Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance

Auteur Topic: Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance  (gelezen 35930 keer)

0 gebruikers (en 67 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #70 Gepost op: 31 januari 2013, 15:14:44
haha, ja inderdaad.

Maar dit zo lezend ben ik toch een enigszins gerust gesteld dat het ons kennelijk om hetzelfde te doen is. We gaan voor hetzelfde doel en dat is de patient.

Als ik zo je recente berichten lees (024) maak ik daaruit op dat je niet de beste ambulanceverpleegkundigen hebt getroffen. Jammer dat je dat pas laat blijken in latere berichten, maar misschien is het je doel om eerst nekharen overeind te zetten om daarna je punt te kunnen maken?

Je toon blijft arrogant, diplomatiek hoef je niet altijd te zijn, maar als je iets meer motiveert waarom je op een bepaalde manier denkt over bepaalde beroepsgroepen (of kennelijk dus de minkukels uit de beroepsgroep) verloopt de discussie wat zinvoller.
In de lijn heb je wel gelijk dat je als arts de eindverantwoordelijkheid hebt en puur medisch gezien schikt men zich dan naar de arts, maar ik hoop toch dat er ook nog een vorm van overleg mogelijk is.
Ik heb inmiddels meerdere artsen in de auto gehad, en ik moet zeggen dat dat prima is bevallen. Natuurlijk voert de arts het beleid, maar ook daarin soms ruimte voor overleg.

Ook ik heb geen goed woord over voor verpleegkundigen die onder het beste niveau functioneren en daarom een arts mee willen hebben, ik ben van mening dat je een hele goede reden moet hebben om een arts mee te willen nemen.

Nu werk ik in een regio waar we nooit "downgraden" maar altijd upgraden, aangezien hier in de regio het hoogste niveau ziekenhuis level 2 is, zonder continue aanwezigheid van bv een neurochirurg.
Dus ik rij altijd met patienten naar andere ziekenhuizen die simpelweg "te complex" zijn voor de ziekenhuizen alhier, en dan lijkt me een Ter zake Deskundige niet meer dan op zijn plaats. Maar dan ook alleen indien de patient buiten de marges van ons handelen vallen. (En dat is redelijk exact omschreven in de protocollen LPA 7.2)

Ik schrijf bewust Ter Zake Deskundige, omdat er niet altijd een arts mee gaat maar soms ook een SEH of IC verpleegkundige. Wanneer de insturend arts dit verantwoord acht voldoet deze persoon ook (ook binnen LPA 7.2)
Zij maken deel uit van een poule specifiek hiervoor opgeleide verpleegkundigen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #71 Gepost op: 31 januari 2013, 15:22:34
Maar om weer even terug te komen op het verschil brandweerchauffeurs of ambulancechauffeurs:
Ik ben blij dat een brandweerchauffeur hier dat ook onderkent.

Kijk, en nu ga ik even wat arrogant doen; ik zit veel in die ambulance, weet ook erg goed wat MICU transport inhoud en weet ook van de onderzoeken die gedaan zijn naar "transportletsels" en transportcomplicaties.
En er is niemand die mij gaat wijsmaken dat je elke willekeurige chauffeur die met een groot ding mag rijden met blauwe lampen erop achter het stuur kunt zetten van een ambulance of MICU.
Je kunt me dit wél wijsmaken als je erbij zegt dat deze persoon extra training krijgt. Zeker als MICU chauffeur hoef je geen verdere medische kennis te hebben.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #72 Gepost op: 31 januari 2013, 15:38:02
Maar om weer even terug te komen op het verschil brandweerchauffeurs of ambulancechauffeurs:
Ik ben blij dat een brandweerchauffeur hier dat ook onderkent.

Kijk, en nu ga ik even wat arrogant doen; ik zit veel in die ambulance, weet ook erg goed wat MICU transport inhoud en weet ook van de onderzoeken die gedaan zijn naar "transportletsels" en transportcomplicaties.
En er is niemand die mij gaat wijsmaken dat je elke willekeurige chauffeur die met een groot ding mag rijden met blauwe lampen erop achter het stuur kunt zetten van een ambulance of MICU.
Je kunt me dit wél wijsmaken als je erbij zegt dat deze persoon extra training krijgt. Zeker als MICU chauffeur hoef je geen verdere medische kennis te hebben.

Laat ik het dan zo simpel stellen, zelfs hartchirurgie is gewoon een dom truukje uithalen zoals het je ooit is voorgedaan. Ik zie niet zo goed zitten waarom het rijden op een MICU niet geleerd kan worden aan een brandweerchauffeur.

Mijn punt is dat ik niet zoveel heb met gezeur over een lange, saaie dienst. Het hoort er gewoon bij en er is helemaal geen recht op opwinding, comfort of het opleuken van het werk.

Dacht je dat ik het opwindend vind om soms uren achter elkaar hechtingen te maken, denk je serieus dat ik het niet saai ben gaan vinden? Soms moet je jezelf een schop  tegen het achterwerk geven om te zorgen dat je niet in een soort sleur terecht komt, omdat je daardoor minder alert wordt en wederom niet het maximale geeft wat een patient van je mag verwachten.

Ik vind heel veel dingen in mijn werk gewoon niet meer zo leuk of uitdagend. Zelfs het argument dat ik sta te peuteren voor een hoger loon is niet van toepassing. Ik opereer geen harten om financiele redenen. Tegenwoordig betaal ik mijn eigen vliegticket terwijl ik weet dat ik urenlang saai werk ga doen. Ik doe dat omdat ik besef dat ik dankbaar mag zijn om iets te mogen betekenen voor de mensen die iets aan mij hebben, dat is mijn beloning. Een vorm van beloning die onbetaalbaar is. Tevens een vorm van beloning die het lange, saaie of vermoeide werk de moeite waard maakt. Misschien mag dat ook meespelen voor de MICU chauffeur, zijn opoffering in de vorm van lange en saaie diensten mistaat hem niet. Het klagen of aanvullende wensen hebben waarbij het vooral weer gaat om eigen belang vind ik niet altijd passend binnen de zorg.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #73 Gepost op: 31 januari 2013, 18:07:20
024,

Ik vind dit een mooi omschreven verhaal, waarin op een fijne manier duidelijk wordt waarom je bepaalde statements zegt


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #74 Gepost op: 31 januari 2013, 23:44:04
Je kunt me dit wél wijsmaken als je erbij zegt dat deze persoon extra training krijgt. Zeker als MICU chauffeur hoef je geen verdere medische kennis te hebben.
Ik zie niet zo goed zitten waarom het rijden op een MICU niet geleerd kan worden aan een brandweerchauffeur.
Jullie zeggen nu toch ook hetzelfde? Overigens, de ambulancechauffeurs hier beweren volgens mij dat het extra stukje training cruciaal is om dit goed uit te kunnen voeren. Ze zeggen nergens dat een brandweerman met dezelfdetraining dit niet net zo goed zou kunnen doen.

Het enige wat men beweert is dat er gedegen training nodig is, en of het dan een ambulancechauffeur of vuilnisman is dat maakt niet zoveel uit.
Overigens, het is natuurlijk leuk om de brandweer dit apparaat te laten besturen, maar ook zij zullen dan een mannetje vrij moeten maken die dit voertuig bestuurd, en volgens mij verschillen de lonen van ambuchaufs niet zoveel met die van de gemiddelde brandweerman. Het zal dus slechts een verschuiving van het kostenplaatje opleveren.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #75 Gepost op: 1 februari 2013, 11:12:53
Jullie zeggen nu toch ook hetzelfde? Overigens, de ambulancechauffeurs hier beweren volgens mij dat het extra stukje training cruciaal is om dit goed uit te kunnen voeren. Ze zeggen nergens dat een brandweerman met dezelfdetraining dit niet net zo goed zou kunnen doen.

