Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance

Auteur Topic: Begeleiding van IC patiënten tijdens transport Micu of ambulance  (gelezen 35926 keer)

0 gebruikers (en 67 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Wel leuk en erg praktisch, een grote micu, maar door de snelheid die ze in de meeste gevallen halen zijn regio's die verder weg liggen van de centra die ze beheren, aangewezen op andere oplossingen voor spoedvervoer van een IC-patient.
Neem Zeeland: Een IC patient moet met spoed overgeplaatst worden: Micu doet daar erg lang over. En over de beschikbaarheid maar te zwijgen... Het duurt vaak langer dan een uur tot anderhalf uur voordat de Micu beschikbaar is.
Het komt hier voor dat patienten weg gestuurd worden met een IC-verpleegkundige aan boord van een "gewone ambulance" terwijl eigenlijk een Micu geindiceerd is. Overigens is deze oplossing juridisch wel gedekt. De verpleegkundigen zijn hiervoor opgeleid.


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2011, 20:35:13
Wel leuk en erg praktisch, een grote micu, maar door de snelheid die ze in de meeste gevallen halen zijn regio's die verder weg liggen van de centra die ze beheren, aangewezen op andere oplossingen voor spoedvervoer van een IC-patient.
Neem Zeeland: Een IC patient moet met spoed overgeplaatst worden: Micu doet daar erg lang over. En over de beschikbaarheid maar te zwijgen... Het duurt vaak langer dan een uur tot anderhalf uur voordat de Micu beschikbaar is.
Het komt hier voor dat patienten weg gestuurd worden met een IC-verpleegkundige aan boord van een "gewone ambulance" terwijl eigenlijk een Micu geindiceerd is. Overigens is deze oplossing juridisch wel gedekt. De verpleegkundigen zijn hiervoor opgeleid.

Dat gebeurt ook in Amsterdam nog steeds hoor, beademde patient met een gewone ambu, en een anesthesie-assistent of arts mee... hangt een beetje van het versturende ziekenhuis af ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2011, 21:25:24
Wel leuk en erg praktisch, een grote micu, maar door de snelheid die ze in de meeste gevallen halen zijn regio's die verder weg liggen van de centra die ze beheren, aangewezen op andere oplossingen voor spoedvervoer van een IC-patient.
Neem Zeeland: Een IC patient moet met spoed overgeplaatst worden: Micu doet daar erg lang over. En over de beschikbaarheid maar te zwijgen... Het duurt vaak langer dan een uur tot anderhalf uur voordat de Micu beschikbaar is.
Het komt hier voor dat patienten weg gestuurd worden met een IC-verpleegkundige aan boord van een "gewone ambulance" terwijl eigenlijk een Micu geindiceerd is. Overigens is deze oplossing juridisch wel gedekt. De verpleegkundigen zijn hiervoor opgeleid.


Helaas, niet juridisch gedekt, het verzendende ziekenhuis draagt namelijk tijdens het transport de medische verantwoordelijkheid en daarvoor moet dus een terzake deskundige arts, dat is een IC arts of intensivist  mee, niet alleen een ic vpk. Dan zou namelijk een ambu vpk het transport ook alleen kunnen doen, de BIG bevoegdheden gaan nl. nog een beetje verder bij de ambu vpk.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2011, 08:38:16
Laat ik het zo zeggen:
Ik ken zelf de wetten en regels hieromtrendt niet precies maar wat mij is verteld: (ik begeleid zelf deze ritten)
In LPA 7 staat dat een terzake deskundige PERSOON (en dus niet perse arts) mee moet met het transport.
Daar de beschikbaarheid van artsen in de zeeuwse ziekenhuizen nog te gering is om een arts mee te sturen is er voor deze constructie gekozen. Dit is uitgebreid juridisch onderzocht en goed gekeurd door de inspectie. (IGZ)

De verpleegkundige heeft hiervoor een extra opleiding gevolgd en heeft continu de mogelijk te overleggen met de arts.
De insturend arts is de verantwoordelijke, hij geeft daarmee aan dat hij de IC verpleegkundige juridisch dekt.

En nee, enkel een ambulanceverpleegkundige is niet voldoende, het gaat met name om de aanwezigheid van 2 verpleegkundigen (Dus de IC en Ambulanceverpleegkundige) en de deskundigheid van de IC verpleegkundige op gebied van complexe zorg bij beademde patienten, iets wat een ambulanceverpleegkundige niet voldoende heeft.  98uiye

Natuurlijk is dit niet de beste oplossing maar wel de enige haalbare, gezien de aanrijtijden van de Micu en de krappe bezetting van artsen. Iets wat trouwens april 2012 gaat veranderen omdat het ADRZ (daar hebben we het nu nl over) dan qua SEH en IC op level II functioneert en dus daarmee ook over meer artsen zal beschikken.

Johan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2011, 09:19:44
Beste Johan,

Ik weet niet beter dan dat er een arts mee moet om het geheel juridisch af te dekken, daarom doen wij deze transporten niet meer zelfstandig. Ik bestrijd de meerwaarde van een IC-verpleegkundige niet maar dat moet hij/zij ook niet doen bij een ambupleeg. Ik vind dit namelijk nogal een gegeneraliseerde uitspraak:
Citaat
en de deskundigheid van de IC verpleegkundige op gebied van complexe zorg bij beademde patienten, iets wat een ambulanceverpleegkundige niet voldoende heeft.  
. De meeste van mijn collega's hebben een IC achtergrond namelijk

Dat het ziekenhuis waar je werkt een verlengde arm constructie, waarbij de intensivist toestemming verleent met een handtekening, is prachtig. Ik vraag me alleen af hoe het is zit met juridisprudentie. Weet je wel zeker dat je rugdekking krijgt als het spaak loopt? Dat de IGZ ermee akkoord is, is prima maar wat doe je dan als een familielid je persoonlijk voor de tuchtrechter daagt omdat zijn geliefde oma is overleden onderweg. Staat de intensivist dan naast je bij de rechtbank? Ik vermoed van niet.

