Laat ik het zo zeggen:
Ik ken zelf de wetten en regels hieromtrendt niet precies maar wat mij is verteld: (ik begeleid zelf deze ritten)
In LPA 7 staat dat een terzake deskundige PERSOON (en dus niet perse arts) mee moet met het transport.
Daar de beschikbaarheid van artsen in de zeeuwse ziekenhuizen nog te gering is om een arts mee te sturen is er voor deze constructie gekozen. Dit is uitgebreid juridisch onderzocht en goed gekeurd door de inspectie. (IGZ)
De verpleegkundige heeft hiervoor een extra opleiding gevolgd en heeft continu de mogelijk te overleggen met de arts.
De insturend arts is de verantwoordelijke, hij geeft daarmee aan dat hij de IC verpleegkundige juridisch dekt.
En nee, enkel een ambulanceverpleegkundige is niet voldoende, het gaat met name om de aanwezigheid van 2 verpleegkundigen (Dus de IC en Ambulanceverpleegkundige) en de deskundigheid van de IC verpleegkundige op gebied van complexe zorg bij beademde patienten, iets wat een ambulanceverpleegkundige niet voldoende heeft.
Natuurlijk is dit niet de beste oplossing maar wel de enige haalbare, gezien de aanrijtijden van de Micu en de krappe bezetting van artsen. Iets wat trouwens april 2012 gaat veranderen omdat het ADRZ (daar hebben we het nu nl over) dan qua SEH en IC op level II functioneert en dus daarmee ook over meer artsen zal beschikken.
Johan