Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance

Auteur Topic: Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance  (gelezen 35888 keer)

0 gebruikers (en 35 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #20 Gepost op: 7 mei 2012, 16:08:48
Volgens het huidige ambulanceprotocol (LPA 7.2) is hieraan niets veranderd.
Er staat nog steeds dat een "terzake deskundige persoon" mee gaat ter begeleiding. Dit kan dus een arts zijn, maar ook een ander persoon die onder verantwoordelijkheid van de arts werkt en door de arts als deskundig is beoordeeld.

Stellen dat een IC patient niet met een gewone ambulance vervoert mag worden is niet reeel. Daarvoor zijn er simpelweg niet genoeg MICU's.
Recent nog een overplaatsing gedaan gewoon met een extra opgeleide IC-pleeg.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Tessie 12

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #21 Gepost op: 7 mei 2012, 16:54:53
Okee, dat is helemaal duidelijk!
Heb jij zelf wel eens een situatie gehad waarbij een geen "terzake deskundige persoon"mee kon en de patiënt toch vervoerd moest worden?


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #22 Gepost op: 7 mei 2012, 17:36:28
Ikzelf heb dat nog niet aan de hand gehad. Er is in het ziekenhuis hier een grote groep goed opgeleide mensen bereikbaar voor deze transporten. Wel duurt het soms langer dan je wilt voordat je kunt vertrekken, doordat deze mensen pas laat geallarmeerd worden.

Gaat er geen terzake deskundig persoon mee terwijl dat wel voorgeschreven wordt in het protocol (en dat is helder), dan gaat de patient ook niet mee. Ik ben dan nl verantwoordelijk voor het vervoer, en als er dan wat mis gaat heb ik zelf een probleem. Ik ben dan buiten mijn boekje gegaan.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2013, 09:20:06
beste collega's

ik ben werkzaam bij de RAV Zuid-Limburg standplaats Maastricht.
van hieruit worden ook de MICU diensten gedaan.
De Micu is bij ons paraat van 07.00 uur tot 23.00 uur,
indien er een MICU of Picu rit wordt aangeboden buiten deze uren dan wordt het MICU voertuig hiervoor gebruikt als er een reguliere MICU chauffeur toevallig in de nacht zit anders wordt er met een reguliere ambulance gereden.

bij ons is het rijden van de MICU een zgn. +taak. dit betekent dat je een dag of avonddienst op de reguliere ambu door de roosterplanner wordt omgezet naar een MICU dienst. Er rijdt verder geen ambulance- verpleegkundige mee.

Sinds dat we begonnen zijn met het rijden van de MICU is men ook al zoekende naar een goede manier om het MICU verhaal op personeels gebied in te richten:

- we zijn begonnen als compleet team op de MICU auto die als er geen MICU ritten waren interklinische vervoeren in de regio verzorgden zodat zij binnen de opkomsttijd aan het AZM konden zijn om alsnog een MICU rit te verzorgen

-daarna zijn we overgegaan op het systeem dat er alleen een MICU chauffeur met de auto rijdt en deze het micu team ophaald in het AZM gevolg is dat de chauffeur zit te wachten op een MICU rit waardoor deze diensten erg lang en saai worden. collega's met neventaken kunnen deze uren natuurlijk wat nuttiger inzetten dan de mensen zonder neventaken. uiteindelijk doen we op jaarbasis ongeveer 3 ritten per week

nu is mijn vraag hoe worden de micu diensten in den lande ingevuld? zijn hier speciefieke chauffeurs voor in dienst die alleen maar micu rijden?, wordt de micu gereden door een willekeurig team als zich een MICU rit voordoet? etc. etc.

graag jullie reacties


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2013, 16:45:45
Ik heb het meer te doen met de "meest geschikte" IC patient die moet worden overgeplaats van Maastricht naar Rotterdam omdat de wetgever eisen stelt m.b.t. beschikbare IC bedden.

Misschien helpt dat besef een beetje de pijn te verzachten van een lange, saaie dienst.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2013, 22:44:39
Ik heb het meer te doen met de "meest geschikte" IC patient die moet worden overgeplaats van Maastricht naar Rotterdam omdat de wetgever eisen stelt m.b.t. beschikbare IC bedden.

