Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance

Auteur Topic: Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance  (gelezen 36556 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #30 Gepost op: 29 januari 2013, 23:31:48
en overdag de piket dienst, lijkt me goedkoper dan iemand 8 uur op het rav kantoor groene bolletjes te laten draaien uit zijn neus. Dan kost iemand immers niet zijn volle uurloon, maar alleen wachtgeld + vol uurloon op de momenten dat je hem daadwerkelijk piept. 24 uur iemand op piket hebben lijkt me goedkoper dan van 8:00 tot 24:00 iemand op een stoel laten wachten


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2013, 05:59:55
en overdag de piket dienst, lijkt me goedkoper dan iemand 8 uur op het rav kantoor groene bolletjes te laten draaien uit zijn neus. Dan kost iemand immers niet zijn volle uurloon, maar alleen wachtgeld + vol uurloon op de momenten dat je hem daadwerkelijk piept. 24 uur iemand op piket hebben lijkt me goedkoper dan van 8:00 tot 24:00 iemand op een stoel laten wachten
Dat is qua roosteren niet handig, een van de redenen dat er steeds minder ambulance personeel  vrijwilliger is bij de brandweer, rusttijden na nachtdienst en andere atw issues.

Daarnaast ga je iig bij mijn baas weinig mensen ervoor vinden om 24 uur lang binnen en half uur op het werk te zijn voor en schijntje, dan zit ik toch liever die 8 uur te wachten
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2013, 11:56:14
Dat is qua roosteren niet handig, een van de redenen dat er steeds minder ambulance personeel  vrijwilliger is bij de brandweer, rusttijden na nachtdienst en andere atw issues.

Daarnaast ga je iig bij mijn baas weinig mensen ervoor vinden om 24 uur lang binnen en half uur op het werk te zijn voor en schijntje, dan zit ik toch liever die 8 uur te wachten

Hoeft natuurlijk geen 24 uur de zelfde te zijn die de piket dienst heeft he :) Ook dat kun je in diensten van 8 of 12 uur splitsen, moeten ze alleen even naar de post om de piket auto te halen. Je zou het zelfs kunnen koppelen aan gewone diensten.
Bijvoorbeeld, we hebben 3 chauffeurs, Piet, Jan en Klaas, alle 3 gewoon A chauffeur + micu.

 Stel Piet en Jan hebben gewoon 8 uur dienst gehad op een dag als A chauf (7:00 tot 15:00 bijvoorbeeld), dienst afgelopen, chauffeur Piet gaat naar huis met de piket dienst 15:00 tot 23:00. Om 23:00 neemt chauffeur Jan de piket dienst over van Piet, tot 7:00 en om 7:00 de volgende dag beginnen Jan en Piet o gewoon samen aan een normale dienst als A chauf. Klaas gaat vervolgens in piket van 7:00 tot 15:00, stel Jan heeft tijdens zijn piket dienst een lange rit gehad, dan kan hij natuurlijk niet om 7:00 beginnen. In dat geval gaat hij naar huis, maar blijft in Piket, Klaas die eigenlijk piket heeft krijgt een belletje "de vorige dienst had het druk en kan nu niet in A dienst, jij krijgt zijn gewone dienst en hij blijft nog 8 uur piket


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #33 Gepost op: 30 januari 2013, 17:18:44
Zet je toch gewoon dat ding bij de brandweer in de schuur, die heren kunnen toch ook rijden met vrachtwagens met zwaailicht en sirene.
Ik zou zeggen: zorg eens dat je mee kunt rijden als liggende "patiënt" in een ambulance, en dan met pijn. (Oh, eh, dat laatste wens ik je natuurlijk niet toe maar is wel een belangrijk punt!) Eerst een rit door een brandweerchauffeur en dan door een ambulancechauffeur. Ik denk dat je daarna weet waarom die ambulancechauffeur anders is opgeleid.

Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten maar zeggen dat dit dezelfde chauffeurs zijn doet tekort aan het vak van ambulancechauffeur. Deze laatste groep wordt tegenwoordig getraind met camera's in de auto met ingebouwde g-sensoren etc. en dat is niet voor niets.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2013, 17:40:46
Ik zou zeggen: zorg eens dat je mee kunt rijden als liggende "patiënt" in een ambulance, en dan met pijn. (Oh, eh, dat laatste wens ik je natuurlijk niet toe maar is wel een belangrijk punt!) Eerst een rit door een brandweerchauffeur en dan door een ambulancechauffeur. Ik denk dat je daarna weet waarom die ambulancechauffeur anders is opgeleid.

Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten maar zeggen dat dit dezelfde chauffeurs zijn doet tekort aan het vak van ambulancechauffeur. Deze laatste groep wordt tegenwoordig getraind met camera's in de auto met ingebouwde g-sensoren etc. en dat is niet voor niets.

Dus de ambulancechauffeur is een hoogbegaafd wezen dat kan leren te rijden met ingebouwde g-sensoren en de brandweerchauffeur niet? De chauffeur hoeft alleen maar te rijden, de medische zorg voor de patient wordt geregeld door het team van het ziekenhuis.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #35 Gepost op: 30 januari 2013, 17:47:07
Dus de ambulancechauffeur is een hoogbegaafd wezen dat kan leren te rijden met ingebouwde g-sensoren en de brandweerchauffeur niet? De chauffeur hoeft alleen maar te rijden, de medische zorg voor de patient wordt geregeld door het team van het ziekenhuis.

Niet hoogbegaafd, wel op andere criteria geselecteerd en anders opgeleid/getraint...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 30 januari 2013, 17:54:06
Niet hoogbegaafd, wel op andere criteria geselecteerd en anders opgeleid/getraint...

Maar ik begon niet met klagen over lange en saaie diensten. Ik deed alleen maar de suggestie om het ding bij de brandweer in de schuur te zetten. Er zijn vast wel jongens bij de Amsterdamse brandweer te vinden die even met dat ding naar het AMC willen rijden voor een ritje.

Je kunt moeilijk gaan pleiten dat je de taak wilt behouden maar het leuker, prettiger en comfortabeler moet worden voor de ambulancechauffeur. Als het te bezwaarlijk is voor de ambulancechauffeur kan je beter kijken wie er wel met het karretje wil gaan touren, misschien de chauffeur van de ziekenhuisapotheek van het AMC wel zodra hij de cursus g-sensoren achter de rug heeft.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #37 Gepost op: 30 januari 2013, 18:22:24
Dus de ambulancechauffeur is een hoogbegaafd wezen dat kan leren te rijden met ingebouwde g-sensoren en de brandweerchauffeur niet? De chauffeur hoeft alleen maar te rijden, de medische zorg voor de patient wordt geregeld door het team van het ziekenhuis.
Uit deze reactie maak ik op dat je echt geen idee hebt wat het besturen van een ambulance inhoudt en wat het inhoudt om achterin een rijdende ambulance voor een doodzieke patiënt te moeten zorgen. Elke optrekactie, elke remactie, elke stuuractie heeft negatieve gevolgen voor een patiënt die achterin ligt maar zeker ook voor de personen die achterin moeten werken. Als je een slechte chauffeur hebt KAN de medische zorg achterin niet geregeld worden door het team van het ziekenhuis.

Even kort door de bocht: als een brandweerchauffeur slecht rijdt qua g-krachten etc. heeft hij hooguit wat kotsende collega's achterin.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #38 Gepost op: 30 januari 2013, 18:28:33
Uit deze reactie maak ik op dat je echt geen idee hebt wat het besturen van een ambulance inhoudt en wat het inhoudt om achterin een rijdende ambulance voor een doodzieke patiënt te moeten zorgen. Elke optrekactie, elke remactie, elke stuuractie heeft negatieve gevolgen voor een patiënt die achterin ligt maar zeker ook voor de personen die achterin moeten werken. Als je een slechte chauffeur hebt KAN de medische zorg achterin niet geregeld worden door het team van het ziekenhuis.

Even kort door de bocht: als een brandweerchauffeur slecht rijdt qua g-krachten etc. heeft hij hooguit wat kotsende collega's achterin.

Ik vroeg wat het de ambulancechauffeur zo bijzonder maakt. Waarom lukt het wel om de ambulancechauffeur het te leren en is de gouden ridder van de weg er niet toe in staat?

Het is gewoon een chauffeur op de MICU, hij moet netjes rijden verder helemaal niets. De medische zorg en verantwoordelijkheid ligt niet bij de chauffeur, zelfs de ambulanceverpleegkundige is niet nodig.

Van mij mag je preken voor eigen parochie. Ik blijf van mening als de ambulancechauffeurs problemen hebben met saaie, lange diensten er dan maar gekeken moet worden naar alternatieven, de vuilniswagenchauffeur, particuliere chauffeurs, brandweer, defensie. Alles beter dan geld besteden om het leven van de dienstdoende MICU chauffeur van de RAV het leven te gaan opleuken indien andere partijen hetzelfde werk zonder bezwaar kunnen of willen uitvoeren.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #39 Gepost op: 30 januari 2013, 19:24:08
Ik zeg zeker niet dat een brandweerchauffeur daartoe niet in staat is maar hij zal een extra opleiding moeten krijgen waar geld in gaat zitten. Daarnaast kan hij er wel voor opgeleid zijn maar met max 3 ritten per week is hij wel bevoegd maar blijft hij niet voldoende bekwaam.  

De medische zorg en verantwoordelijkheid liggen niet bij de chauffeur, echter is de chauffeur wel verantwoordelijk voor het mogelijk maken van deze zorg. Je kan een top team aan specialisten achterin hebben, als de chauffeur er niets van bakt valt ook dat topteam gewoon onderuit en begint het niets.

En bedenk daarbij wat verkeerd uitpakkende g-krachten doen met een patiënt. Onrust, hogere sedatienood, daardoor weer mogelijke instabiliteit, onnodig verhoogde ICP etc etc. Er zijn tal van complicaties door vervoer, en die hebben alles te maken met de rijstijl van de chauffeur.
 
Ik snap wel dat een chauffeur niet hele dagen stil wil zitten. Een combifunctie zou dan ook op zijn plaats zijn, of een soort piketfunctie. Natuurlijk is dit niet het grootste belang want er zijn wel meer saaie functies te bedenken. Maar zie maar eens mensen te krijgen voor een dergelijke functie. Mensen die gemotiveerd zijn hun vak te beoefenen, maar dit wel slechts enkele momenten per week mogen doen..
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.