Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance

Auteur Topic: Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance  (gelezen 35924 keer)

0 gebruikers (en 65 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #60 Gepost op: 30 januari 2013, 23:19:27

Jij bent een veel te aardige jongen om een oude mevrouw achterin te zetten. Zoals ik al aangaf ben ik wel vaker meegegaan met de ambulance, ook wel in goede harmonie omdat ik ook mee ga indien mogelijk als de verpleegkundige zelf aangeeft er niet helemaal een zwitser leven gevoel bij heeft. Iets wat ik me prima kan voorstellen bij hele jonge babies. Al die verpleegkundigen laten oma deftig voorin zitten op de terugweg.


Wel je Tena Lady aan!

Expert.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #61 Gepost op: 31 januari 2013, 11:05:39
Ik snap er helemaal niets van. Ik herken wel iets van het archetype verpleegkundige die zich veel belangrijker maakt dan hij werkelijk is. Misschien is het besmettelijk waardoor ambulancechauffeurs dit gedrag ook beginnen te vertonen.


Ik vind het altijd jammer dat ambulancemensen zoveel ophef maken, ze mogen van mij ook gewoon zeggen dat ze het fijn vinden om een keer met oma op stap te gaan.

Daarom ga ik ook gewoon voorin zitten, omdat die verpleegkundige wil dat er een arts mee gaat. Als ik naast de chauffeur ga zitten dan gaat er een arts mee en heb ik nog een leuk gesprek onderweg met iemand die niet zo moeilijk doet en beschikt over een beetje humor.

Van mij mogen ze protocolair hoog tegen de muren van het ziekenhuis aan stuiteren en eisen dat er een arts mee gaat.....Je komt dan in een situatie dat een ambulanceverpleegkundig nul op rekest krijgt van diverse artsen. Het steekt mij omdat er een kindje dat naar huis zou gaan niet vervoert gaat worden, dan trek ik wel de jas aan en zorg dat die verpleegkundige de volgende keer liever geen arts meer mee neemt. Op de terugweg zit hij ook gewoon achter in het hok, omdat deze arts niet aan de kant gaat voor dat soort verpleegkundigen.

Of je het er om doet, ik weet het niet maar de ambulanceverpleegkundige wordt hier flink negatief neergezet. Zijn er soms ambulanceverpleegkundigen die je doktersziel gekrenkt hebben??? Of wil je een discussie doen opzwepen?

Gelukkig zijn er nog archetypische ambulanceverpleegkundigen die hun mond durven open te trekken tegen Dr. House achtige artsen.

Laat ik duidelijk zijn.
Als het protocolair noodzakelijk is dat een arts mee gaat, dan GAAT er een arts mee anders vervoer ik de patient niet. Er is niemand die mij dat kwalijk kan nemen. Gaat er iets mis en heb ik me niet aan de regels gehouden dan ben IK degene die kan uitleggen voor de rechter wat er mis is gegaan en waarom ik buiten mijn boekje ben gegaan.

En als er een arts (of andere terzake deskundige) mee gaat dan zit die bij mij in het achtercompartiment. Ook op de terugweg mag die persoon achterin plaats nemen, al zal ik dat meestal in overleg doen en ben ik echt wel zo min dat ik die plaats ook wil innemen.

En natuurlijk kun je het de verpleegkundige lastig maken, en kun je ermee bereiken dat hij of zij je niet meer mee wil hebben maar strijden we niet voor hetzelfde doel????
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #62 Gepost op: 31 januari 2013, 11:23:50
Terugweg?
Op de terugweg moet ik gewoon met de taxi, tegenwoordig. De MKA staat hier niet meer toe dat de gele bus langer dan noodzakelijk uit dienst is omdat er nog een dokter naar (het zieken-)huis gebracht moet worden.
Arts  www.alphalog.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #63 Gepost op: 31 januari 2013, 11:39:28
Terugweg?
Op de terugweg moet ik gewoon met de taxi, tegenwoordig. De MKA staat hier niet meer toe dat de gele bus langer dan noodzakelijk uit dienst is omdat er nog een dokter naar (het zieken-)huis gebracht moet worden.

trein is voor het plebs ;-)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #64 Gepost op: 31 januari 2013, 11:44:33
trein is voor het plebs ;-)

Hey, als de baas betaalt....
Al lijkt het me wel briljant om te kunnen bellen dat de overdracht een uurtje later wordt dankzij de Fyra.
Arts  www.alphalog.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #65 Gepost op: 31 januari 2013, 11:48:14
Hey, als de baas betaalt....
Al lijkt het me wel briljant om te kunnen bellen dat de overdracht een uurtje later wordt dankzij de Fyra.

zal ik nu een heel gemene opmerking maken dat de baas helemaal niet betaald, maar dat "het volk" dat doet via belastingen en zorgpremies ;-)
Nee nergens voor nodig. Er wordt nuttig werk gedaan en even een uurtje achter in een taxi zitten is alleen maar goed voor de mental state, zorgt voor betere werkervaring, verhoogd de betrokkenheid en motivatie en komt ons allen ten goede. Helemaal geen verkeerde investering dus.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 31 januari 2013, 11:56:06

Of je het er om doet, ik weet het niet maar de ambulanceverpleegkundige wordt hier flink negatief neergezet. Zijn er soms ambulanceverpleegkundigen die je doktersziel gekrenkt hebben??? Of wil je een discussie doen opzwepen?

Gelukkig zijn er nog archetypische ambulanceverpleegkundigen die hun mond durven open te trekken tegen Dr. House achtige artsen.

Laat ik duidelijk zijn.
Als het protocolair noodzakelijk is dat een arts mee gaat, dan GAAT er een arts mee anders vervoer ik de patient niet. Er is niemand die mij dat kwalijk kan nemen. Gaat er iets mis en heb ik me niet aan de regels gehouden dan ben IK degene die kan uitleggen voor de rechter wat er mis is gegaan en waarom ik buiten mijn boekje ben gegaan.

En als er een arts (of andere terzake deskundige) mee gaat dan zit die bij mij in het achtercompartiment. Ook op de terugweg mag die persoon achterin plaats nemen, al zal ik dat meestal in overleg doen en ben ik echt wel zo min dat ik die plaats ook wil innemen.

En natuurlijk kun je het de verpleegkundige lastig maken, en kun je ermee bereiken dat hij of zij je niet meer mee wil hebben maar strijden we niet voor hetzelfde doel????

Ik heb niets met verpleegkundigen die weten dat ze een overplaatsing moeten doen van academisch ziekenhuis naar een streekziekenhuis. Iedere arts die zegt dat ze niet mee gaan of niet nodig vinden dat er een terzake deskundige mee gaat heeft gewoon gelijk.

Ik trek mijn jas aan omdat ik kots van de houding van dergelijke verpleegkundigen omdat het in mijn geval bijna altijd om een baby gaat. Ik weet hoe belangrijk het is voor de ouders dat het kindje van de afdeling af gaat en naar het streekziekenhuis mag. Ik weet prima hoeveel gesprekken er zijn met de ouders als het gaat om overplaatsing, zij weten exact wanneer wij de overplaatsing niet laten doorgaan. Wat we nooit bespreken is dat de overplaatsing niet door kan gaan omdat de broeder van de ambulance het niet wil.

Ik doe de ouders dat niet aan en stap wel in de ambulance. Echter wil het niet zeggen dat de broeder nog babbels mag hebben. Als je een arts mee wil hebben als broeder dan schik je je maar naar de arts. Als je mij mee wilt hebben in je ambulance is het mijn eindverantwoordelijk. Het is zo simpel dat als ik vraag om stilte je dat maar gewoon doet  ;)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #67 Gepost op: 31 januari 2013, 12:04:08
Ik heb niets met verpleegkundigen die weten dat ze een overplaatsing moeten doen van academisch ziekenhuis naar een streekziekenhuis. Iedere arts die zegt dat ze niet mee gaan of niet nodig vinden dat er een terzake deskundige mee gaat heeft gewoon gelijk.

Ik trek mijn jas aan omdat ik kots van de houding van dergelijke verpleegkundigen omdat het in mijn geval bijna altijd om een baby gaat. Ik weet hoe belangrijk het is voor de ouders dat het kindje van de afdeling af gaat en naar het streekziekenhuis mag. Ik weet prima hoeveel gesprekken er zijn met de ouders als het gaat om overplaatsing, zij weten exact wanneer wij de overplaatsing niet laten doorgaan. Wat we nooit bespreken is dat de overplaatsing niet door kan gaan omdat de broeder van de ambulance het niet wil.

Ik doe de ouders dat niet aan en stap wel in de ambulance. Echter wil het niet zeggen dat de broeder nog babbels mag hebben. Als je een arts mee wil hebben als broeder dan schik je je maar naar de arts. Als je mij mee wilt hebben in je ambulance is het mijn eindverantwoordelijk. Het is zo simpel dat als ik vraag om stilte je dat maar gewoon doet  ;)

024, wil je mijn onderschriften op het forum misschien lenen ;-)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #68 Gepost op: 31 januari 2013, 12:21:04
024, wil je mijn onderschriften op het forum misschien lenen ;-)

Het zijn prima onderschriften.

Gelukkig zijn de meeste ambulanceverpleegkundigen uitstekende verpleegkundigen. Ik heb veel meer met een ambulanceverpleegkundige die zegt dat hij niet zoveel ervaring heeft met hele jonge babies of gewoon geraakt zijn door het totale plaatje van uiterst kwetsbare babies die al aan het hart zijn geopereerd. Het zijn de dingen die mij ook raken. Ik had al aangegeven in eerdere berichten dat ik, indien ik de mogelijkheid heb, zonder probleem mee ga. Ik zie dat namelijk ook als taak van de arts om een stuk kennis en iets meer zelfverzekerdheid over te dragen naar verpleegkundigen.

Echter zijn er ook onder de ambulanceverpleegkundigen de "schreeuwers", altijd een grote bek en alles weten, behalve op de momenten waar het er echt om spant. Dan zijn ze niet thuis, doen een stapje naar achter, laten hun collega-verpleegkundigen stikken en roepen naar de arts "jij bent de arts, jij bent de arts, doe het maar, zeg het maar, ik ben alleen maar verpleegkundige". Ik hou niet van dat soort figuren. Ik ben geen diplomaat, ik ben arts en van mij mogen ze gewoon opdonderen. Ik wil maximaal mijn best doen voor de patient, ik verwacht dat ook van fellows maar ook van betrokken verpleegkundigen. De ketting is namelijk zo sterk als de zwakste schakel.

Het heeft niets te maken met arrogantie of macht wil hebben. Het is liefdevol denken in het belang van je patient. Het accepteren van zwakste schakels is niet in belang van je patient, dus rest je soms niets anders dan bruut elimineren van de zwakste schakel. Mijn opleider heeft me altijd voorgehouden dat kwaadaardigheden ruim dienen te worden geexcideerd.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #69 Gepost op: 31 januari 2013, 12:26:20
Mijn opleider heeft me altijd voorgehouden dat kwaadaardigheden ruim dienen te worden geexcideerd.
onkruid dient men ook met de wortel te verwijderen. Ben het helemaal met je eens en begrijp je gedachten. Ik zat alleen (en dat is misschien wel een beetje slecht van me) met een lichte glimlach je relaas te lezen en dacht: mijn onderschriften worden bijna toepasselijk.