Ik vroeg wat het de ambulancechauffeur zo bijzonder maakt.
Bijzonder wil ik de chauffeurs (dus mezelf idem) niet noemen.
Maar er is wel degelijk een groot verschil tussen een brw-chauffeur en een ambu-chauffeur.
Geloof me, als een ambulancechauffeur een ''slechte'' patiënt achterin heeft liggen en er wordt vollop gewerkt achterin, dan
mijdt de chauffeur ieder onnodig hobbeltje, oneffenheidje, drempeltje op de weg. Iedere onnodige manoeuvre wordt vermeden. Verkeerssituaties schat je ruim v.t.v. in. (meestal.., verwacht het onverwachte)
En toch beweegt ie zich vlot door het verkeer, met toeters en bellen, meestal in deze gevallen. Alle afwijkende verkeerssituaties die dit met zich meebrengt nog even buiten beschouwing gelaten, dit vergt een groot anticiperingsvermogen, wat het voor de ACH nou juist een uitdaging maakt. Fouten en onwetendheden corrigeren van je medeweggebruikers, ten einde je vervoer zo glijdend en soepel mogelijk op plaats van bestemming te krijgen. Zo snel mogelijk, maar op een heel andere manier dan dat andere mensen ''zo snel mogelijk'' ergens willen zijn.