Advanced Life Support op de ambulance

Auteur Topic: Advanced Life Support op de ambulance  (gelezen 7298 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2011, 21:56:02
Die beslisboom zit ook in de protocollen die wij draaien.... een " standaard" reanimatie binnen mijn werkgebied gaat zo'n beetje volgens het volgende stramien: (Niet noodzakelijk helemaal compleet ;), ik heb geen protocollenboekje bij de hand)





Goede beschrijving! Zo op het eerste gezicht behoorlijk identiek aan de ALS in de kliniek.
Stabiliseren jullie de patient eerst 'on scene', voordat er getransporteerd wordt? (met stabiliseren bedoel ik natuurlijk de ALS met 'succes' afronden).
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2011, 22:45:28
Normaal werd/wordt dit toch gedaan op de 12..15 l/min free flow aansluiting ?
On demand wordt toch alleen gebruikt bij een spontaan ademende patient met on demand valve maskersysteem ?
Of heb ik een ontwikkeling gemist ?
Normaal, normaal...

VZA heeft on demandslangen op elke auto ipv de freeflow aansluiting... ik weet niet beter, maar heb inderdaad nog weinig gehoord van diensten die daar ook gebruik van maken...


Goede beschrijving! Zo op het eerste gezicht behoorlijk identiek aan de ALS in de kliniek.
Stabiliseren jullie de patient eerst 'on scene', voordat er getransporteerd wordt? (met stabiliseren bedoel ik natuurlijk de ALS met 'succes' afronden).
Rosc=zo snel mogelijk op transport, en anders protocol afmaken, bepaalde waarden wordt er alsnog vervoerd, en anders wordt er met beide teams overlegd over het moment van stoppen... is er iemand die zich daar niet in kan vinden gaan we naar het ziekenhuis...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2011, 22:49:50
Normaal, normaal...

VZA heeft on demandslangen op elke auto ipv de freeflow aansluiting... ik weet niet beter, maar heb inderdaad nog weinig gehoord van diensten die daar ook gebruik van maken...

Rosc=zo snel mogelijk op transport, en anders protocol afmaken, bepaalde waarden wordt er alsnog vervoerd, en anders wordt er met beide teams overlegd over het moment van stoppen... is er iemand die zich daar niet in kan vinden gaan we naar het ziekenhuis...
'
hier in IJsselland maken we ook gebruik van de on-demand valve. 098uo
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2011, 23:23:00


Rosc=zo snel mogelijk op transport, en anders protocol afmaken, bepaalde waarden wordt er alsnog vervoerd, en anders wordt er met beide teams overlegd over het moment van stoppen... is er iemand die zich daar niet in kan vinden gaan we naar het ziekenhuis...

Mijn vraag is hierbij beantwoord, erg bedankt voor de uitgebreide en heldere beschrijving!

Wat betreft het moment van transport, is dit landelijk zo geregeld? (gezien er ook een verschil lijkt te zijn in vervoer protocollen met betrekking tot een ambu die vooruit rijd?)
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2011, 09:10:41
Is dit het type wat er bij jullie gebruikt wordt (van LSP) ?

of deze van Weinmann
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2011, 18:03:55
Is dit het type wat er bij jullie gebruikt wordt (van LSP) ?

of deze van Weinmann


wij hebben de bovenste...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2011, 18:21:39
wij hebben een standaard ballon (met peep), maar zodra de patient is geintubeerd gebruiken we vaak de microvent http://www.web10016.vs.netbenefit.co.uk/meditech/microvent.htm een versimpelde beamdemingsmachine.
(deze hebben we naast de oxylog beademingsmachine)

Zodoende hebben we direct daarna de handen vrij.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2011, 18:27:30
wij hebben een standaard ballon (met peep), maar zodra de patient is geintubeerd gebruiken we vaak de microvent http://www.web10016.vs.netbenefit.co.uk/meditech/microvent.htm een versimpelde beamdemingsmachine.
(deze hebben we naast de oxylog beademingsmachine)

Zodoende hebben we direct daarna de handen vrij.

Daarover is bij ons nog een discussie geweest/gaande, de beademingsmogelijkheden die een Microvent biedt zijn vrij basaal, en als je op de automaat gaat voordat er rosc is hindert de verhoogde intrathoracale drukopbouw de veneuze terugvloed het hart in... vandaar dat bij ons in principe (op afhijzen na) de automaat alleen gebruikt wordt als er weer spontane circulatie is... dit is een vrij beperkte versie van het hele verhaal, ik zal eens zoeken naar een completer verhaal
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2011, 18:53:24
Daarover is bij ons nog een discussie geweest/gaande, de beademingsmogelijkheden die een Microvent biedt zijn vrij basaal, en als je op de automaat gaat voordat er rosc is hindert de verhoogde intrathoracale drukopbouw de veneuze terugvloed het hart in... vandaar dat bij ons in principe (op afhijzen na) de automaat alleen gebruikt wordt als er weer spontane circulatie is... dit is een vrij beperkte versie van het hele verhaal, ik zal eens zoeken naar een completer verhaal

Interessant.... Ik ben er heel erg benieuwd naar, want bij ons speelt die discussie nog niet!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2011, 21:18:22
Mijn vraag is hierbij beantwoord, erg bedankt voor de uitgebreide en heldere beschrijving!

Wat betreft het moment van transport, is dit landelijk zo geregeld? (gezien er ook een verschil lijkt te zijn in vervoer protocollen met betrekking tot een ambu die vooruit rijd?)

Het moment van transport is in zoverre landelijk geregeld dat er alleen in geval van persisterende VF al reanimerend dient te worden gereden (persisterend: >8 shockblocken). Ik ben het zelden tegengekomen in al die jaren en bovendien is rijden weinig zinvol omdat je dan slechts met één hand kan masseren (of je moet natuurlijk een Lucas o.i.d. bij je hebben). In de praktijk wordt er pas gereden als ROSC is opgetreden en een 12 afl. ECG gemaakt (dit i.v.m. triage PCI).

Wat betreft een vooruitrijdende ambu, dit is feitelijk "not-done" en zodoende bestaat er geen protocol.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon