Advanced Life Support op de ambulance

Auteur Topic: Advanced Life Support op de ambulance  (gelezen 7293 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Gepost op: 15 februari 2011, 17:30:03
Hallo lezers!

Het is misschien een vraag die vrij eenvoudig te beantwoorden is, maar ik kon er maar moeilijk antwoord op vinden in dit forum.

Ik ben benieuwd hoe de ALS vormgegeven wordt in de ambulance hulpverlening.

Het klinische reanimatie team bestaat vaak uit 4/5 personen, waarbij iedereen wel een taak heeft die zeker niet overbodig is.
Hoe wordt dit gedaan op de ambulance? Er zijn hier namelijk maar 2 personen.
Ik weet dat toen een familielid van mij gereanimeerd moest worden, er een tussenstop werd gemaakt bij een ambupost en er een 2 ambuverpleegkundige aan boord kwam om te ondersteunen, gaat dit altijd zo?

Als laatste vraag; Als de ALS uit gevoerd wordt, is het protocol dan gelijk aan het 'klinische' protocol? (compleet met de 4 H's en 4 T's?)

Vergeef mijn onwetendheid, ik ben nieuwsgierig:)


HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2011, 17:34:36
Ik weet dat er hier in de regio (twente) een 2e ambu direct mee gaat als het duidelijk is dat het om een reanimatie gaat.
hiervan gaat dan de vpk dan mee met de patient en zie je vaak de 2e ambu als soort van spitser meegaat en de grotere kruisingen vooraf blokt zodat de patient sneller door kan richting zkh.


op je laatste vraag kan ik geen zeker antwoord geven als leek zijnde maar het lijkt me niet dat het ALS-protocol gelijk is aan het klinische.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2011, 17:37:16


op je laatste vraag kan ik geen zeker antwoord geven als leek zijnde maar het lijkt me niet dat het ALS-protocol gelijk is aan het klinische.

Bedankt!

Maar inhoudelijk ben ik er ook erg benieuwd naar. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk te realiseren is, als er 'slechts' 2 mensen beschikbaar zijn om het volledige protocol af te draaien...
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2011, 17:59:38
Iedere reanimatie is in principe 2 ambulances. Inderdaad gaat de 2e verpleegkundige mee met de eerste ambulance als er vervoerd wordt. Maar de tweede ambulance als 'spitser' vooruit en kruisingen afblokken? No way!! Ik ga altijd zonder spoed achter de eerste ambu aan. Meestal neemt de tweede ambulance wat familie mee. Ook ruim ik als tweede ambu altijd nog even op, check of er geen spullen of naalden achterblijven en neem de tijd om alle andere hulpverleners (brandweer/politie/ehbo/first responders/verzin het maar) te bedanken.

Voor de reanimatie zijn er protocollen, één voor VF en één voor asystolie. Zoek ze maar eens op en vergelijk ze!


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2011, 18:18:28


Voor de reanimatie zijn er protocollen, één voor VF en één voor asystolie. Zoek ze maar eens op en vergelijk ze!

Nou in de kliniek is dit een beslisboom, genaamd: ALS (advanced life support) met inderdaad verschillende algoritmen (VF/VT aka. shock-bare ritmes en Asystole aka. niet shockbaar).
Daaromheen wordt er gezocht naar onderliggend lijden dat de huidige toestand (reanimatie situatie) heeft veroorzaakt.

Dit systeem is complex, met name omdat er veel tegelijk moet gebeuren, dus ik ben erg benieuwd of de werkwijze uit de kliniek op dezelfde manier wordt toegepast op de ambu, dus de vraag blijft eigenlijk staan;)
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2011, 18:34:38
Tevens word bij ons de brandweer+aed-alert ingeschakeld voor het BLS gedeelte. Die kunnen je al een hoop werk uit handen nemen! O0


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2011, 20:48:43
Nou in de kliniek is dit een beslisboom, genaamd: ALS (advanced life support) met inderdaad verschillende algoritmen (VF/VT aka. shock-bare ritmes en Asystole aka. niet shockbaar).
Daaromheen wordt er gezocht naar onderliggend lijden dat de huidige toestand (reanimatie situatie) heeft veroorzaakt.