Misschien helpt dat besef een beetje de pijn te verzachten van een lange, saaie dienst.
Uiteraard is het voor de patient en zijn/haar familie vervelend als er te weinig capaciteit is en er een overplaatsing is, maar we rijden ook regelmatig voor patienten die voor verdere behandeling naar een hoger level IC moeten, niet alleen maar voor ruimtegebrek. Ook ri brandwondencentrum is regelmatig aan de orde.
Maar het duurt toch wel echt lang hoor, acht uur lang bij je auto in de buurt zitten wachten tot je weer naar huis mag... nu rijden wij nog meer ritten dan 3 per week...


Wij hebben van 8.00 tot 24.00 uur paraat een chauffeur, het team haal je op bij het AMC, samen met de trolley. Buiten die uren is het improviseren, niet alle chauffeurs mogen ook met de MICU rijden, maar als er toevallig 1 nachtdienst heeft wordt die gestuurd, en anders wordt er MICU gereden met een andere auto (special care).
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 29 januari 2013, 23:05:00
Uiteraard is het voor de patient en zijn/haar familie vervelend als er te weinig capaciteit is en er een overplaatsing is, maar we rijden ook regelmatig voor patienten die voor verdere behandeling naar een hoger level IC moeten, niet alleen maar voor ruimtegebrek. Ook ri brandwondencentrum is regelmatig aan de orde.
Maar het duurt toch wel echt lang hoor, acht uur lang bij je auto in de buurt zitten wachten tot je weer naar huis mag... nu rijden wij nog meer ritten dan 3 per week...


Wij hebben van 8.00 tot 24.00 uur paraat een chauffeur, het team haal je op bij het AMC, samen met de trolley. Buiten die uren is het improviseren, niet alle chauffeurs mogen ook met de MICU rijden, maar als er toevallig 1 nachtdienst heeft wordt die gestuurd, en anders wordt er MICU gereden met een andere auto (special care).

Zet je toch gewoon dat ding bij de brandweer in de schuur, die heren kunnen toch ook rijden met vrachtwagens met zwaailicht en sirene.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2013, 23:20:35
Zet je toch gewoon dat ding bij de brandweer in de schuur, die heren kunnen toch ook rijden met vrachtwagens met zwaailicht en sirene.

als alleen het rijbewijs de reden is kun je natuurlijk ook gewoon de brandweer oppiepen en in het bericht zetten "ga naar de schuur van de RAV"
Of je zet die chauffeurs in piket dienst, geeft ze gewoon een piket auto (of de hele micu....) mee naar huis en een p2000 pager. Is het 8 uur wachten ook opgelost, kun je gewoon lekker in de tuin werken, beetje klussen in huis, goed boek lezen, dvdtje kijken met de vrouw en de kids


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2013, 23:21:03
Ik kwam vanavond deze melding tegen:

p2kflex
20:10:38 29-01-13-ALPHA-kunnen jullie vrij maken voor micu rit?
0726142Ambu 09-142 (RAVU)


De 142 is zo ver ik weet een normale A-ambulance. Is er hier sprake van dat de chauffeur van de 142 op de micu moet gaan rijden? Wie kan mij hier meer over vertellen?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #29 Gepost op: 29 januari 2013, 23:27:09
Ik kwam vanavond deze melding tegen:

p2kflex
20:10:38 29-01-13-ALPHA-kunnen jullie vrij maken voor micu rit?
0726142Ambu 09-142 (RAVU)


De 142 is zo ver ik weet een normale A-ambulance. Is er hier sprake van dat de chauffeur van de 142 op de micu moet gaan rijden? Wie kan mij hier meer over vertellen?
Ga ik van uit...


als alleen het rijbewijs de reden is kun je natuurlijk ook gewoon de brandweer oppiepen en in het bericht zetten "ga naar de schuur van de RAV"
Of je zet die chauffeurs in piket dienst, geeft ze gewoon een piket auto (of de hele micu....) mee naar huis en een p2000 pager. Is het 8 uur wachten ook opgelost, kun je gewoon lekker in de tuin werken, beetje klussen in huis, goed boek lezen, dvdtje kijken met de vrouw en de kids
Piket hadden we 's nachts maar is eraf gehaald ivm kosten, de hele Micu mee naar huis is lastig, ik heb geen 8 meter parkeerplaats met stroomvoorziening voor de deur...

Daarnaast is een Ambulancechauffeur met groot rijbewijs toch een iets andere chauffeur dan een brandweerchauffeur....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-