Het enige wat men beweert is dat er gedegen training nodig is, en of het dan een ambulancechauffeur of vuilnisman is dat maakt niet zoveel uit.
Overigens, het is natuurlijk leuk om de brandweer dit apparaat te laten besturen, maar ook zij zullen dan een mannetje vrij moeten maken die dit voertuig bestuurd, en volgens mij verschillen de lonen van ambuchaufs niet zoveel met die van de gemiddelde brandweerman. Het zal dus slechts een verschuiving van het kostenplaatje opleveren.  ;)

Het is inderdaad verschuiven van het kostenplaatje. Misschien moet de overheid eerst de brandweer privatiseren, alle burgers dwingen brandverzekeringspremie af te dragen aan private verzekeraars. Op dat moment kan Achmea gewoon even bekijken of het wel zo goedkoop is om de hele dag een ambulancechauffeur dienst te laten doen terwijl de brandweer misschien wel relatief simpel een chauffeur beschikbaar heeft voor bijzondere voertuigen en makkelijker een piket-chauffeur in dienst kan roepen om weer op volle oorlogssterkte te komen.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #76 Gepost op: 1 februari 2013, 11:47:28
Het is inderdaad verschuiven van het kostenplaatje. Misschien moet de overheid eerst de brandweer privatiseren, alle burgers dwingen brandverzekeringspremie af te dragen aan private verzekeraars. Op dat moment kan Achmea gewoon even bekijken of het wel zo goedkoop is om de hele dag een ambulancechauffeur dienst te laten doen terwijl de brandweer misschien wel relatief simpel een chauffeur beschikbaar heeft voor bijzondere voertuigen en makkelijker een piket-chauffeur in dienst kan roepen om weer op volle oorlogssterkte te komen.

/offtopic en bij de privatiserig gaat Achmea dan eerst kijken of ik mijn premie wel heb betaald, welke soort verzekering ik heb afgesloten, etc. om vervolgens te bepalen hoe snel zij de brandweer en met welk voertuig (zal de SIV wel zijn) zullen alarmeren, hoeveel water zij mogen gebruiken bij de blussing etc.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #77 Gepost op: 1 februari 2013, 12:00:01
/offtopic en bij de privatiserig gaat Achmea dan eerst kijken of ik mijn premie wel heb betaald, welke soort verzekering ik heb afgesloten, etc. om vervolgens te bepalen hoe snel zij de brandweer en met welk voertuig (zal de SIV wel zijn) zullen alarmeren, hoeveel water zij mogen gebruiken bij de blussing etc.

Natuurlijk niet, dat doen ze nu toch ook niet als je naar de dokter gaat of de ambulance nodig hebt. Als je basis-brandverzekering niet wenst te voldoen neemt de overheid gewoon een deel van je inkomen in beslag. De kans bestaat wel dat ze inderdaad gaan bepalen welk water de brandweer moet gebruiken, zeg maar dat de verzekaars het leidingwater gaan bestempelen als referentiewater en slootwater als generiek water. Een goede zaak toch als de brandweercommandant eerst een stapel papieren moet opsturen naar Achmea, de brandweerkundige verklaring om leidingwater te mogen gebruiken.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #78 Gepost op: 1 februari 2013, 12:08:03
Natuurlijk niet, dat doen ze nu toch ook niet als je naar de dokter gaat of de ambulance nodig hebt. Als je basis-brandverzekering niet wenst te voldoen neemt de overheid gewoon een deel van je inkomen in beslag. De kans bestaat wel dat ze inderdaad gaan bepalen welk water de brandweer moet gebruiken, zeg maar dat de verzekaars het leidingwater gaan bestempelen als referentiewater en slootwater als generiek water. Een goede zaak toch als de brandweercommandant eerst een stapel papieren moet opsturen naar Achmea, de brandweerkundige verklaring om leidingwater te mogen gebruiken.

Inderdaad, tegen de tijd dat de samenleving zo in elkaar zit is het tijd om te migreren naar een normaler land.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #79 Gepost op: 1 februari 2013, 12:14:44
Inderdaad, tegen de tijd dat de samenleving zo in elkaar zit is het tijd om te migreren naar een normaler land.

Binnen de zorg is dit toch al zo :P
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.