Waarom brandweer standby bij helilanding?

Auteur Topic: Waarom brandweer standby bij helilanding?  (gelezen 3490 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Gepost op: 15 februari 2011, 11:17:49
Ik heb het me al vaker afgevraagd, maar wil het nu toch eens hier in de groep gooien. Waarom wordt altijd zo paniekerig bij een helilanding een brandweereenheid ter plaatse gevraagd om standby te staan?

Neem nu het voorbeeld van een landing van de traumahelikopter bij het ziekenhuis in Goes, gisteravond. Een volledige TAS is dan ter plaatse, een aantal brandweermensen zitten met ademlucht en blusmateriaal klaar om zo nodig in te kunnen grijpen. Allemaal prima, want mocht er iets gebeuren dan is in ieder geval de hulp nabij. Foto's: http://www.brandweergoes.nl/Nieuwsitems%202011/Incidentnieuws/021411_proeflandingtraumaheli.htm

Maar het vreemde aan deze werkwijze vind ik het feit dat een piloot van een traumahelikopter zijn heli op bijna ieder willekeurig stukje grond neer kan zetten, op zowel het platteland als midden in de stad maar dat in geval van een landing op een helihaven bij een ziekenhuis er een compleet bemande TAS ter plaatse moet zijn. Terwijl zo een helihaven mij toch een van de meest veilige plaatsen om te landen lijkt, als je denkt aan ruimte, obstakels en verlichting.

Wie heeft hier een mening over en kan eens aangeven wat nu de hoofdreden voor een brandweerinzet bij een helilanding is?




KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2011, 17:05:36
Soort gelijke vraag staat ook in dit topic -> http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6184.0;topicseen
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2011, 21:48:10
De brandweer Goes heeft een document op de site staan: http://www.brandweergoes.nl/Brandpreventie/documentenevenementen/11_Helicopterlandingen.pdf
Echter, deze verwijst naar een regeling die sinds november 2009 niet meer bestaat. Toen is de regeling namelijk gedecentraliseerd naar de provincie's:
http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaart/luchthavens/regionale_luchthavens/wet_en_regelgeving/

Nu is hier volgens mij de "Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen" van toepassing:

Artikel 19
Dit hoofdstuk is van toepassing op:
a. burgerluchthavens die niet onder de reikwijdte van hoofdstuk 2 vallen;
b. terreinen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik, met uitzondering van terreinen die worden gebruikt door vliegtuigen die deelnemen aan een luchtvaartvertoning

Artikel 20
Lid 2 van deze regeling verplicht:
Op of in de onmiddellijke nabijheid van een luchthaven die wordt gebruikt door gemotoriseerde luchtvaartuigen zijn voldoende en deugdelijke reddings- en brandblusmiddelen aanwezig voor het redden van mensenlevens en de bestrijding van branden van luchtvaartuigen alsmede voldoende en terzake kundige personen voor de bediening van deze middelen.

Als boven genoemde middelen niet "stationair" aaanwezig zijn, dan kan dat mobiel d.m.v. een TS (mits dus kundig personeel aan boord).

In de oude regeling stond een artikel met ontheffing voor politieheli's, heli's t.b.v. spoedeisend vervoer e.d. Ik kan dit in de nieuwe regeling niet letterlijk terugvinden, wel dat de minister een ontheffing kan verlenen.