Dit systeem is complex, met name omdat er veel tegelijk moet gebeuren, dus ik ben erg benieuwd of de werkwijze uit de kliniek op dezelfde manier wordt toegepast op de ambu, dus de vraag blijft eigenlijk staan;)

Die beslisboom zit ook in de protocollen die wij draaien.... een " standaard" reanimatie binnen mijn werkgebied gaat zo'n beetje volgens het volgende stramien: (Niet noodzakelijk helemaal compleet ;), ik heb geen protocollenboekje bij de hand)


aankomst lokatie, beoordeel veiligheid
brandweer of politie BLS't met AED, brandweer heeft net als wij ook een metronoom 100 bpm, bevelvoerder houdt na onze aankomst met een eierwekker de 2 min van de blokken bij, en waarschuwt 10-15 seconden voor de wissel, AVP kan dan de monitor laden om te kunnen klappen na het beoordelen van het ritme

Bij binnnenkomst eerst werkplekmanagement, je regelt dat je beide de koffer kunt bereiken, en de monitor aan het hoofdeinde
Blok 0
ABC-controle
AVP1 neemt plaats aan het hoofdeind en neemt de leiding, en neemt met AMBU-ballon de beademing over.
ACH1 sluit ambu-ballon aan op zuurstof dmv on demand-slang
BLS wordt gecontinueerd door brandweer, AED blijft erop

ACH bereidt in 0-blok de intubatie voor, controle cuff, controle laryngoscoop en vraag aan de pleeg welke tubemaat, en pakt Swifle connector en bacteriefilter uit  sluit Capnografie alvast aan op de monitor ivm ijken
Einde blok 0, AED beoordeelt patient laatste maal, daarna overname defipads op Lifepak 12 ambulancedienst door ACH1
Blok 1
AVP1 intubeert, ACH1 assisteert bij intubatie.
Meestal is auto2 dan al ter plaatse, nemen extra zuurstof en uitzuigapparatuur mee als dat nog noodzakelijk zou zijn...
15 voor wissel LP12 laden door ACH1/AVP1, beoordelen ritme, Schokbaar ritme=schok, en anders dumpen van energie
Blok 2
AVP1 beademd patient, vraagt omstanders uit, ACH1 fixeert indien dat nog niet gebeurt is Tube, daarna aansluiten van microvent
AVP 2 zoekt IV toegang, ACH2 bereidt lopend infuus 500 ml nacl voor met 3wegkraan (1 van de H's, Hypovolemie). indien geen IV toegang IO toegang, dan ook drukzak + IO-aansluiting
Indien mogelijk ACH1 alvast opzuigen Adrenaline, en evt Amiodaron indien geïndiceerd, zodat zo snel mogelijk medicatie gegeven kan worden

 daarna is het afhankelijk van de patient wat er nog gebeurt, iig nog even 3 afleidingen plakken, en bij ROSC evt ook een 12 afleidingen ecg, uit de naald een bloedsuiker indien IVtoegang is verkregen, bij tekenen infarct kan evt ook nog aspegic en/of heparine gegeven kan worden
Ik heb het hier (regio Twente omgeving Almelo) al diverse malen voorbij zien komen dat de 2e als een soort van "spitser" te werk ging op weg naar het zkh
Neemt niet weg dat niet standaard hoeft te zijn.
Lijkt me levensgevaarlijk, en met weinig toegevoegde waarde, ik zie al vrij weinig in politiebegeleiding op motoren, laat staan een collega met een ambu die om je heen moet....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2011, 20:59:00
ACH1 sluit ambu-ballon aan op zuurstof dmv on demand-slang

Normaal werd/wordt dit toch gedaan op de 12..15 l/min free flow aansluiting ?
On demand wordt toch alleen gebruikt bij een spontaan ademende patient met on demand valve maskersysteem ?
Of heb ik een ontwikkeling gemist ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2011, 21:31:57
Normaal werd/wordt dit toch gedaan op de 12..15 l/min free flow aansluiting ?
On demand wordt toch alleen gebruikt bij een spontaan ademende patient met on demand valve maskersysteem ?
Of heb ik een ontwikkeling gemist ?

Blijkbaar...  8)

Je kan beademingballonnen vaak ook aansluiten op je demand systemen..  Bij een standaard disposable LSP ballon, haal je het reservoir er af, en sluit je daar je demand systeem op af...

Voordelen : Je verspilt minder zuurstof, dus je kan langer doen met je zuurstof voorraad.. Je kan een demand systeem dan ook gebruiken voor beademen.. en je hoeft dus niet een Manual Triggerd Ventilator aan te schaffen..

Nadeel :  Demand systemen zijn relatief duur...  Investering 42 euro voor een dispossable ballon ten opzichte van 400 euro voor een demand systeem + midden druk slang...  DAN verkoopt er een speciale ballon voor, voor 200 euro.. terwijl inprincipe elke ballon dat kan..

Dus de investering is pas gerechtvaardigd, als je vaak verwacht te reanimeren of als duiker toch al een demand systeem in je set hebt zitten..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2011, 21:48:33
Peter, voor de duidelijkheid, ik ken de systemen wel maar het gaat mij om toepassing van ambu balon met demand systeem binnen de standaard ambulance in Nederland, ik heb die combi hier nog niet gezien, daar zie je meestal Ambu MakIV of waterset oid
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources