinden ze lastiger. Bij MICU ritten komt dat prima uit omdat de chauffeur niet medisch hoeft te assisteren.

Examens hier, examens daar, (rijtechnisch en praktijk).
Voor de een appeltje eitje, voor de ander even aanpoten..

Persoonlijk vond ik het gehele rijtechnische gedeelte ook niet lastig. Maar daarom moet je wel gevoel hebben met die hele wagen en alles wat erin afspeelt, en je rijgedrag daarop aanpassen. Nogmaals, dat iedere chauffeur dat zomaar kan, is niet waar. Als je er sowieso al gevoel voor hebt en een grote affiniteit hebt met de medische tak van sport, is die rij-technische opleiding niet zo'n probleem. Maar de opleding die ACH's krijgen is onmisbaar, hoe luchtig er links en rechts ook over wordt gedaan. Cowboypraatjes, noem ik dat.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 30 januari 2013, 21:27:45
Dan kun je je misschien beter richten tot de ambulancechauffeurs met groot rijbewijs, zij dichten zich kwaliteiten toe die brandweerchauffeurs niet hebben.


Ik kan me erg goed vinden in die stelling. Brandweerchauffeurs rijden in zware  en grote voertuigen. Zwaar vooral door het gewicht aan gereedschap en water wat er in de voertuigen wordt gepakt.En hoeven enkel zorg te dragen dat die voertuig en bemanning veilig maar snel terplaatse komt.
Maar ik ben het er zeker eens met de ambulancechauffeurs dat zij nog beter moeten kunnen rijden ivm het glijdend transport wat zij regelmatig moeten uitvoeren.
Dat vergt een grote mate van voertuigbeheersing, en de vele verkeersdrempels en andere hobbels zodanig nemen dat de patient achterin zo min mogelijk last heeft.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #49 Gepost op: 30 januari 2013, 21:30:02
Dan kun je je misschien beter richten tot de ambulancechauffeurs met groot rijbewijs, zij dichten zich kwaliteiten toe die brandweerchauffeurs niet hebben.

Allebei goed in het rijden met spoed, de ACH zit alleen net wat vaker met ''samengeknepen billetjes'' en kijkt wat vaker naar wat er achterin allemaal gebeurt.  ;)