Dit lijkt mij vreselijk overdreven, maar feitelijk staan wij er niet voldoende bij stil wat de gevolgen van zulke acties zijn. Totdat het te laat is.


CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2011, 13:13:20
Is het ook niet zo dat de verpleegkundige van de ambu, of zijn werkgever hier wat over te zeggen hebben? Het lijkt mij dat een vervoerder ook niet zit te wachten op claims die hij kan verwachten bij eventuele kalamiteiten...

Wat volgens mij wel een ander punt is, is dat nog niet alle MICU's ook spoedoverplaatsingen doen. Met als gevolg dat zieke patienten die acuut over moeten, alsnog in een kleine, niet speciaal uitgeruste wagen daarvoor vervoerd moeten worden.... Of dat er een MICU vanuit een ander deel van het land moet gaan rijden..


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2011, 15:10:39
Een ambualnceverpleegkundige heeft een protocol tav het aangaan van een dergelijk transport. Als er interventies zijn te verwachten die buiten de LPA omgaat, dan dient er een ter zake deskundig persoon mee te gaan. Verder staat er in hetzelfde protocol (5.12) dat bepaalde vormen van transport, waaronder IC-vervoer, begeleid dienen te worden door een zake deskundig persoon. Er staat verder niet bij vermeld dat deze persoon een arts moet zijn.
Echter als je gaat praten over de te verwachten interventies, dan ligt dat over het algemeen wel op het gebied van een arts. Dit is evt te ondervangen door een verpleegkundige van te voren al brede instructies te geven. Verder maakt het al veel uit als de patiënt al verslapt, gesedeerd (en uiteraard geïntubeerd) is. Op het gebied van het starten en extra geven van medicatie zijn dan goede afspraken op papier te zetten en het beperkt de te verwachten medische interventies al aanzienlijk.
Geloof niet alles wat je denkt.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2011, 20:09:54
Een ambualnceverpleegkundige heeft een protocol tav het aangaan van een dergelijk transport. Als er interventies zijn te verwachten die buiten de LPA omgaat, dan dient er een ter zake deskundig persoon mee te gaan. Verder staat er in hetzelfde protocol (5.12) dat bepaalde vormen van transport, waaronder IC-vervoer, begeleid dienen te worden door een zake deskundig persoon. Er staat verder niet bij vermeld dat deze persoon een arts moet zijn.
Echter als je gaat praten over de te verwachten interventies, dan ligt dat over het algemeen wel op het gebied van een arts. Dit is evt te ondervangen door een verpleegkundige van te voren al brede instructies te geven. Verder maakt het al veel uit als de patiënt al verslapt, gesedeerd (en uiteraard geïntubeerd) is. Op het gebied van het starten en extra geven van medicatie zijn dan goede afspraken op papier te zetten en het beperkt de te verwachten medische interventies al aanzienlijk.
In Amsterdam zijn de protocollen om de reden die Joffry noemt inderdaad aangepast, en staat er nu idd Arts in mijn LPA 7.1 bij de overplaatsingen Apparatuur en Medicatie
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2011, 05:45:31
@cm:

Ik wil ZEKER niet generaliseren maar de meeste ambulanceverpleegkundigen hebben geen ic achtergrond. Althans, niet een recente achtergrond.

Het transport verloopt onder strikt vastgelegde afspraken, dus de interventies zijn duidelijk afgegrensd.

@Zwaailamp:
De ambulancedienst is nauw betrokken geweest in deze constructie. De ambulanceverpleegkundige mag de rit weigeren, echter zal hij/zij dit goed moeten kunnen onderbouwen. Is geloof ik in enkele jaren nog niet gebeurd.
Ook ik als IC verpleegkundige mag een rit weigeren. Heb het nog niet hoeven doen, maar ik kan me casussen voorstellen waarbij ik de verantwoordelijkheid niet wil nemen...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2011, 00:46:43
Laat ik het zo zeggen:
Ik ken zelf de wetten en regels hieromtrendt niet precies maar wat mij is verteld: (ik begeleid zelf deze ritten)
In LPA 7 staat dat een terzake deskundige PERSOON (en dus niet perse arts) mee moet met het transport.
Daar de beschikbaarheid van artsen in de zeeuwse ziekenhuizen nog te gering is om een arts mee te sturen is er voor deze constructie gekozen. Dit is uitgebreid juridisch onderzocht en goed gekeurd door de inspectie. (IGZ)

De verpleegkundige heeft hiervoor een extra opleiding gevolgd en heeft continu de mogelijk te overleggen met de arts.
De insturend arts is de verantwoordelijke, hij geeft daarmee aan dat hij de IC verpleegkundige juridisch dekt.

En nee, enkel een ambulanceverpleegkundige is niet voldoende, het gaat met name om de aanwezigheid van 2 verpleegkundigen (Dus de IC en Ambulanceverpleegkundige) en de deskundigheid van de IC verpleegkundige op gebied van complexe zorg bij beademde patienten, iets wat een ambulanceverpleegkundige niet voldoende heeft.  98uiye

Natuurlijk is dit niet de beste oplossing maar wel de enige haalbare, gezien de aanrijtijden van de Micu en de krappe bezetting van artsen. Iets wat trouwens april 2012 gaat veranderen omdat het ADRZ (daar hebben we het nu nl over) dan qua SEH en IC op level II functioneert en dus daarmee ook over meer artsen zal beschikken.

Johan
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod